شناسهٔ خبر: 40637 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

تاریخ مصر در روزهای پس از انقلاب

دادگاه نظامی قاهره محمد شاوکی اسلامبولی که 30 سال پیش به خاطر قتل انور سادات رییس جمهور مصر محکوم به اعدام شده بود را آزاد کرد.

به گزارش «نماینده»، از اولین روزهای شروع انقلاب مصر در سال ۲۰۰۹ تاریخ مصر نیز درگیر تعارضات شد و بعد از رسیدن محمد مرسی به ریاست جمهوری این کشور، تاریخ مصر دوباره دگرگون شد. در این دوران اتفاقاتی در رابطه با انور سادات پیش آمد که مرور آن خالی از لطف نیست:

 

اعطای نشان به خانواده انور ساداتاعطای نشان از جانب مرسی به انور سادات

سال گذشته که محمد مرسی بر کرسی ریاست جمهوری مصر تکیه داشت در حرکتی نمادین دست به اعطای نشان افتخار به خانواده انور سادات به پاس جنگ اکتبر ۱۹۷۳ انور سادات با اسرائیل زد.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر با صدور حکمی دستور داد به انور سادات رئیس جمهور وقت مصر برای تقدیر از تصمیمات تاریخی وی در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ با اسرائیل، نشان دولتی گردنبد نیل و ستاره شرف اعطا شود.

مرسی علاوه بر سادات، به سعد الدین الشاذلی از فرماندهان ارشد جنگ اکتبر ۱۹۷۳ نیز، نشان دولتی افتخار اهدا کرد. سادات در هنگام جنگ اکتبر، ریاست جمهوری را برعهده داشت.

مرسی در مراسمی ویژه در کاخ ریاست جمهوری، این نشان های دولتی را تسلیم خانواده های سادات و دیگر افراد برگزیده کرد.

مرسی همچنین همزمان با جشن های جنگ اکتبر، در مقابل مزار سرباز گمنام و مزار انورسادات حاضر شد و ضمن ادای احترام، دسته گل اهدا کرد. مزار سرباز گمنام و مزار انور سادات در کنار یکدیگر در جنب مسجد الرفاعی قاهره قرار دارد.

در واکنش به این موضوع، جیهان، همسر انور سادات از مرسی به دلیل صدور حکم اعطای نشان دولتی گردنبد نیل و درجه ستاره شرف به انور سادات قدردانی کرد.

جیهان سادات در این باره به شبکه اول تلویزیون دولتی مصر گفت: تنها انسان درستکار، دست به اقدام صحیح می زند. خداوند از انسان هایی که ایمان آورده اند دفاع می کند.

 

آزادی همراهان خالد اسلامبولی

آزادی همراهان خالد اسلامبولی پس از ۳۰ سال

دو تن از زندانیان مصری که از سی سال پیش متهم به همراهی با خالد اسلامبولی در برنامه ترور انور سادات بودند در سال ۲۰۱۰ با سرنگونی رژیم مبارک پس از سال ها آزاد شدند.

طارق و عبود الزومور دو پسرعمو از همکاران شهید خالد اسلامبولی در اعدام انقلابی رییس جمهور خائن مصر «انور سادات» پس از گذشت مدت ها از پایان دوران محکومیت و با سقوط حسنی مبارک دیکتاتور مصر از زندان آزاد شدند.

این دو نفر پس از خاتمه دوره ۲۰ ساله محکومیت خود، هرگز از زندان آزاد نشدند و حسنی مبارک مانع آزادی این دو از زندان می شد و با سقوط حسنی مبارک زمینه آزادی این دو فراهم شد.

 

قدریه اسلامبولی

حمایت مادر خالد اسلامبولی از انقلاب جدید مصر

قدریه اسلامبولی مادر خالد اسلامبولی در جریان آغاز انقلاب مصر در سال ۲۰۰۹ همراه معترضین در تظاهرات شرکت می کرد.

مادر شهید خالد اسلامبولی به منظور اعلام مخالفت با رژیم حسنی مبارک، به جمع معترضین حاضر در میدان التحریر قاهره ملحق می شد.

قدریه اسلامبولی مادر ۸۳ ساله شهید خالد اسلامبولی عصر یکی از روزهای تجمعات در میدان التحریر با حضور در جمع معترضین مصری در میدان التحریر قاهره، ضمن حمایت از تظاهرات گسترده مردم علیه رژیم حسنی مبارک، با بیان اینکه انقلاب ما، انقلاب دختران و پسران جوان است، خطاب به جمعیت حاضر در میدان التحریر گفت: برای رهایی مصر از چنگال امپریالیسم و یوغ استکبار دعا می‌کنم.

 

محمد شاوکی اسلامبولیدادگاه مصر اسلامبولی را آزاد کرد

برادر خالد اسلامبولی در سال گذشته پس از سال ها حبس توسط دادگاه نظامی این کشور آزاد شد.

دادگاه نظامی قاهره محمد شاوکی اسلامبولی که ۳۰ سال پیش به خاطر قتل انور سادات رییس جمهور مصر محکوم به اعدام شده بود را  آزاد کرد. به گفته آژانس خبری «منا»، حکم آزادی این اسلام گرا به دلیل شرایط نامساعد جسمی وی صادر شده است. الاسلامبولی در جلسه دادگاه دچار مشکلات جسمانی شده است.

سال ۱۹۹۲، دادگاه نظامی قاهره اسلامبولی را به صورت غیابی محکومت به اعدام کرد. وی یکی از افرادی بود که در قالب گروه اسلامگرایان مصری در افغانستان مبارزه می کرد. ۲۸ اگوست سال ۲۰۱۱، الاسلامبولی به مصر رفته و خود را پنهان کرد. اما وی توسط پلیس مصر در فروگاه دستگیر شد. دولت جدید مصر وعده داده بود که دادگاه نظامی پرونده یک صد متهم اسلام گرا را بررسی مجدد کند.

برچسب‌ها:

نظر شما