شناسهٔ خبر: 40614 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

به مناسبت اعدام انقلابی فرعون مصر

دیکتاتورها به بهشت نمیروند

انورسادات 5 تاریخچه مصر، یادداشتهایی پیرامون شهید خالد اسلامبولی، حاشیه های خیابان خالد در تهران، بررسی حقوقی قرارداد کمپ دیوید، مصاحبه با دکتر سید افقهی، سخنان امام خمینی درباره انور سادات، روابط محمدرضا پهلوی با انور سادات را در این پرونده ببینید.

جلدنماینده؛ تغییر و تحول در هیچ ملتی ایجاد نمی شود مگر آنکه آن ملت خود دست به تغییر بزنند. این وعده الهی است که خداوند کریم در قرآن آن را وعده داده است. این روزها در کنار دریای سرخ، مردمان سرزمین مصر روزهای تغییر و تحول را طی می کنند. تغییراتی که آرامش و ثبات را از کشورشان ربوده و موجب شده گرگ های گرسنه به طمع برداشت غنائم راهی ایجاد اختلاف در این سرزمین شوند. مصریان به دنبال برکناری مبارک و ایجاد حکومتی بر مبنای اسلام و دموکراسی بودند در حالی که این روزها اختلافات و شورش ها و عدم ثبات و هزاران کشته داده اند و نتیجه ای که نه تنها در آن اسلامی نمی‏بینند بلکه فقط حرص و آز قدرتمندانی را در جهت کسب قدرت می‏بینند که هرکدام ادعای اسلام می‏کنند ولی حاضرند هزاران مسلمان بکشند!!

 

کشوری ماورای طبیعت

مصر کشوری باستانی با موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه که وجود رود نیل این کشور را حاصل خیز و پرثمر کرده. تاریخ این کشور از دیرباز با جادوگری و علوم غریبه و دنیای ماوراء الطبیعه عجین شده به طوری که هر ساله هزاران توریست به عشق ماجراهای ماوراء الطبیعه پای در تونل های اهرام ثلاثه مصر می گذارند. به دنبال روایات مختلف از علوم غریبه مصر باستان هزاران فیلم و رمان و داستان تا به حال تولید شده که هنوز تماشای آن برای مخاطبان در سراسر دنیا جذابیت دارد. به نظر می رسد این پیوند عمیق عالم طبیعت و ماوراء الطبیعه هنوز هم بعد از هزاران سال در مصر پابرجاست و بعضی معتقدند اتفاقات سیاسی این روزهای مصر نیز از این فعالیت ها نشات گرفته است.

 در قرآن کریم نیز نشانه های فراوانی از تحولات مصر و خصوصا زندگی حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل آمده است؛ شاید به دلیل تاثیر زندگی این قوم بر آینده نام حضرت موسی بیش از سایر پیامبران در قرآن تکرار شده است. در ابتدای سوره قصص آمده:

نَتْلُوا عَلَيْكَ مِن نَّبَإِ مُوسَى وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۳) إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ(۴) وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ(۵)

اما برگزیدگی قوم بنی اسرائیل با بهانه گیری بی پایان این قوم پایان یافت و بعد از حضرت موسی بنی اسرائیل دوباره به بت پرستی دوران جاهلیت دچار شدند.

از زمان های باستان پادشاهان مصر حکم خداوندگار را در زمین برای مصریان داشته اند تا آنجا که فرعون مصر ادعای خدایی می کند و با هزاران جادوگر در پی اثبات حقانیت خود است. درست است که دیگر زمان فرعون و فرعونیان گذشته ولی هنوز هم در میان مصریان قرن ۲۱، حاکمان هم چون خدایان دارای مقام و جایگاه ویژه ای هستند و به همین دلیل سال ها حکمرانی دیکتاتوری چون مبارک را برتافتند. اما این روزها مصریان در پی فراموشی این ادعا رئیس جمهوران خود را به بند می کشند.

این اتفاقات نشانه های بلوغی است که ملت  مصر در حال گذراندن آن است بلوغ به معنای تکامل در روح جمعی مردم مصر است و مصر روزهای تکامل خود را طی می‏کند. اولین نشانه بلوغ در سرزمین مصر که همان اولین نشانه تغییر مردمان مصر نیز بود را می توان اعدام انقلابی انور سادات دومین رئیس جمهور مصر دانست. انور سادات به خاطر پیمان ننگین کمپ دیوید، عزت مصر را فروخت و با خشم انقلابی مردم مسلمان مواجه شد. خالد اسلامبولی افسر جوان ارتش مصر، انورسادات را به سزای عملش رساند. بعد از اقدام شجاعانه خالد، بروز باورهای قلبی و اعتقادی و تاثیرات آن نمایان شد و در سال های بعد به جای یک فرد هزاران نفر از مردم مصر برای براندازی حکومت مبارک به خیابان ها آمدند و چندین نفر در این راه شهید شدند. شاید بتوان این مقطع تاریخ مصر را به جهت اهمیت باورهای دینی برجسته کرد که در این سال ها دشمنان در پی ایجاد اختلاف در این باورهای دینی هستند و شاه کلید مسئله مصر را در این تفرقه افکنی ها می‏بینند که متاسفانه بسیاری نیز به دام آن می‏افتند.

۶ اکتبر ۱۹۸۱ روز اعدام انقلابی انورسادات بود و ۱۴ مهر ماه مصادف با ۶ اکتبر پس از ۳۲ سال نگاه دوباره ای به این حرکت شجاعانه و انقلابی خواهیم داشت تا به یاد بیاوریم حرکت شجاعانه، اعدام وطن فروشی چون انور سادات است نه کشتن وحشیانه پیرمرد شیعه به بهانه مسلکش، و حرکت انقلابی، خروش جوانی از ارتش با اعتقادات قلبی اسلامی برای ترور فرعون زمان است نه حمایت و تطمیع بیگانگان ینگه دنیا از ارتش یک کشور دیگر!

 

پرونده ترور انور سادات شامل تاریخچه ای از مصر ، یادداشت هایی پیرامون شهید خالد اسلامبولی و اتفاقاتی در مورد خیابان خالد در تهران، بررسی حقوقی قرارداد کمپ دیوید، مصاحبه با دکتر سید افقهی، سخنان امام خمینی در مورد انور سادات، روابط محمد رضا پهلوی با انور سادات و ... است:

 

نگاهی کوتاه بر تاریخ مصر

فرعونیان مصر در امواج مظلومیت مردم فلسطین

سادات، مبارک و مرسی روسای جمهوری بودند که نتوانستند به حقانیت مردم فلسطین بها دهند و با نادیده گرفتن مظلومیت این مردم از ریاست جمهوری عزل شدند. این اتفاقی است که مورد غفلت همه روسای جمهور مصر قرار گرفته است.

 

تاریخ مصر در روزهای پس از انقلاب

دادگاه نظامی قاهره محمد شاوکی اسلامبولی که 30 سال پیش به خاطر قتل انور سادات رییس جمهور مصر محکوم به اعدام شده بود را آزاد کرد.

 

گفت و گوی اختصاصی با کارشناس مسائل خاورمیانه

کمپ دیوید قبح رابطه با رژیم صهیونستی را شکست

انورسادات و ملک حسین گرچه رسما رابطه تبادل سفیر نداشتند ولی در حال حاضر اکثر کشورهای عربی روابط بسیار گسترده و صمیمی در ابعاد مختلف با رژیم صهیونیستی دارند.

 

کمپ دیوید چیست؟ آیا مرسی ملزم به اجرای کمپ دیوید بود؟

براساس نظرسنجی مؤسسه آمريكایی «پيو»، ۵۴ درصد مردم مصر اعلام كرده‌اند كه خواستار لغو توافق رژيم صهيونيستی و مصر هستند؛ موضوعی كه از زمان شروع تظاهرات‌های مردمی مصر و سقوط حسنی مبارك به يكی از دغدغه‌های اصلی سران صهيونيست بدل شده است.

 

گفت و گوی اختصاصی با دکتر فواد ایزدی

آمریکا حتی اگر بانی کودتا در مصر نباشد، انجام آنرا تایید کرده است

در واشنگتن خیابانی وجود دارد به نام T که ساختمان بزرگی در این خیابان در اختیار افسران ارتش مصر قرار دارد و سالانه حدود ۵۰۰ نفر از افسران و درجه داران ارتش مصر در این محیط آموزش نظامی و سیاسی می بینند.

 

ادعای هیکل مبنی بر قتل جمال عبد الناصر توسط انور سادات

هیكل اظهار داشت كه سادات به عبدالناصر دومین رئیس جمهور مصر و یكی از رهبران ملی‌گرای عرب قهوه‌ای را كه خود درست كرده بود، داد و عبدالناصر 3 روز پس از خوردن این قهوه در سپتامبر 1970 درگذشت.

 

وکیل سادات: قاتل انور خالد اسلامبولی نبود

سمیر صبری اعلام كرد كه علت ترور انور سادات رئیس جمهوری اسبق مصر گلوله‌ای بوده است كه از فاصله نزدیك به وی شلیك شده نه گلوله ای كه خالد اسلامبولی شلیك كرده است.

 

لحظه مخابره خبر ترور سادات به روایت هاشمی رفسنجانی

معلوم‌ شد در جریان‌ سان‌ دیدن‌ و تماشای‌ رژه‌، به‌ او و همراهانش‌ حمله‌ شده‌ و او و چند نفر دیگر کشته‌ و زخمی‌ شده‌اند. گروهی‌ از مردم‌ ما از خوشحالی‌، شب‌ برپشت‌ بام ها الله‌اکبر گفتند.

 

اظهارات عجیب دختران انور سادات

دادگاهی در قاهره دادخواست رقیه سادات علیه فروز رجایی، کارگردان فیلم اعدام فرعون و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران را به دلیل مطابق نبودن با روال پیش بینی شده قانونی رد کرد.

 

متن بازجویی از خالد اسلامبولی

پس رسيدن به جلوى جايگاه با مسلسل راننده را تهديد كردم تا خودرو را متوقف سازد، در نظر داشتم اگر خودرو را متوقف نكرد، ترمز دستى را بكشم؛ ولى راننده ترسيد و ايستاد، من از خودرو پياده شدم و يك عدد نارنجك به سوى جايگاه پرتاب كردم، در اين حال خود را فراموش کرده بودم.

 

دفاعیات کتبی شهید خالد اسلامبولی

اینک من آن جوانی هستم که خود را فدای حیثیت و شرف کشورش کرده است و این در زمانی است که شایع گشته است که «مصر تن به ذلت و خیانت و خرابی داده است.»

 

وصیت نامه خالد اسلامبولی

ما با هم تصمیم گرفتیم که فرعون مصر را به قتل برسانیم تا شاید خداوند به خاطر این کار، ما را از ننگ دوستی با صهیونیستها و فساد روحی و اخلاقی سادات و همسرش نجات بخشد.

 

خیانت های انور سادات به ملت ایران

انور سادات پس از شکست مفتضحانه آمریکا در طبس با نهایت ذلت به نفع آمریکا موضع گیری میکند و میگوید :«من به مردم آمریکا قول داده ام که تجهیزات و تسهیلات نجات گروگانها و نیز نجات هر کشور عربی دیگر را در خلیج فارس فراهم سازم.»

 

خیابانی به اهمیت سیاست خارجی یک کشور!

این مسئله که کشوری نام فردی را که رئیس جمهور کشور دیگری را به قتل رسانده بر روی خیابانی در پایتخت خود بگذارد، در دیپلماسی جهانی به منزله دشمنی با حکومت کشور مقابل و دوستی با مخالفان آن حکومت است.

 

واکنش امام (ره) به اقدامات انور سادات

این جانب بیش از پانزده سال است که خطر اسرائیل غاصب را گوشزد کرده‏ ام و به دوَل و ملل عرب این حقیقت را اعلام نموده‏ ام؛ اکنون با طرح استعمارى صلح مصر و اسرائیل، این خطر بیشتر، نزدیکتر و جدی تر شده است.

 

نگاهی بر یک سفسطه تاریخی؛ شهید یا تروریست؟

اینکه پشتوانه عقیدتی ما قرآن باشد، اصول غربی باشد و یا اصول القاعده، از خالد اسلامبولی شخصیتهای متفاوتی خواهد ساخت! یک شهید یا یک تروریست!

 

آلبوم

فیلم لحظه ترور انور سادات توسط خالد اسلامبولی

تصاویر انور سادات دیکتاتور معدوم مصر

تصاویر سفر سادات به ایران در ۱۹۷۱ میلادی

تصاویر سفر سادات به ایران در ۱۹۷۶ میلادی

تصاویری از خالد اسلامبولی، عامل اعدام فرعون مصر

عکس/ دیدار انور سادات با اسدالله علم

عکس/ آیت الله طالقانی در کنار انور سادات

برچسب‌ها:

نظر شما