شناسهٔ خبر: 40603 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

گفت و گوی خواندنی میرکاظمی

کرسنت را حاشا کنند، همه چیز را منتشر میکنم

میرکاظمی 4 رئیس کمیسیون انرژی ضمن اشاره به اینکه فساد در کرسنت مسجل است، گفت: اگر فساد در کرسنت را حاشا کنند، همه چیز را منتشر میکنم و برای مناظره در این خصوص کاملا آماده ام تا مردم را روشن کنم.

میرکاظمیبه گزارش «نماینده»، سید مسعود میرکاظمی طی مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، ضمن بیان سوابقش و چگونگی ورودش به دولت نهم و دهم تحت عنوان وزیر، به روشنگری در خصوص پرونده های نفتی بویژه کرسنت و بابک زنجانی پرداخت.

 

در ادامه بخش های مهم این مصاحبه را ضمن بیان اجمالی سوابق میرکاظمی خواهیم خواند:

 

مروری اجمالی بر سوابق سید مسعود میرکاظمی

یکی از شخصیت‌هایی که در دولت نهم و دهم بروز و ظهور خوبی داشت و البته حرف‌های بسیار زیادی هم درباره او و عملکردش مطرح شده بود، سیدمسعود میرکاظمی بود که در دولت نهم هدایت وزارت بازرگانی و در دولت دهم هم سکان وزارت نفت را به دست گرفت.

 

میرکاظمی بعد از وزارت در انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد صحنه رقابت انتخاباتی شد و اسم وی در زمره اسامی مورد تأیید جبهه پایداری انقلاب قرار گرفت و توانست از مردم تهران رأی اعتماد بگیرد و به پارلمان برود تا در کمیسیون انرژی مجلس مشغول شود. اعضای کمیسیون نیز ریاست کمیسیون انرژی را به وی سپردند.

 

نماینده مردم تهران در مورد دلیل اصلی استعفایش در دولت احمدی‌نژاد نیز به مسائلی که از طرف جریان انحرافی به وجود می‌آمد، اشاره کرد و گفت: اطلاعات غلط به آقای احمدی‌نژاد می‌دادند. وی همچنین می‌گوید: اواخر دولت بود که با آقای دکتر تنش‌هایی به وجود آمد و من احساس می‌کردم که به آقای احمدی‌نژاد اطلاعاتی می‌دادند که درست نبود.

 

وی فتنه و انحراف را دو لبه قیچی می‌داند که به کشور آسیب می‌زند و تأکید می‌کند: به خاطر جریان انحرافی از دولت فاصله گرفتم. او می‌گوید: «واقعا فتنه و انحراف اثر عملکردی‌ای که روی اقتصاد داشتند، مثل هم بود و هر دو ضربه زدند در حالی که دو لبه قیچی‌اند که دارند ریشه انقلاب را می‌برند، به خاطر همین از وزارت فاصله گرفتم که احساس می‌کردم برخی از اطلاعات به غلط به نهاد ریاست جمهوری می‌رود.»

 

میرکاظمی در سن ۴۵ سالگی به وزارت بازرگانی در دولت نهم رسید که در مورد پذیرفتن مسئولیت وزارت بازرگانی در دولت نهم می‌گوید: «مدتی آقای احمدی‌نژاد را ندیدم و بعد وی به اردبیل رفت و مسئولیت داشت تا اینکه بحث ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد پیش آمد و در جاهای مختلف اسم من را داده بودند. انجمن لجستیک و از دانشگاه‌ها و مراکز مختلف به آقای احمدی‌نژاد پیشنهاد داده بودند که من هم اطلاع نداشتم و سفر حج بودم. بعد که از سفر حج برگشتم، گفتند آقای احمدی‌نژاد خیلی دنبال شماست. آقای احمدی‌نژاد ابتدا بحث وازرت بازرگانی را پیشنهاد دادند.»

 

وی در مورد پذیرفتن مسئولیت وزارت نفت هم در دولت دهم گفت: «در جلسه‌ای که تودیع و معارفه آیت‌الله شاهرودی و آیت‌‌الله آملی لاریجانی بود، آقای احمدی‌نژاد در پایان جلسه به من پیشنهاد دادند که صحبتی داشته باشیم و خیلی گله کردند که من کمک نمی‌کنم. من گفتم اگر کمک بخواهید، هستم اما علاقه‌مند نیستم که مسئولیت داشته باشم. اصرار کردند و حتی گفتند که دور از مردانگی است که ما را تنها می‌گذارید زیرا کشور به خاطر فتنه مکافات‌هایی می‌کشید که من گفتم ‌اگر واقعا به این نتیجه رسیدید و مشکل دارید و من را مانع می‌بینید، من حرفی ندارم. بعد همان عصر لیست را اعلام کردند و عنوان وزارت نفت را به من دادند و من هم برنامه‌ها را تهیه کردم.»

 

کرسنت و پیگیری های میرکاظمی

میرکاظمی: فساد در کرسنت کاملاً مسجل بود. در دو نوبت فساد بوده یکی در عقد قرارداد و دیگری در الحاقیه ششم است که با دادن رشوه همراه بود، در این قرارداد الحاقیه‌ای وجود داشت که شرکت کرسنت را ملزم می‌کرد که یک ضمانت‌نامه بانکی را به علاوه اسنادی از اداره آب و برق امارات ‌باید طی ۶ ماه به ایران ارائه می‌داد که اگر این انجام نمی‌شد، ایران اجازه داشت که این قرارداد را فسخ کند.

 

متاسفانه آنها ارائه نداده و امکان فسخ برای ایران وجود داشته ولی آن ها فسخ نکردند. شرکت کرسنت نفر دومی را با پرداخت رشوه جهت حذف الحاقیه پیدا کرده و الحاقیه دیگری را اضافه کرد. خیانتی که در این مقطع اتفاق افتاده بزرگ‌تر از خیانت اولی بوده زیرا می‌توان گفت ناآگاهانه نبوده که البته آگاهانه بوده و بستن قرارداد و فرمول آن بسیار نامناسب بود. به گونه‌ای که با افزایش قیمت نفت و فاصله گرفتن از قیمت ۱۸ دلار در هر بشکه، فاصله قیمتی گاز با قیمت واقعی فعلی آن فاصله زیادی می‌گرفت و با قیمت امروز یک‌چهاردهم قیمت واقعی بایستی عرضه می‌کردیم.

 

این مسلم است که قرارداد مشکل داشته و در دیوان لاحه هم به عنوان فساد در نظر گرفته شده و تمامی مدارک لازم برای آنها فرستاده شده و اگر داور بی‌طرفی قضاوت کند، مسجل است که این قرارداد با فساد بسته شده است و امکان لغو آن وجود دارد و الان دوستان برای لغو آن تلاش می‌کنند.

 

کسانی هم که مدارک را تهیه و جمع‌آوری می‌کردند، آقای دکتر خالدی و اعتصامی بودند که برای اینکه رأی علیه کشور صادر نشود، پشتیبانی لازم اطلاعاتی می‌کردند که رای علیه کرسنت باشد. تنها راه، اثبات فساد است. اسامی کسانی که رشوه داده و گرفته اند و مقداری که دریافت کرده‌اند، وجود دارد که اگر بگویند وجود نداشته است، ما  آنها را منتشر می‌کنیم.

 

منتظریم که ببینیم دادگاه چه می‌کند. ۴ پرونده مفتوح است که یکی از آنها حکمش صادر شده و دقیقاً ثابت شده که فرمول با رشوه اعمال نفوذ شده و منطقی نیست. الان به اینکه چه مقدار پول رد و بدل شده و چه کسانی فساد کرده‌اند، رسیده‌اند و اسامی و میزان دقیق آن را ما مشاهده کردیم و در اسناد داریم که فردی گفته من پول را گرفتم و به حساب  فلان حزب ‌ریخته‌ام. حتی کسی که آمده پول را گرفته و به دیگری داده رصد شده که حتی از کدام صرافی و بانک انجام شد و مطمئنم که کرسنت با رشوه بوده و خیانت بوده که انجام شده و اگر حاشا کنند، ما همه چیز را منتشر می‌کنیم و کرسنت اصلا افتخار نیست.

 

من با اطلاع کامل می‌گویم و آماده مناظره هستیم که پرونده را برای مردم با تمام جزئیات و زوایای پنهان آن بگوییم تا مردم بدانند که کشور با چه افرادی روبرو است و در مجلس هم دنبال این قضیه هستیم تا امثال این اتفاقات در نفت رخ ندهد و همچنین نظارت نیز بهبود یابد و باید کار به سمتی پیش برود که در دیوان حکم علیه کرسنت داده شود و هر کس مانع شود، تکلیفش را در مجلس روشن می‌کنیم. با کمک قوه قضائیه تلاش می‌کنیم که زودتر تکلیف این پرونده روشن شود.

 

پس دو نوبت فساد در پرونده بود؛ یکی در عقد قرارداد و یکی الحاقیه ششمی که اضافه شده که هم حق فسخ را از ایران گرفته و هم اینکه انحصار فروش گاز در امارات را صرفاً به کرسنت داده است. (قسمت اول آقای م.ه بوده) و دلال دومی فردی به نام آقای ترقی‌جاه است، البته به دلیل اینکه حکم علیه وی صادر شده است من اسمش را می‌برم.

 

ترقی­جاه با آقای حمید‌ضیاء جعفر مدیر‌عامل کرسنت (که ۳ سال زندان برایش بریده شده) توافق‌نامه‌ای امضا می‌کند و در مقابل رشوه‌ای که از او می‌گیرد، متعهد می‌شود که چندین کار را برای وی انجام دهد. مثلا متعهد می‌شود که ملاقاتی (با آقای زنگنه) برای او ترتیب دهد. یا متعهد می‌شود که الحاقیه‌ مربوط به حق فسخ ایران را حذف کند و همچنین متعهد می‌شود که انحصار فروش را به این شرکت بدهد که متأسفانه بندبند، این برنامه اجرا می‌شود. آقای زنگنه هم نمی‌تواند این‌ها را انکار کند.

 

 

فساد در «توتال» و «استات‌اویل»

میرکاظمی: فساد در توتال و استات‌اویل هم که در خارج از کشور ثابت شد. یکی در نروژ و یکی هم در بورس آمریکا که ثابت شده و قرار است آنها را از بورس خارج کنند. یکی از آنها را ۴۰۰ میلیون دلار و یکی دیگر ۱۰۰ میلیون دلار جریمه کرده‌اند و این‌ها منتشر شده و پرونده از جانب مجلس شورای اسلامی مفتوح است و منتظریم ببینیم قوه قضائیه چه می‌کند.

 

تعدادی از نمایندگان هم امضا کرده‌اند که پرونده کرسنت، توتال و استات‌اویل به جد دنبال شود. اینها در کمیسیون انرژی در دستور‌کار است و پرونده هیچ وقت بسته نخواهد شد و باید رسیدگی شود.

 

 

عملکرد دولت یازدهم کارگزارانی است

میرکاظمی: عملکرد این دولت اصولگرایی نیست، بلکه عملکردی اصلاح‌طلبانه و کارگزارانی دارد، یعنی هر چه پیش آمد، باید عواقب آن را خودشان بپذیرند. نمی‌توانند بگویند ما اعتدال داریم و  فراجناحی هستیم. تعدادی از این افراد کاملاً فعال سیاسی بودند و جلساتی که خدمت حضرت آقا بودند، متن‌ها و مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایشان همه موجود است. نمی‌توان گفت معتدل‌اند.

 

احساس کردم به آقای احمدی‌نژاد اطلاعات غلط می‌دهند

میرکاظمی: اواخر دولت بود که با آقای دکتر تنش‌های به وجود آمد و من احساس می‌کردم که به آقای احمدی‌نژاد اطلاعاتی می‌دادند که درست نبود.

 

مثلاً درخواست تغییر افرادی که در وزارت بازرگانی خوب کار می‌کردند را داشتند و من مخالفت می‌کردم که این آدم کارآمدی است و مشکل سیاسی و مالی ندارد، بنابراین دلیلی ندارد که تغییرش دهم و تا آخر هم تغییر ندادم.

 

علت مصاحبه ام در حمایت از دولت نهم این بود که احساس کردم بی انصافی شده است

میرکاظمی: عضی‌ها فکر می‌کنند ‌مذاکراتی همراه با شرط و تعهدی شده اما اینطور نیست یا مصاحبه‌ای در حمایت از دولت آقای احمدی‌نژاد شده بود. نه! علت اینکه مصاحبه می‌کردم، این بود که دیدم بی‌انصافی است که دستاوردهایی که در دولت نهم به دست آمده، مسکوت بماند. کارهای بسیار ارزنده‌ای علی‌رغم فشار تحریم، خشکسالی و... شده بود.

 

درست نیست که به دلایل حزبی بیایند و همه چیز را زیر سوال ببرند و کسی پاسخی ندهد. اگر نقد می‌شود، باید نکات مثبت گفته شود نه این که چون من نیستم، بیایم و همه چیز را زیر سوال ببرم.

 

نگاه کارشناسی، دیدن واقعیت‌هاست و این که عینک حزب را کنار بگذاریم. معنای اصولگرایی همین است. شما می‌بینید در مجلس بیشترین نقدها را به دولت دهم اصولگریان داشته و این نگاه منطقی و غیر‌حزبی است.

 

در آن مقطع کار‌های ارزنده‌ای انجام شد و رشد اقتصادی خوب بود و کارهای اقتصادی زیادی در کشور انجام می‌شد، از این‌رو دفاع من، دفاع از عملکرد دولت بود. همه ساکت بودند و فضایی ایجاد شده بود که کسی صحبت نمی‌کرد.

 

در مورد فتنه در مجلس صحبت کردم چون دیدم همه ساکت بودند

میرکاظمی: در مورد فتنه در مجلس نطقی داشتم به خاطر اینکه دیدم ‌همه ساکت‌اند. عوامل اصلی فتنه مملکت را ۸ ماه به درگیری و آتش زدن کشیدند و این همه علیه ما تحریم‌ها صورت گرفت و جاده را برای دشمن صاف کردند لذا امروز سکوت، ظلم به کشور است. اینجا باید تحلیل درستی شود و باید بررسی شود چه چیزی کشور را به اینجا رساند؟ عوامل مختلفی بود و کسانی از انتخابات تا ۹ دی آرامش را از کشور گرفته بودند، بالاخره مردم از دست کسانی که در عاشورا چنان فجایعی را به بار آوردند، خسته شدند و در در نهایت مردم در ۹ دی تعیین تکلیف کردند.

 

در ترکیه ۴ روز تظاهرات شد کشورشان چند میلیارد دلار ضرر کرد. شما چند ماه "قشون‌کشی" کردید؟ ما به راحتی یادمان نمی‌رود. آیا این‌ها هزینه نداشت. حالا می‌گوید ما ناجی هستیم. شما خودت مملکت را به اینجا رساندی؛

 

 

فتنه و انحراف به کشور آسیب زدند

میرکاظمی: هم جریان فتنه و هم جریان انحرافی به کشور آسیب زدند و باید تلاش کنیم که دیگر چنین اتفاقاتی در کشور رخ ندهد. همان قدر که انحراف را می‌زنیم، فتنه از آن بدتر است و یکی از یکی بدتر. حضرت امام خمینی(ره) جمله‌ای دارند که می‌گویند آمریکا از شوروی بدتر است و شوروی از آمریکا. واقعا فتنه و انحراف اثر عملکردی‌ای که روی اقتصاد داشتند، مثل هم بود و هر دو ضربه زدند در حالی که دو لبه قیچی‌اند که دارند ریشه انقلاب را می‌برند.

 

 

به خاطر جریان انحرافی از وزارت نفت فاصله گرفتم

میرکاظمی: به خاطر همین از وزارت فاصله گرفتم که احساس می‌کردم برخی از اطلاعات به غلط به نهاد ریاست جمهوری می‌رود. مثلاً آقای فلانی آدم خوبی است اما ظرف ۲۴ ساعت می‌توان آن را به آدم بدی تبدیل کرد یا آدم بدی را خوب کرد. این جریان منطقی نبود و علاقه داشت در جاهای مختلف آدم داشته باشد که من نه در وزارت بازرگانی و نه در وزارت نفت اجازه چنین کاری را ندادم. حتی آنها نه می‌توانستند نامه‌ای بدهند نه تلفنی بزنند و نه پیگیری کنند، به همین دلیل هم ناراحت بودند.

 

در این دولت هم عده‌ای می‌خواهند در جاهایی از کشور آدم بچینند. از وزرا سوال کنید که آیا اختیار دارند که به تنهایی ۴ معاون برای خود انتخاب کنند؟‌ نباید بعضی افراد ضعیف را فقط به این دلیل که بله قربان‌گوهای خوبی هستند، در مسند مدیر‌کل یا معاونت بگذارند.

 

اگر امروز برای وزیری معاون چیدند و برای او تعیین تکلیف کردند، دیگر نباید مسئولیت را از او بخواهید و باید از کسی که این‌ها را تعیین کرده است، مسئولیت بخواهید.

 

پرونده بابک زنجانی

میرکاظمی: گزارشی به کمیسیون انرژی رسید که فردی آمده و میعانات نفتی و فرآورده را از ایران برده و ارز آن به خزانه واریز نشده است. هم محصول برده و هم پول جابه‌جا کرده که ما خواستیم که دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و  وزارت اطلاعات گزارش دقیق‌تری دهند. کمیته‌ای تشکیل شد که این موضوع را در کمیسیون رسیدگی کند. آخرین گزارشی که داده شده این بود که اشکالی وجود دارد و مجدانه تلاش می‌شود که این پول به خزانه برگردد.

 

اصل گزارشات را باید وزارت نفت دهد. اگر این پول و فرآورده‌ای که به فروش نرفته، به خزانه برگردد که موضوع منتفی است ولی در غیر این صورت حتما این گزارش را به مراحل قضایی می‌بریم، البته مشکلاتی هم در شرکت نیکو وجود داشته که رسیدگی می‌شود.

 

آقای زنجانی اعلام کرده که من پول را به حساب آن‌ها ریختم و آن‌ها جا‌به‌جا نکرده‌اند ولی آنها می‌گویند که پول او نتوانسته حذف را جا به‌جاکند. حرف‌های ضد و نقیضی وجود دارد که دارد بررسی می‌شود.

 

این هفته در دستور قرار می‌گیرد که آخرین وضعیت بررسی شود و امیدواریم پول و فرآورده‌ها برگشته باشد. توصیه من این است که آن‌هایی که در این قضیه بوده‌اند، به نفت نزدیک نشوند چون مصاحبه‌های خوبی نمی‌کنند و آدم‌های مساله‌داری هستند.

 

سخن آخر

سیدمسعود میرکاظمی: بعضی وقت‌ها صحبت‌هایی می‌شود که گویا کشور ما تماما سیاهی است. بله! ضعف‌هایی وجود دارد که باید رفع شود. مشکلی که در دولت قبلی اتفاق افتاد، این بود که از ارزش‌ها فاصله گرفت، البته بدنه دولت نه! آنهایی که حلقه انحراف را ایجاد کردند. هر جا از اصول فاصله گرفته و وارد فضاهای نفسانی و شیطانی می‌شوند و وارد فضای سیاسی نه به معنای تدبیر بلکه به معنای دغل و عوام فریبی می‌شوند، کار خراب می‌شود و باید از این‌ها فاصله بگیریم. هر دولتی به این سمت رفت، هم خودش را دچار مشکل کرد و هم مردم را. هر چه به این ریسمان الهی و خط ولایت نزدیک بشویم، به موفقیت نزدیک می‌شویم.

 

ببینید چرا در حوزه دفاعی موفق شدیم؟ زیرا به ارز‌ش‌ها و اصول نزدیک‌اند و از هم فاصله نگرفته‌اند. تعبیری که رهبری از سپاه کردند، درست بوده و واقعا همین طور است. امروز در آنجا قدرت بازدارندگی قوی‌ای داریم و این به خاطر اول خداست و دوم همین ارزش‌ها و فضای حاکم بر این حوزه است.

 

 

اگر این دولت به ارزش‌ها نزدیک شد، حتما می‌تواند با تحریم مقابله کند. دولت‌هایی که با واقع‌بینی و برنامه‌ریزی کار کردند، توانستند که مشکلات مردم را حل کنند. وقتی بی‌برنامه شدند و جریان و گروه خاصی وارد شدند، مسائلی پیش می‌آید که ما در اواخر دولت دهم شاهد آن بودیم.

 

دولت‌ها باید از این‌ها عبرت بگیرند و عده‌ای خاص گرداننده نشوند و رییس جمهور از عده‌ای خاص اطلاعات نگیرد زیرا معمولا دور او حلقه می‌زنند، می‌گویند که فلان فرد آدم تعیین می‌کند. فلان فردی چه کاره است که از بیرون بخواهد برای دستگاهی مدیر تعیین کند.

 

این کارها بر اساس شاخص نیست، بلکه بر این اساس است که چه کسی را بگذارم که حرف من را گوش کند. این حرکت را حزبی می‌توان دید تا مردمی. این‌ها درس است؛ می‌شود با این شاخص‌ها و معیارها چون رشد اقتصادی بهره‌وری و تورم نرخ بیکاری و صادرات و واردات کاملا بررسی کرد و عملکرد دوره‌های مختلف را با هم مقایسه کرد.گاهی آن قدر مطلبی غلط را مطرح می‌کنند که دیگر امکان ندارد درست آن را مطرح کرد. بیشتر از این که گروه و حزب مخالف آسیب ببیند، مردم آسیب می‌بینند. چون آدرس غلط می‌دهند و آن را دنبال می‌کنند و مشکلات بیشتری را برای مردم ایجاد می‌کنند.

نظر شما