شناسهٔ خبر: 40460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

موضع جدید جان کری در رابطه با ایران + بازتابها

کری ظریف 2 سخنان جان کری و همچنین گفتگوی دو جانبه روحانی – اوباما همچنان بازتابهای مختلفی در میان رسانه ها و تحلیل گران داخلی و خارجی داشته که به طور خلاصه به بخشی از آنها اشاره میشود.

به گزارش «نماینده» چند روز پس از پایان سفر دولت مردان ایرانی به نیویورک و اتخاذ مواضع مختلف در رابطه با مسائل هسته ای و بین المللی روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنانی آخرین مواضع آمریکا در رابطه با مسئله هسته ای ایران و روابط دو جانبه کشورش با ایران را بیان نمود.

 

سخنان کری به روایت خبرگزاری رویترز بدین صورت بود:

جان کریجان کری بر این باور است که روابط خوب و دیپلماتیک با ایران در مورد برنامه هسته ای این کشور می تواند به سرعت باعث شود تا روابط بین ایران و آمریکا بهبود یابد.

 

او همچنین اعلام کرد که می توانیم امیدوار باشیم که تعاملات در مورد برنامه هسته ای ایران به سرعت به وقوع بپیوندد و این امر نیز به بهبود روابط دو کشور کمک بزرگی کند. تلاش های دیپلماتیک می تواند همانطور که رئیس جمهور ایران خواست در عرض ۳ تا ۶ ماه شکل بگیرد و علاوه بر حل برنامه هسته ای ایران، توافقات جدی بین ایران و غرب حاصل نماید.

 

جان کری در آخر به احتمال برداشته شدن تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: در صورتی که ایران و غرب به توافقات خوبی برسند می توان گفت که می شود تحریم ها علیه ایران متوقف شوند.

 

این سخنان جان کری و همچنین گفتگوی دو جانبه روحانی – اوباما همچنان بازتاب های مختلفی در میان رسانه ها و تحلیل گران داخلی و خارجی داشته که به طور خلاصه به بخشی از آنها اشاره می شود:

 

فارین پالیسی

فارین پالیسینتانیاهو آسوده باشد چون اوباما نمی‌خواهد برای توافق با ایران، اسرائیل را بفروشد. با توجه به اولویت ایران و سوریه برای آمریکا، اوباما می‌خواهد اسرائیل را در کنار خود نگهدارد. روحانی، انور سادات و ایران، مصر سال ۱۹۷۷ نیست که خواهان صلح با اسرائیل باشد.

 

 

 

شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی

بنیامین نتانیاهوبنیامین نتانیاهو در دیدار امروز خود با باراک اوباما اعلام می‌کند در صورتی که برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل متوقف نشود اسرائیل از حل دیپلماتیک آن دست می‌کشد و تدابیر نظامی یک‌جانبه‌ای علیه این کشور اتخاذ می‌کند

 

 

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با روزنامه شرق

آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکاخواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران هستیم. از تغییر در لحن دولت روحانی استقبال می‌کنیم ‌اما بین حرف تا عمل تفاوت هست. آمریکا و ۱+۵ حاضر است اقدامات اعتماد‌ساز ایران را با اقدامات اعتماد‌ساز متقابل خود پاسخ دهد.

 

 

 

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما

سوزان رایسرئیس‌جمهور آمریکا تنها حق دسترسی ایران به انرژی هستهای را به رسمیت شناخته نه تولید آن را و این سیاستی است که مدت‏هاست داریم و تازگی ندارد اما با آن فاصله داریم زیرا ایران هم اکنون به التزامات خود پایبند نیست.

 

 

 

نیویورک تایمز

نیویورک تایمزبرای اسراییل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان گفت و گوی تلفنی روز جمعه اوباما و روحانی در حکم معاشقه بهترین دوست شان با رقیب اصلی شان است. این کشورها می ترسند وجه المصالحه یک توافق احتمالی بین ایران و آمریکا قرار بگیرند و نگرانی هایشان درباره رفتارها و سیاست های منطقه ای ایران رفع نشود.

 

 

بشار اسد

بشار اسدبه اعتقاد من این موضوع به دلایل مختلف تاثیر مثبتی بر سوریه دارد؛ نخست ایران هم پیمان سوریه است، دوم اینکه ما به ایرانی ها اعتماد داریم، سوم اینکه ایرانی ها مانند هر کشور دیگری در دنیا به آمریکایی ها اعتماد ندارند و به اعتقاد من بسیاری از همپیمانان آمریکا اعتمادی به دولت های آمریکا ندارند. نزدیک شدن ایرانی ها به آمریکا یک تحرک ساده نیست. این حرکت برنامه ریزی شده و متکی به  تجربه ایرانی ها با آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ است. اما به نظر من اگر آمریکایی ها در این نزدیکی صادق باشند نتایج مثبت خواهد بود و نه تنها بر بحران سوریه بلکه بر کل مشکلات منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

 

آیت الله ممدوحی

آیت الله ممدوحیاگر ما حقوق مان آنچنان که مقام معظم رهبری می گوید و مردم می خواهند حفظ شود و نتیجه بخش باشد، اشکالی ندارد مذاکره ای صورت گیرد.

 

 

 

 

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه

سردار حاجی زادهنظرهای من نشانه اختلاف نظر با دیدگاه های دیپلماتیک درباره روابط ایران و امریکا نیست، زیرا من دیپلمات نیستم، بلکه یک نظامی، یک انقلابی و یک پاسدار هستم و طبیعتا باید از نگاه و زاویه کاری خودم به مساله نگاه می‌کنم.

 

 

من به آمریکا به عنوان یک دشمن نگاه می کنم به واسطه سابقه ای که از این کشور تجربه کرده ام، طبیعتا باید خودم را آماده کنم و مراقب باشم. اما رئیس جمهور و دیپلمات ها هم باید کار خودشان را در چارچوب سیاست های کشور انجام دهند و قضاوتی روی این بخش ندارم. پاسخ من به سئوالات در چارچوب نگاه امنیتی - نظامی است.

 

ما نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها ‌اعتماد کنیم و بگوییم که از فردا دیگر خبری نیست و اتفاقی نمی افتد و تهاجمی صورت نمی‌گیرد، چراکه اکنون در عمل می بینیم که پروازهای جاسوسی و شناسایی آمریکایی‌ها در منطقه خلیج فارس و اطراف ما کم نیست، اگر آنها بحث دشمنی را ندارند، این پروازها را تعطیل و حضورشان را در خلیج فارس کم کنند. وی تأکید کرد: ما نشانه‌ها را نمی بینیم.

 

حمید رسایی

حمید رسایییكی از اشتباهات استرات‍ژیك دولت یازدهم این است كه برای رفع مشكلات داخلی تمام تخم مرغ های خود را در سبد كاهش تنش با آمریكا قرار داه است و بدون توجه به ظرفیت عظیم داخلی، تلاش می كند تا در سایه ارتباط و یخ شدن عدم رابطه با برخی دولت ها در زندگی مردم گشایشی ایجاد كند و البته این خطاست. همانطور كه دیدیم بعد از مكالمه تلفنی رئیس جمهور كشورمان با اوباما نه تنها بازار ارز خارجی تغییری نداشت بلكه افزایش داشت.

 

شاید به همین دلیل رهبر انقلاب در دیدار یك ماه قبل اعضای دولت یازدهم خطاب به آنها فرمود: «یك شاخص دیگر هم تكیه به ظرفیت درون‌زاى كشور است؛ نگاهمان به بیرون نباشد. این، توصیه‌ ما است؛ این معنایش این نیست كه از امكاناتى كه در بیرون هست استفاده نكنیم؛ این دو حرف با هم اشتباه نشود. امیدمان را به بیرون از ظرفیت داخلى كشور ندوزیم. در بیرون از مجموعه‌ كشور و نظام جمهورى اسلامى، جبهه‌ بزرگى وجود دارد كه با همه‌ توان از سى و چند سال پیش به این طرف كوشید، نگذارد كه این انقلاب ریشه‌دار بشود، نگذارد كه این نظام جمهورى اسلامى پایدار بماند، نگذارد كه پیشرفت كند، نگذارد كه در زمینه‌هاى گوناگون الگو بشود. نمی شود از دشمن و روش هاى خصمانه‌اى كه كرده، انتظار دوستى و محبّت و صمیمیت داشت».

 

علی مطهری

علی مطهریهر وقت احساس کنیم که صداقتی در کار نیست ایران هم موضع خودش را تغییر می دهد و این جای نگرانی ندارد.

نظر شما