شناسهٔ خبر: 40416 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عراقچی: به ادعای آمریکا در مورد تماس روحانی با اوباما اعتراض کردیم

سیدعباس عراقچی 4 معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: به مقامات آمریکایی مبنی بر ادعای آنها در مورد تماس تلفنی دکتر روحانی با آقای اوباما اعتراض کردیم؛ چراکه آقای اوباما با رئیس‌جمور کشورمان تماس گرفتند.

سیدعباس عراقچیبه گزارش «نماینده» به نقل از تسنیم، سیدعباس عراقچی عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک و علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه «نگاه یک» به بررسی دیپلماسی ایران پرداختند.

 

در ادامه محورهای مهم صحبت های معاون بین الملل وزارت امور خارجه را خواهیم خواند:

 

 

 

حضور هیئت ایرانی امسال در فضایی متفاوت و با احترام ویژه‌ای صورت گرفت و در واقع ادامه حماسه سیاسی مردم ایران است که در انتخابات حضور پیدا کردند.

 

دکتر روحانی با صلابت و به طور جدی از حقوق ملت ایران دفاع کردند که با استقبال خوبی هم روبرو شد.

 

شوق و علاقه دیدار با دکتر روحانی از سوی مقامات کشورهای مختلف بسیار زیاد بود و در همین فضا آقای اوباما خواستار ملاقات با ایشان شدند.

 

به مقامات آمریکایی مبنی بر ادعای آنها در مورد تماس تلفنی دکتر روحانی با آقای اوباما اعتراض کردیم چراکه آقای اوباما با رئیس‌جمور کشورمان تماس گرفتند.

 

در مذاکرات با ۱+۵ دو رویکرد را مطرح کردیم که در ابتدا باید چارچوب مفهومی باید تببین شود و یعنی همه تحریم‌ها باید لغو شود، در همه گفتگوها طرف مقابل ما این ایده را می‌پذیرفتند.

 

پیش شرط به معنای اینکه ما از حقوق خودمان کوتاه بیاییم را نخواهیم پذیرفت.

 

غنی سازی در هر صورت ادامه پیدا خواهد کرد ولی جزئیات و سطحش می‌تواند موضوع مذاکره باشد.

 

ما هیچ گاه به آمریکایی ها اعتماد صد درصد نداشته ایم و در ادامه مسیر هم هیچگاه اعتماد صددرصد نخواهیم کرد.

 

بدبینی که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند کاملا درست و مبتنی بر تجربیات زیادی است که ما داشته ایم.

 

در آمریکا گروه های زیادی با تفکرات مختلف وجود دارد. آنها نقش خود را در تخریب هر حرکتی که بخواهد صورت بگیرد ایفا می کنند.

 

آقای ظریف در دیدار با وزرای خارجه ۱+۵ بر غیرقانونی بودن تحریم‌ها تاکید کرد و تذکرات لازم را در این باره داد، اما از آنها خواست پس از این به آینده فکر کنند.

 

در این دیدار طرف روسی و چینی اعلام کردند در این مسیر کمک خواهند کرد.

 

درخصوص سطح مذاکرات قرار شد رایزنی هایی صورت گیرد، اما حضور ظریف و اشتون قطعی است و مقرر شد مذاکرات ۲۳ و ۲۴ مهر (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو انجام شود.

 

تعلیق غنی سازی براساس آن چه که در ۱۰ سال گذشته حرکت کرده ایم غیر ممکن است و غنی سازی در هر شرایطی باید ادامه پیدا کند، اما درخصوص سطح، میزان، شکل و مکانش می توانیم مذاکره کنیم به شرطی که اصل حقوق ما را نفی نکند.

 

ملاقات حضوری با گفتگوی تلفنی تفاوت ماهوی دارد؛ طرف آمریکایی اصرار به ملاقات حضوری داشت اما چون آن را به صلاح ندانستیم آنها ایده های دیگری را مطرح کردند.

 

این گفتگوی تلفنی هم به یکسری تعارفات و مباحثی درباره بحث هسته ای محدود شد.

 

اوباما و برخی دیگر از کشورهای غربی فعالیت های هسته ای ما در چهارچوب «ان‌پی‌تی» را پذیرفته اند اما بر این که این حق شامل غنی سازی شود اذعانی نکرده‌اند.

 

محور اصلی مذاکرات با ۱+۵ این است که حقوق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر غنی سازی را به رسمیت بشناسند و اگر این موضوع محقق شد راه برای مذاکره باز می شود.

نظر شما