شناسهٔ خبر: 39985 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کنفرانس خبری وزیر خارجه در بغداد

ظریف: هیچ کس به اندازه ما و عراقیها معنای محکومیت سلاح شیمیایی را نمیفهمد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر نجیفی رئیس پارلمان عراق به تهران در آینده نزدیک خبر داد.

محمدجواد ظریفبه گزارش «نماینده» به نقل از فارس، محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری در بغداد، اعلام کرد که رئیس پارلمان عراق به تهران سفر می‌کند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: هیچ کسی به اندازه جمهوری اسلامی و مردم عراق که قربانی استفاده از سلاح شیمیایی بوده اند معنای محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی را درک نمی‌کنند.

 

وی افزود: شرایط حساس منطقه به گونه ای است که باید از هرگونه جنگ در منطقه دوری کرد.

 

ظریف در پاسخ به سوال خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره به هلاکت رسیدن منافقین در کمپ اشرف و ادعای آنها که ایران در این حادثه دست داشته است، گفت: ما حضور تروریست ها در عراق را خطر بزرگی می دانیم و می‌دانستیم و متاسفیم که علی‌رغم تلاش دولت عراق تروریست‌ها خاک این کشور را ترک نکردند و درگیری‌ها به این نتیجه انجامیده است.

 

وی در پاسخ به سوال همین خبرنگار درباره واکنش ایران به حمله احتمالی به سوریه گفت: درباره سوریه ما تمام تلاشمان این است که از جنگ دوری کنیم زیرا می‌دانیم که کسانی که جنگ را آغاز می‌کنند نمی‌توانند آن را به پایان برسانند.

 

ظریف افزود: می دانیم که رئیس جمهور آمریکا در یک دامی که توسط دیگران برای او انداخته شده بدون تمایل شخصی وارد شده و امیدواریم با درایت از این دام خارج شده و منطقه و خودشان را وارد آتشی نکنند که دامان آمریکا و منطقه را بگیرد.

 

ظریف در پاسخ به این سوال که در صورت حمله به سوریه سفارت آمریکا در عراق مورد حمله ایران قرار می گیرد، گفت: حتما ایران اقدامی علیه حاکمیت سرزمینی کشور دوست و برادر عراق نخواهد داشت این سخنان تنها توجیهی برای کسانی که است که می‌خواهند جنگ را آغاز کنند. نباید طبل جنگ را کوبید.

 

وی افزود: گروهی که فکر می‌کنند که جنگ راه حل است در ۱۰۰ سال پیش زندگی می‌کنند. وی تاکید کرد، چگونه کشورهای که ادعای تمدن دارند اولین اصل قانون بین المللی که عدم توسل به زور است را نادیده می‌گیرند.

 

از سوی دیگر هوشیار زیباری در این کنفرانس خبری گفت: تلاش می کنیم منافقین از عراق خارج شوند و عراق به پایگاهی برای حمله به سوریه تبدیل نخواهد شد و همچنان بر راهکاری سیاسی تاکید می کند.

 

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که ماموریت همگی فراهم کردن زمینه حل سیاسی سوریه است.

 

زیباری بر ادامه روابط این کشور با آمریکا تاکید کرد و گفت: روابط ما با آمریکا ادامه دارد و در صورت تجاوز به سوریه، بر این روابط هیچ تاثیری ندارد.

 

وی تاکید کرد که روابط دوجانبه ما با آمریکا در نقطه مشخصی متوقف نمی‌شود.

 

زیباری تأکید کرد که دولت عراق در صورت جنگ تدابیر امنیتی و ضروری مختلفی اتخاذ کرده است.

نظر شما