شناسهٔ خبر: 40455 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

واکنش اپوزیسیون به دیپلماسی ایران

متن سخنرانی روحانی را سعید جلیلی نوشته بود!

ضد انقلاب سایت ضد انقلاب اخبارروز نوشت: هیهات که روحانی امیدهای ما را بر باد داد و معلوم شد در نرمش قهرمانانه‌ای که رهبر به آن اشاره کرده، در به همان پاشنه قبل خواهد چرخید.

به گزارش «نماینده» به نقل از نیمروز، پس از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، جریان اپوزوسیون که سر خود را بی کلاه دیده با عصبانیتی نمکین دست به تحلیل های با مزه ای زده است.

 

در ادامه بخش هایی از این تحلیل ها را خواهیم خواند:

 

روز آنلاین

«آرش -ب» در وبسایت روز آن‌لاین: سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی سخنرانی وی را مطلوب ارزیابی نکرده‌اند. همین مسأله موجب شده است که انتقادهای زیادی از سخنرانی روحانی صورت گیرد.

 

روز آنلاین درباره چرایی مورد توجه قرار نگرفتن سخنان روحانی می گوید:

نخست آنکه نباید فراموش کرد حسن روحانی، رئیس جمهور دوران پسا جنبش سبز است. او موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبانی شده که به افرادی نظیر هاشمی رفسنجانی، اجازه حضور در رقابت انتخاباتی را نداد.

حسن روحانی خود نیز نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته‌ای ایران بوده است؛ سوابقی که بسیاری از آن‌ها حتی پس از سال ۸۸ نیز ادامه پیدا کرد. روحانی حتی در ۲۵ بهمن ماه سال ۸۹ نیز علیه جنبش سبز و تظاهرات اعتراض‌آمیز حامیان آن، موضع گرفته بود. طبیعتاً با این سوابق، نمی‌توان از چسبندگی روحانی به حاکمیت و سطوح فوقانی آن چشم‌پوشی کرد.

 

حسن روحانی جز در موارد معدود و محدودی، کمتر سخن از مطالبات دموکراسی خواهان به میان آورد.

 

او به طور مشخص علقه‌ای به جنبش سبز ندارد و آن گونه که می‌توان از سخنان و رفتارهای او دریافت کمتر علاقه‌ای به مطالبات دموکراسی خواهانه دارد.

 

عدم علاقه روحانی به جنبش سبز و مطالبات دموکراسی خواهانه در چینش کابینه او نیز به خوبی مشهود است.

 

بالا بردن سطح مطالبات از روحانی و دولت وی، ‌توسط برخی از حامیان حزبی و رسانه‌ای، باعث شده است که برخی روحانی را در جایگاهی مشابه خاتمی و یا حتی میرحسین موسوی تصور کنند.

 

روحانی نه تنها خاتمی و موسوی نیست، بلکه حتی هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات هم نیست.

 

این تحلیل روزآنلاین در حالی است که خاتمی در دیدار شماری از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هشتم تأکید کرد: شما توقع نداشته باشید آقای روحانی دقیقاً طبق نظر و سلیقه بنده و دیگران عمل کند.

 

 

وب­سایت صدای آمریکا

وب­سایت صدای آمریکا – به قلم یکی از عناصر ضد انقلاب نوشت: بخش عمده‌ای از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از نظر محتوایی- و نه از نظر شکلی- تفاوت چندانی با سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته نداشت.

 

سخنان آقای روحانی در خصوص اسرائیل نیز بسیار تند بود.

 

او اگرچه حرفی از افسانه بودن هولوکاست نزد اما با متهم کردن دولت اسرائیل به آپارتاید، ترجیح داد که نظر رهبر جمهوری اسلامی و حامیان او در تهران را جلب کند.

 

او در خصوص پرونده هسته‌ای نیز با پافشاری بر «حق طبیعی، قانونی و مسلم ایران» مطابق نظر رهبر جمهوری اسلامی خواهان «پذیرش اعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران» شد.

 

 

اخبار روز

از سوی دیگر در حالی که سایت ایران گلوبال مدعی بود «متن سخنرانی روحانی در مجمع عمومی را سعید جلیلی نوشته بود و همین باعث واکنش نسبتاً تند علیه وی در شبکه‌هایی مانند تویتر و فیس‌بوک شده»، سایت ضد انقلاب اخبارروز مدعی شد: ملا حسن روحانی باعث ناامیدی و کلافگی شد. کسانی خیال می‌کردند این آخوند حقوق‌خوانده در انگلیس نوع دیگری حرف خواهد زد.

 

بدبختانه چیزی تغییر نکرده و روحانی نیز مانند [آیت‌الله] خامنه‌ای سخن می‌گوید. او اول و آخر سخنرانی‌اش آیه قرآن خواند و سر ضیافت ناهاری که مشروب الکلی سر آن سرو می‌شد نرفت تا به نتانیاهو و اوباما «هلو» نگوید. هیهات که روحانی امیدهای ما را برباد داد و معلوم شد در نرمش قهرمانانه‌ای که رهبر به آن اشاره کرده، در به همان پاشنه قبل خواهد چرخید.

نظر شما