شناسهٔ خبر: 40497 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نشست هفتگی سخنگوی دستگاه دیپلماسی

حق غنی سازی مذاکره پذیر نیست

مرضیه افخم 4 مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن پرداختن به موضوعات مرتبط با سفر اخیر نیویورک و کم و کیف ارتباط با آمریکا و مذاکرات آینده با ۱+۵ تصریح کرد: حق غنی‌سازی به هیچوجه مذاکره پذیر نیست.

مرضیه افخمبه گزارش «نماینده»، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان طی نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران به بیان مسایل گوناگونی به خصوص سفر اخیر رئیس جمهور به نیویوک و کم و کیف ارتباط با آمریکا پرداخت.

 

 

در ادامه محورهای مهم صحبت های افخم را خواهیم خواند:

 

 

حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست.

 

نقطه پایان مذاکرات برای ما، حقوق هسته‌ای ملت شامل غنی سازی است.

 

در خصوص لغو تحریمهای ظالمانه ما اعلام کرده ایم که شفاف‌سازی کرده و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را رفع می کنیم و این چارچوب ملاک و قدم اول برای مذاکرات است.

 

سفر نیویورک گویای پیشتازی گفتمان جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است و یکی از اهداف مهم آن تحول در سیاست خارجی بود.

 

آقای روحانی تلاش کرد که مفهوم واقع‌گرایی، صلح و اعتدال را در صحنه جهانی تاکید کند و ضرورت توجه بازیگران عرصه جهانی را به کاربرد توامان هر سه مفهوم جلب کند.

 

اگر اظهارنظر وزیر خارجه بحرین در خصوص ترور نمودن سید حسن نصرالله درست باشد همسویی گفتمانی با رژیم صهیونیستی است و طرح آن یک نوع تروریسم دولتی است.

 

ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکا بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی رفتار و با تکریم با ملت بزرگ ایران صحبت کنند.

 

آمریکا امروز در مقابل آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان را داراست.

 

هر میزان توان ایستادگی آمریکا در برابر جنگطلبان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.

 

فشار رژیم صهیونیستی به دلیل منزوی شدن و عصبانیت این رژیم از اینکه سیاست‌های دولت اعتدال در سطح جهانی پذیرفته شده، ادامه خواهد داشت.

 

آزمون دولت آمریکا و توان آنها برای ایستادگی در مقابل اینگونه فشارها و تبلیغات، برای ما ملاک است.

 

در خصوص اینکه درخواست تماس تلفنی از ناحیه اوباما بود یا روحانی امیدواریم مسائل جزئی که ارزشی در کلیات و محتوای مذاکرات و روندهای جاری ندارد، کمتر دنبال شود.

 

به اظهارات نسنجیده سوزان رایس مبنی بر درخواست ایران برای گفتگوی تلفنی با اوباما اعتراض شد و این بحث از نظر ما تمام شده است.

 

دستگیری جاسوس ایرانی در سرزمین های اشغالی تلاش صهیونیست ها برای خروج از انزوا است.

 

مطبوعات غربی و تحلیلگران در خصوص همزمانی اعلام دستگیری جاسوس با سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کردند که این رژیم به دلیل اینکه توان پیشبرد اهداف توسعه طلبانه خود را ندارد و گفتمان جنگ‌طلبانه این رژیم در معرض انزوا قرار گرفته و از سوی جامعه جهانی طرد شده است، دست به سناریوهای تکراری می‌زند.

 

ما نسبت به این سناریو انزوا گریزانه ارزیابی نداریم و همه این برنامه‌ها برای جهان تکراری است.

 

این که اعتراضات و دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز در هنگام بازگشت رئیس جمهور از سفر نیویورک در راستای تسویه‌حساب انتخاباتی باشد را قبول نداریم و چنین ارزیابی نداریم.

 

جامعه ایران، جامعه‌ای چند صدا و تکثرگرا است و گروه‌ها و اشخاص بر اساس مقررات و قوانین کشور آزاد به بیان نظراتشان می‌پردازند و دولت با سعه صدر این صداها را می‌شنود و تمام نظرات و تحلیل‌ها محترم شمرده می‌شود.

 

دولت اینگونه مسائل را به عنوان اقدام تلافی‌جویانه در چارچوب شکست‌های انتخاباتی و چنین رویکردهایی نمی‌بیند.

 

در خصوص آمریکا آنچه که برای ما ملاک ارزیابی است، تغییر رویکردها و سیاست‌ها است که برای ارزیابی‌های ما تعیین‌کننده است.

 

ما متناسب با روند تحولات و واقعیات ارزیابی خواهیم کرد و صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا را در این چارچوب و متعاقب مذاکرات وزیر خارجه کشورمان و گروه ۱+۵ ارزیابی می‌کنیم.

 

امیدواریم در ژنو در فضایی که قرار است هیئت‌ها درباره آن صحبت کنند، چارچوب و چشم‌انداز مذاکرات مشخص شود و بر اساس تفاهماتی که در آن اجلاس صورت می‌گیرد درباره گام‌های بعدی و اقداماتی که باید انجام شود، تصمیم‌گیری شود.

 

برای ما پایان مذاکرات و چارچوب آن، احقاق حقوق مسلم ملت ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه این ملت حائز اهمیت است.

 

نماینده ایران مذاکرات خوبی با مسئولان آژانس داشت و طرفین توافق کردند که ادامه مذاکرات در آبان ماه انجام شود و مذاکرات را سازنده خواندند.

 

از اینکه آژانس مذاکرات را سازنده خوانده خوشحالیم و امیدواریم این ارزیابی اولیه به ادامه مذاکرات در فضای تعاملی و مثبت منجر شود.

 

تعامل ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و بر اساس نوع تعامل آمریکایی‌ها مشخص می‌شود.

 

هیچگونه ورودی به مباحث دوجانبه و مباحث مربوط به ریشه‌های عمیق تاریخی و اختلافات عمیق بین دو کشور نیست.

 

این تعامل تست و آزمونی است که به جدیت، صداقت و اراده آمریکایی‌ها برای تکریم ملت ایران و تأیید حق ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای پی ببریم.

 

بحث‌های دیگری که در خصوص روابط دو کشور و چارچوب‌های دیگری که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، فعلا به هیچ وجه مطرح نیست.

 

ما در چارچوب سیاست اصولی خود که خواهان یافتن راه‌حل سیاسی برای موضوع سوریه هستیم و به کارگیری ظرفیت دیپلماسی در این زمینه، از نشست ژنو ۲ استقبال کردیم.

 

شرکت یا عدم شرکت ما در این نشست در سیاست اصولی ما نسبت به راه‌های حل بحران سوریه تأثیری ندارد.

 

در پی دیدار وزرای خارجه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ملاقاتی با حضور معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و نماینده انگلستان در مذاکرات ۱+۵ انجام شد و طرفین ابعاد روابط دوجانبه و راه‌های حل تدریجی مشکلات را بررسی کردند.

 

قطعا این روندی که در مذاکرات هسته‌ای آغاز شده و تعاملاتی که در این چارچوب صورت می‌گیرد، دشمنانی در داخل آمریکا دارد که خواهان عدم شکل‌گیری چنین روندی می‌باشند و مانع از احقاق حقوق ملت ایران هستند.

 

مطالبات ما از آمریکا از جمله بازگرداندن اموال بلوکه شده و ...، به قوت خود باقی است و این تماس و تعاملی که در جنس جدید اکنون شروع شده در چارچوب تعاملات با ۱+۵ و کمک به حل موضوع هسته‌ای و شکل‌دهی به یک تعامل سازنده برای احقاق حقوق ملت ایران است.

 

ارزیابی‌های سنجیده و دقیقی در زمینه سیاست‌ها و رویکردهای آمریکایی ها صورت می‌گیرد و ملاک برای ما تغییر سیاست و رفتار آمریکاست.

 

خبرها مبنی بر سفر ایشان به واشنگتن درست نیست.

 

جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و مذاکره در این خصوص از نظر ما کاملا منتفی است.

 

یازدهمین دور مذاکره ایران و آژانس در دولت جدید انجام و در فضای خوبی برگزار شد که امیدواریم با تفاهم طرفین دور بعدی که قرار است در آبان‌ماه برگزار شود، وارد مباحث فنی‌تر شده و به نتایج مثبت‌تری برسیم.

 

اینکه گفته شود فضای وین به یک سمت و نیویورک به سمت دیگر بود، درست و دقیق نیست.

 

رئیس‌جمهور در دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا با مشکلات ایرانیان از نزدیک آشنا و برای ارائه تسهیلات به ایرانیان مقیم با مسئولان اجرایی مشورت‌هایی داشتند و در مورد بورس‌های دانشجویی نیز درخواست‌هایی مطرح شده که ارزیابی از میزان و زمینه‌های اجرای آن ندارم.

 

دوم مهر اخباری داشتیم مبنی بر اینکه مقامات امارات به برخی از اتباع ایران اعلام کردند که امکان اقامت‌شان وجود دارد و قوانین قبلی اجرا نمی‌شود که امیدواریم ادامه یابد.

 

به نظر می‌رسد تسهیلاتی برای اقامت ایرانیان در امارات و رفع مشکلات آنها فراهم شده است.

 

وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری داشتند و از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به باکو دعوت به عمل آمد.

 

امیدواریم این سفر در اولین زمان ممکن و مطابق با جدول زمان‌بندی وزیر خارجه انجام شود و تحقق آن گام مثبت و مهمی در پیشبرد و بهبود مناسبات ایران و آذربایجان است.

 

درباره اعزام ناظر از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، ‌چنانچه در این دور نیز زمینه آن فراهم شود از آن استقبال می‌کنیم.

 

بر اساس دستور رئیس‌جمهور امکانات فنی و اجرایی خط پرواز مستیقم ایران-آمریکا باید بررسی شود و بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده که مطابق با پیشرفت کار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

در اخبار سفر دو هیئت اروپایی به ایران منتشر شده که کارهای مربوط به مقدمه‌سازی و زمینه‌های انجام این سفرها در حال انجام است که مطابق با پیشرفت کار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

هنوز از مجاری دیپلماتیک اقدامی در خصوص دعوت از رئیس جمهور برای مراسم حج امسال از جانب عربستان دریافت نکرده‌ایم.

 

درخصوص پیشنهاد چین، روسیه و ژاپن به ایران برای لغو تحریم‌ها در ازای توقف غنی‌سازی هنوز از مجاری رسمی پیشنهادی دریافت نکرده‌ایم.

 

همواره کسانی بوده‌اند که خواستار تخریب و خدشه‌وارد کردن روابط تهران-باکو بوده‌اند. ما ضمن احترام به حاکمیت آذربایجان، مخالف هر نوع دخالت در امور داخلی این کشور هستیم.

 

امیدواریم بازگرداندن جام سیمسین دال گامی در جهت حسن نیت آمریکایی‌ها در قبال مردم ایران و نشانه‌ای برای همکاری به منظور بازگرداندن الواح تاریخی به ایران باشد.

نظر شما