شناسهٔ خبر: 40601 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

گفت و گوی اختصاصی با نمایندگان مجلس

فشار بر وزارت کشور برای انتصاب استانداران را چگونه ارزیابی میکنید؟

دهقان شجاعی سالک 4 نماینده طرقبه با اشاره به لزوم مقاومت دولت در راستای رعایت شعار اعتدال گفت: بیشترین فشارها در مسیر این مقاومت به وزارت کشور و شخص وزیر کشور وارد خواهد شد چون بیشترین نقش را در تحقق شعار اعتدال برعهده دارد.

به گزارش «نماینده» در خبرهای چند روز گذشته آمد که وزیر کشور تحت فشار سنگین و لابی های زیاد برخی جریانات خاص برای انتصاب استانداران قرار دارد. با توجه به اهمیت انتخاب صحیح استانداران برای بهبود وضعیت استان های مختلف و نیز از حیث جنبه های امنیتی و اجتماعی مهم این مسئله، پایگاه اطلاع رسانی «نماینده» موضوع را با سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته و نظر آنان را جویا شده است:

 

حجه الاسلام احمد سالک/ نماینده مردم اصفهان

احمد سالک 5طبق اطلاعاتی که من دارم، علاوه بر وزیر کشور، بر خود آقای دکتر روحانی هم فشارهای زیادی آورده اند؛ اما عملکرد وزیر کشور نشان می دهد ایشان اهل مطالعه و دقت و انتخاب استاندار بر اساس معیارهای مشخص هستند. طبیعی است که آقای وزیر کشور و دستگاه های دولتی نباید تحت فشارهای سیاسی قرار بگیرند.

 

 

 

دکتر محمد دهقان/ نماینده مردم طرقبه و چناران

محمد دهقان 5

به نظر من در میان وزرای کابینه یکی از گزینه هایی که سازگاری کامل با شعار اعتدال آقای روحانی دارد، آقای رحمانی فضلی است؛ به خاطر اینکه در سوابق ایشان هیچ مصداقی از تندی در فضای سیاسی وجود ندارد و در عین حال فردی است که برای جریان های مختلف قابل قبول است و تجربه لازم را هم برای حوزه ای که در آن مسئولیت گرفته دارد. و به همین خاطر هم مجلس با رای قاطعی ایشان را مورد اعتماد خود قرار داد و زمینه حضور ایشان را در وزارت کشور فراهم کرد.

مطالبی که ایشان در زمان رای اعتماد به نمایندگان گفتند کاملاً در راستای تعامل و مشورت با نمایندگان بود. آقای رحمانی فضلی در آن زمان گفتند سعی شان بر این است که نظر نمایندگان را در استان ها تامین کنند. و این یک رفتار کاملاً تعاملی بوده و ناشی از همان شعار اعتدال می باشد و طبیعی است که آقای رحمانی فضلی می خواهد بر همان شعار خود پایبند باشد.

البته از اطراف برخی جریان های سیاسی ممکن است به ایشان فشار بیاورند که گزینه های خاصی را در استانداری جایگزین کنند. به نظر من این شعار اعتدال - که مورد نیاز کشور نیز هست - نیاز به مقاومت دارد. یعنی بالاخره تعدادی تلاش خواهند کرد که دولت اعتدال را از ریل خارج کنند. دولت باید در این راستا مقاومت کند و طبیعتاً بیشترین فشارها در مسیر این مقاومت به وزارت کشور و شخص وزیر کشور وارد خواهد شد چون وزارت کشور بیشترین نقش را در تحقق شعار اعتدال بر عهده دارد.

انتظار از دولت و همه جریان ها این است که به ایشان کمک کنند و اجازه ندهند آن شعارها و تعهدات فراموش شود و از مسیر اعتدال خارج شود و در خود مجلس دچار چالش شود. ما واقعا تمایل داریم که ایشان و دولت اعتدال موفق باشند ولی این نیاز به مقاومت دارد. چون برخی از تندروی ها طبیعتاً وزیر کشور و دولت را تحت فشار می گذارد.

 

سید رمضان شجاعی کیاسری/ نماینده مردم ساری

رمضان شجاعی کیاسری 5در خصوص مسائل مربوط به وزارت کشور، تنها وزیر کشور باید پاسخگوی کار کرده خود باشد نه کس دیگر. و در راستای فعالیت های کشور حتماً مجلس از وزیر کشور سوال می کند و برای اقدامات مربوط به این وزارت خانه از جمله انتصاب استانداران، مجلس نمی تواند پرسشگر فرد دیگری شود.

در خصوص انتصاب استاندار از میان اهل سنت، مورد جدیدی نیست، قبلاً هم داشته ایم. به هر حال اگر اکثریت اهالی یک منطقه از اهل تسنن باشند این امر قابل پذیرش است.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۲-۰۷-۱۴ ۱۷:۲۸علی 0 0

    جناب آقای رحمانی فضلی وزیر کشوری است که به نام اعتدال و اصولگرایی است و به کام اصلاح طلبان !! بالاخره اگر این انتصابات در استانها متاثر از نگاه شخص آقای رحمانی فضلی است ؟! که باید گفت آقای دکتر لاریجانی با همه کیاست و دقتهایشان , مار در آستین پرورانده اند !!! چونکه ایشان در صدا و سیما و شورایعالی امنیت ملی و مجلس از افراد همراه و کلیدی و نزدیک به ایشان بوده اند ؟! اگر هم در برابرفشارها ی سیاسی از مبانی فکری خود عدول نموده اند ؟! باز هم آقای دکتر لاریجانی باید در تربیت نیروهای مقاوم و کارآمد یک ارزیابی مجددی بفرمایند !! به هرصورت آنچه ما با انتخاب استانداران اعتدال گرا شاهدیم  , ظاهرا همه این آقایان دچار سکته مغزی در نیمکره راست مغزشان گردیده اند و ناچارا به چپ منحرف میشوند ؟؟!!!! لذا بد نیست قبل از انتصاب آقایان یک MRI که هیچگونه زیانی نیز ندارد از آنان به عمل آید ؟! تا شاید آقای وزیر بعدا در مخمصه هجوم سکته مغزیها برای بستری به جای بیمارستان در فرمانداریها و .... نگردند ؟؟!! البته امیدواریم که خود آقای وزیر محترم نیز در سلامت کامل به سر برند و هیچگاه دچار سکته مغزی از نوع ذکر شده , نشده و نشوند !!!! سلامتی و شفای همه بیماران صلوات
                                
  • ۱۳۹۲-۰۷-۲۰ ۱۰:۴۰کمالی 0 0

    عرض سلام و سپاس از جناب اقای سیدرمضان شجاعی کیاسری
    بنده نیز با بیانات ایشان در خصوص انتخاب استاندار بومی و متعهد کارامد که توانمندباشد هم نظرهستم.
    و از بیان مطلب ایشان تشکر می نمایم.
                                

نظر شما