شناسهٔ خبر: 40036 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

اعتماد، اعتبار، خاتمی؛ جمع نقیضها

کولایی خاتمی2 کولایی به این نکته اشاره نکرده که چطور در دوره خاتمی دو جنگ منطقه ای شکل میگیرد و بر اساس آن حلقه محاصره ایران تنگتر میشود اما در دوره پس از خاتمی در دو جنگ منطقه ای و البته نیابتی، پیروزی برای ایران حاصل میشود.

کولایی خاتمیبه گزارش «نماینده» زمینه سازی هایی که طی ماه های اخیر توسط روزنامه اعتماد برای عادی سازی حضور محمد خاتمی در فضای سیاسی کشور انجام گرفته است تمامی ندارد. این روزنامه در خط های خبری اخیر خود بر روی ایفای نقش این چهره مسئله ساز در سطح بین المللی پرداخته است و برای وی اعتبار و ظرفیت های خودساخته ای قائل شده که توسط آن می تواند به حل مسائل بین المللی کشور کمک کند.

 

در شماره امروز اعتماد، همزمان با پرداختن به نظرات «صادق خرازی» و «الهه کولایی» در این زمینه، به حضور خاتمی در سطح بین الملل تاکید شده است. نظرات صادق خرزای در صفحه فیسبوک خود در مورد استفاده از ظرفیت جهانی خاتمی مورد پوشش روزنامه اعتماد قرار گرفته و الهه کولایی نیز در گفت و گو با این روزنامه در یک موضع احساسی و به دور از منطق و دلیل اشاره کرده است: «خاتمی یکی از امکانات انحصاری ایران برای رفع تهدیدات جدی علیه کشورمان و منطقه است»!

 

کولایی برای روش های عادی سازی نقش آفرینی خاتمی با توجه به عقبه فتنه انگیزی که در سال ۱۳۸۸ از وی رخ داده پیشنهاد جالب توجهی نیز مطرح نموده است. وی برای اینکه حساسیت ها بر اقدامات گذشته خاتمی کاسته شود پیشنهاد نموده پیش از آنکه خاتمی برای مداخله در مسائل بین المللی نیاز به سفر خارجی داشته باشد، دستگاه دیپلماسی کشور با تدارک نشست های مختلف بین المللی در داخل کشور با استفاده از ظرفیت و حضور خاتمی بتواند این حساسیت ها را رفته رفته کم نموده و در مراحل بعدی به شکل فعال تری از خاتمی استفاده شود.

 

آنچه که با یک نگاه سطحی به این مواضع احساسی به ذهن متبادر می شود آن است که خاتمی اگر ظرفیت جهانی در حل و فصل مسائل بین المللی کشور را داشت، چطور در دوران قدرت وی و در عصر گفتگوی تمدن ها دو جنگ تمام عیار برای دو همسایه مسلمان ما ساخته و پرداخته شد و حلقه محاصره مرزی ایران را کامل نمود؟ آیا این ظرفیت جهانی خاتمی بود که ایران را با وجود تمام همکاری های اعتماد ساز با زورگویان جهانی به عنوان محور شرارت معرفی نمایند؟

 

الهه کولایی به این نکته اشاره نکرده که چطور در دوره خاتمی دو جنگ منطقه ای شکل می گیرد و بر اساس آن حلقه محاصره ایران تنگ تر می شود اما در دوره پس از خاتمی در دو جنگ منطقه ای و البته نیابتی، پیروزی برای ایران حاصل می شود؟ آیا این نشانه ظرفیت خاتمی است که وقتی بر کرسی قدرت تکیه داشت عراق و افغانستان یکسره زیر چکمه های بیگانه درنوردیده شد اما پس از او در جنگ های نیابتی ۳۳ روزه و ۲۲ روزه این همراهی و حمایت های ایران بود که بیگانه را بر جای خود نشاند؟

 

از طرف دیگر رفتارهای نابهنجار و غیر قانونی و نیز مجرمانه ای که توسط خاتمی در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸ بروز کرد مزید بر علت محسوب می شود و جای این سوال را باقی می گذارد که چطور می توان از فردی که به بدیهی ترین اصول قانونی و آزادی تمکین نمی کند در مسائل پیچیده و سنگین بین المللی بهره برد؟ خاتمی در روزهای ابتدایی پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ در اقدام تحریک آمیز و غیر قانونی خویش ضمن حمایت همه جانبه از بدعت ها و دروغ های ننگین موسوی و کروبی از مردم دعوت به حضور در خیابان ها نمود و رسما به هر آنچه که در آموزه های حق اکثریت و دموکراسی ثبت است توهین نمود.

 

به نظر می رسد شخصی با چنین کارنامه ای چه در حوزه خارجی و چه در حوزه داخلی نه تنها ظرفیت مثبتی برای حل مسائل ندارد بلکه حضور او در دستگاه سیاسی کشور و موازی کاری های احتمالی می تواند زمینه ساز مشکلات امنیتی در فضای داخلی و بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۶-۲۰ ۱۵:۵۲علی یوسفی 1 3

    قشنگ ترین حرف رو ایت الله لاریجانی زد 
    افعی هایی که جانشان افتاب دیده ...
                                

نظر شما