شناسهٔ خبر: 40574 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

فشار لابی صهیونیسم تاسف بار و قابل درک است

جواد ظریف 4 رئیس دستگاه دیپلماسی با مثبت خواندن فضای مذاکره با ۱+۵ گفت: البته هم قابل درک است و هم قابل تاسف که با فشار از طرف لابی صهیونیستی بعضی تغییرات در موضع گیریها را مشاهده میکنیم.

جواد ظریفبه گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، ضمن ارائه گزارشی در خصوص سفر نیویورک، به اعلام مواضع دستگاه دیپلماسی در قبال مذاکرات آتی با ۱+۵ پرداخت.

 

در ادامه محورهای مهم سخنان ظریف را خواهیم خواند:

 

 

رژیم صهیونیستی و حامیانش چند صد میلیون دلار هزینه کرده بودند تا علیه جمهوری اسلامی ایران آنچه می خواهند تصویرسازی کنند و در این سفر همه این موارد فرو پاشید.

 

دکتر روحانی مواضع بسیار محکمی در سخنرانی اش داشت و تا حالا کمتر کسی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست های علیه مردم فلسطین را با آپارتاید مقایسه کرده است.

 

اجازه ندادیم نمایندگان رژیم صهیونیستی بتوانند با مظلوم نمایی، تعدادی از هیئتها را همراه خود به بیرون بکشند.

 

به لطف خدا شاهد اجلاس بسیار خوبی برای ایران و اجلاس بدی برای نتانیاهو بودیم.

 

در نیویورک تایمز نوشتند که روش نتانیاهو نخ نما شده و تیتری با این عنوان منتشر کردند که آقای نتانیاهو راه های گذشته را ول کن.

 

همه گفتند که نتانیاهو گرفتار شده است که چگونه با مشکلات خودش کنار بیاید.

 

ما دارای یک خودباوری اصلی از سمت مردم کشورمان بودیم.

 

دوست دارم همه مطالبی را که بنده در آن جلسه به نمایندگی از طرف مردم ایران مطرح کردم منتشر کنید و ببینید چه گفتیم که همه فکر کردند ایران با برخورد مثبت آمده است.

 

بحث خود را با این شروع کردم که من با شما در اینجا مذاکره می کنم در حالی که اعتقاد دارم ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و تصویب قطعنامه ها و تحریم های شورای امنیت غیر قانونی و تحریم های یک جانبه غیر انسانی و غیر موثر است.

 

می خواستیم به این افراد نشان دهیم که مواضعمان بر این است که امنیت خود را از مردممان می گیریم.

 

باید بتوانیم که بهانه ها را از دست بدخواهانمان بگیریم تا بتوانیم سیاست ها را پیش ببریم.

 

جان کری، وزرای خارجه آلمان، انگلیس، روسیه و چین حرف های بسیار مثبتی زدند و حق ایران را برای استفاده از فناوری های صلح آمیز هسته ای به رسمیت شناختند.

 

فضا در آن جلسه بسیار مثبت بود. البته هم قابل درک است و هم قابل تاسف که با فشار از طرف لابی صهیونیستی بعضی تغییرات در موضع گیری ها را مشاهده می کنیم.

 

آماده ایم با چشمی باز همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با دقت و اصرار بر حقوق و منافع مردم ایران وارد مذاکره شویم.

 

از مذاکره نمی ترسیم بلکه وارد مذاکره می شویم، گفتگو و تلاش می کنیم به راه حلی برسیم که حقوق مردم برآورده شود.

 

تلاش خودباورانه جوانان متخصص ما برای پیشرفت علمی توانمندی هایی است که کسی نمی تواند اینها را با تحریم و فشار و خیال بافی که ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را کنار بگذارد از بین ببرد.

 

ملاقات من با کری این اولین ملاقات دو جانبه ایران و آمریکا در جریان جلسات ۳+۳ یا ۱+۵ نبود، بلکه پیش از این نیز دکتر جلیلی با آقای ونس که معاون سیاسی آمریکا بود دیدار کرده‌اند. این امر در جلسات بین المللی امری طبیعی به شمار میرود.

 

اولین صحبتی با کری در دیدار دوجانبه مان مطرح شد عدم اعتماد بود این که بی اعتمادی ریشه داری بین ایران و آمریکا وجود دارد و جالب آن که خود جان کری این مسئله را پذیرفت.

 

پشت میکروفون روشن حرفهایمان را می زنیم چرا که به حرفمان اعتقاد داریم، نه تنها حنای نتانیاهو دیگر برای دنیا رنگ ندارد بلکه داخل سرزمین اشغالی هم به او انتقاد می کنند.

 

تصور من از جهان این است که شرایط بین المللی طوری شده که تصور بازی برد_ باخت و منزوی کردن بازیگران جدی صحنه بین المللی به نتیجه باخت_ باخت منجر می‌شود.

 

اگر فشارهای غرب موثر بود، تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۱۸ هزار عدد نمی رسید.

 

در حال حاضر تحریم‌ها در معیشت مردم تاثیر گذاشته و فشار غیرعادلانه باید توسط دولت برداشته شود،  اما غرب هم به هدف خود نرسیده است.

 

غرب باید توهم اینکه می‌تواند علیه ایران تحمیلی عمل کند را کنار بگذارد.

 

غرب باید این بازی را تغییر دهد چرا که نگاه آنها برایشان فقر و فلاکت را درپی داشته است ولی ما به عنوان ایران پیام آور تغییر بودیم.

 

در مذاکرات آتی در ژنو طرف مقاب در هر سطحی حاضر شود ما هم در همان سطح شرکت می کنیم، من و اشتون در جلسات شرکت می کنیم.

 

در واقع مذاکره سخت تر از اعلام موضع است و من وارد کار دشواری شده ام و بار سنگینی روی دوش من است و انشاءالله با دعای خیر مردم این کار را به پیش ببرم.

 

مذاکره برای مذاکره اعتمادسوز است و اشتون این واقعیات را باید باور کند و به سمت مذاکره برای دسترسی به راه حل برسد.

 

برخورد جدی با مسئله هسته ای باید در چهارچوب تغییر دیدگاه نسبت به ایران باشد.

نظر شما