شناسهٔ خبر: 40396 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در فرودگاه تشریح شد:

توضیحات روحانی درباره گفتگوی تلفنی با اوباما

رئیس جمهور گفت: پیش از عزیمت به آمریکا مقامات آمریکایی ابراز تمایل کردند که دیداری با رئیس جمهور این کشور داشته باشم و مسئله بعد از ورود به آمریکا با جدیت بیشتری دنبال شد اما ما زمان کافی برای این ملاقات را نداشتیم.

حسن روحانیبه گزارش «نماینده» به نقل از مهر، دکتر حسن روحانی پس از ورود به تهران در جمع خبرنگاران درباره گفتگوی تلفنی خود با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: دیروز در لحظه ای که در حال حرکت به فرودگاه بودیم آمریکایی ها تماس گرفتند که چند دقیقه ای را به صورت تلفنی با آقای اوباما گفتگو داشته باشم که این مکالمه انجام گرفت.

 

وی ادامه داد: بحثی که با آقای اوباما داشتیم عمدتا درباره موضوع هسته ای بود که بنده گفتم این موضوع حق ملت ایران است.

 

رئیس جمهور با اشاره به خواست آمریکایی ها برای ملاقات روسای جمهور اسلامی ایران و آمریکا گفت: همان وقتی که عازم به آمریکا بودم مقامات آمریکایی ابراز تمایل کردند که دیداری با رئیس جمهور این کشور داشته باشم و مسئله بعد از ورود به آمریکا با جدیت بیشتری دنبال شد اما ما زمان کافی برای این ملاقات را نداشتیم.

 

وی درباره اهداف و دستاوردهای سفر به نیویورک افزود: هدف سفر به آمریکا این بود که مطالبات و حقوق مردم را در صحنه بین المللی تبیین و دنبال کنیم که خوشبختانه در این سفر فرصت بیشتری فراهم بود.

 

رئیس جمهور با اشاره به سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، اجلاس خلع سلاح هسته ای و اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد تصریح کرد: در این سخنرانی ها نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران و مواضع کشور به خوبی تبیین شد.

 

روحانی با اشاره به بخش دوم دیدارهای خود در نیویورک یادآور شد: در این دیدارها با ۱۷ تن از مقامات ملاقات هایی داشتم که از جمله آن دیدار با دبیر کل سازمان ملل، رئیس صندوق پول، دبیر سازمان کنفرانس اسلامی و مقامات کشورهای مختلف دنیا بود.

 

وی ادامه داد: تقریبا با همه کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش که درخواست ملاقات داشتند دیدارها انجام شد و با کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، تونس، عراق، لبنان و همچنین مقامات ارشد کشور ترکیه دیدار داشتم.

 

رئیس جمهور با بیان این که چند سخنرانی و حضور در جلسات از برنامه های دیگر حضور در نیویورک بود اظهار کرد: در همین زمینه یک سخنرانی در جمع صاحب نظران شورای روابط خارجی آمریکا و جامعه آسیا یک سخنرانی در جمع مدیران و اندیشمندان و یک سخنرانی در جمع مدیران مسئول مطبوعات و رادیو تلویزیون های به نام آمریکا صورت گرفت همچنین جلسه ای با رهبران آمریکایی برگزار شد.

 

روحانی اضافه کرد: البته از همه پر شور تر حضور در جمع ایرانیان آمریکا بود که بسیار جلسه پرشوری بود. همان شور و نشاطی که در ایران و در بین جامعه ایرانی احساس می کنیم در ایرانیان خارج از کشور نیز ملاحظه می شود و به واقع ما از آنها روحیه گرفتیم.

 

وی همچنین به مصاحبه های خود و انجام یک مصاحبه مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: هدف اصلی ما این بود که موضوعات مهمی که مدنظر ما است از قبیل مسئله هسته ای، امنیت منطقه، مسائل سوریه و فلسطین دنبال شود.

 

رئیس جمهور گفت: همچنین مبارزه با خشونت در جهان از دیگر اهداف ما بود که در این زمینه پیشنهادی در سخنرانی من مطرح شد که در پی آن راه حلی برای مبارزه با خشونت در جهان اندیشه و دنبال شود.

نظر شما