شناسهٔ خبر: 40626 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ادعای هیکل مبنی بر قتل جمال عبد الناصر توسط انور سادات

حسنین هیکل 4 هیكل اظهار داشت كه سادات به عبدالناصر دومین رئیس جمهور مصر و یكی از رهبران ملی‌گرای عرب قهوه‌ای را كه خود درست كرده بود، داد و عبدالناصر 3 روز پس از خوردن این قهوه در سپتامبر 1970 درگذشت.

حسنین هیکلبه گزارش «نماینده» از چند سال پیش فرضیه قتل جمال عبدالناصر دومین رئیس جمهور، توسط جانشینش محمد انور سادات در رسانه های مصر و جهان منعکس شد. برجسته ترین فرد مدعی این فرصیه نیز حسنین هیکل روزنامه نگار و محقق برجسته مصری است.

 

روزنامه اماراتی الخلیج، انتشار سری جدیدی از برنامه‌های محمد حسنین هیكل نویسنده بزرگ مصری در شبكه ماهواره‌ای الجزیره درباره فرضیه قتل جمال عبدالناصر رئیس‌جمهور ملی‌گرای مصر به دست انور سادات كه بعدها جانشین او شد، واكنش‌های متعددی را به همراه داشته است.

 

هیكل اظهار داشت كه سادات به عبدالناصر دومین رئیس جمهور مصر و یكی از رهبران ملی‌گرای عرب قهوه‌ای را كه خود درست كرده بود، داد و عبدالناصر ۳ روز پس از خوردن این قهوه در سپتامبر ۱۹۷۰ درگذشت.

 

بر اساس این گزارش، سه روز قبل از مرگ جمال عبدالناصر رئیس جمهوری اسبق مصر، یاسر عرفات رئیس فقید تشكیلات خودگردان فلسطین با او در هتل نیل هلیتون دیدار كرد كه بحث و گفت‌وگو بین آنها بالا گرفت كه این امر باعث تحت فشار قرار گرفتن عبدالناصر شد و وی موضعی انفعالی پیدا كرد و درتلاش برای پنهان كردن آن به عرفات گفت كه به اتاق جلسه می رویم و جدی با هم صبحت كرده و توافق می كنیم و موضوع را حل و فصل می نماییم.

 

هیكل افزود: انور سادات وضعیت انفعالی عبدالناصر را كه دید به او گفت: رئیس جمهور شما به یك فنجان قهوه نیاز دارید و من خودم می روم آن را برای شما درست می كنم. انور سادات پس از ورود به آشپزخانه مخصوص رئیس جمهور، محمد داود مسئول آشپزخانه عبدالناصر را از آشپزخانه بیرون كرده و قهوه را خودش درست كرد و برای عبدالناصر آورد و به خورد او داد.

 

این اندیشمند و نویسنده عرب، درعین حال تاكید كرد: كسی نمی تواند این موضوع را تایید كند زیرا نمی‌توان قاطعانه درباره آن نظر داد مگر اینكه دلیل و مدركی وجود داشته باشد.

 

در پی این اظهارات سكینه سادات خواهر انور سادات در برنامه‌ای تلویزیونی، وی را به بیان اظهارات نادرست و واهی متهم كرد و گفت: دادگاه درباره پرونده مرگ جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر قبلا حكم داد. زیرا در آن زمان هدی دختر عبدالناصر با مطرح كردن این موضوع، انور سادات را به مسموم كردن پدرش متهم كرد، ولی بعد دادگاه حكم به برائت خانواده ما داد و ما از دختر عبدالناصر به خاطر این اقدام غرامت گرفتیم.

 

سكینه سادات افزود: این سخنان واهی، غیرقابل قبول و نامعقول است و عبدالناصر در دو سال اخیر حیاتش با انور سادات شام می خورد بنابراین چرا او را در طول این مدت مسموم نكرد؟

 

سكینه السادات با تكذیب كامل اظهارات محمد حسنین هیكل گفت: انور سادات اصلا برای عبدالناصر قهوه درست نكرده است و روایت آشپز نیز دورغ است.

 

وی افزود: هیكل روزنامه‌نگار بزرگی است و درست نیست كه او چنین سخنانی را بیان كند زیرا سخنانی واهی است و ما خانواده سادات، عبدالناصر را همانند سادات دوست داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما