شناسهٔ خبر: 39785 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

صفحه فیسبوک وزیر امور خارجه و نظرخواهی درباره سوریه

فیسبوک ظریف وزیر خارجه در صفحه شخصی اش نوشت: آیا تا کنون حتی یک مورد را سراغ دارید که قدرتمندان برای منافع عمومی یا پاسداری از حقوق انسان ها هزینه سنگین جنگ را پذیرفته باشند؟

فیسبوک ظریفبه گزارش «نماینده» دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه فیسبوک خود به طرح سوالی از کاربران این شبکه اجتماعی پیرامون سوریه پرداخت.

ظریف در صفحه فیسبوک خود نوشت:

 

سلام دوستان


بحثی که مطرح کردم واقعا دغدغه بنده است که اگر نوشته های من در 6 سال گذشته که هیچ سمت دولتی نداشتم را هم بخوانید همین دیدگاه، را خواهید دید. لذا برخی دوستان که تلاش می کنند با انگ زدن مانع شکل گیری یک بحث مهم علمی و سیاسی شوند فقط به این سوال پاسخ دهند که اگر استفاده از زور را (صرف نظر از بهانه ها و توجیهات آن) بپذیریم، آیا تنها دست قدرتمندان را بازنگذاشته ایم که هر وقت منافع شان اقتضا کرد از آن استفاده کنند و مردم را به خاک و خون بکشند، منابع اقتصادی خودشان را نابود کنند و در دامی گرفتار شوند که به دور باطل ترور و خشونت می انجامد؟ آیا تا کنون حتی یک مورد را سراغ دارید که قدرتمندان برای منافع عمومی یا پاسداری از حقوق انسان ها هزینه سنگین جنگ را پذیرفته باشند؟

 

ذیل این مطلب و سوال ظریف تعداد زیادی از کاربران به ارائه نظر خود پرداختند که بخشی محدودی از این نظرات به شرح ذیل است:

 

◄ منافع ملی هر کشور باعث شده برای حفظ اون گاه دست به غارت بزنن و قتل و عام. منافع ملی باعث شده کشتن دیگران هم قانون بشه چون قدرتش رو دارن

 

◄ عرصه ی سیاست جایی برای درس اخلاق نیست

 

◄جناب آقای دکتر کاملا درسته ولی اگر همینا نبودا هنوز عراق و افغانستان دست صدام و بن لادن بود. راستی جناب وزیر این خیلی عالیه که شما میای فیسبوک اطرافیانتون از جمله وزیر اطلاعات گیر نمیده؟

 

◄ با سلام.
جناب ظریف شما که یک تحلیل گر قوی هستید و مسائل را عالمانه تجزیه و تحلیل می کنید، چرا در مقام وزیر امور خارجه ی ایران اقدام عملی و اثر بخشی در این موضوع (سوریه) انجام نمی دهید؟

 

◄ هیچکس راضی به استفاده از زور در هیچ کجای دنیا نیست آن هم وقتی بحث منافع زورگو در میان باشد. به همین دلیل خواهش میکنم بی طرفانه عملکرد دولت اسد رو هم تحلیل کنید. متشکرم.

 

◄ جنگی که دوساله شروع شده محکوم و زشت هست باید هرچه سریع از طریق دیپلماسی و مذاکره حل بشه جنگی آمریکا و متحدانش میخوان شروع کنن دامن منطقه رو خواهد گرفت حق با آقای دکتره چرا کشتار فجیع مصر و کودتا محکوم نشد چرا حمله شیمیایی صدام به ایران پاسخ داده نشد وقتی که برادران و خوهاران ما در حلب و شلمچه به خاک افتادن و حتی حالا هم عوارضش هست اقدام تنبیهی امریکا کجا بود و در روزهای قبل هم دیدیم که سیا اعتراف کرد که خودش به صدام در حمله شیمیایی علیه ایران کمک کرده

 

◄ بر طبل جنگ كوبیدن به شدت محكومه زیرا دست آوردی غیر از وضعیت مشابه عراق در سوریه ندارد، دوباره كشت و كشتار دوباره بمب گذاری، درگیری احزاب مختلف تندرو شیعه و سنی امثال طالبان... جنگ فضای مناسبی را برای تندرو ها، جنگ طلبان و گروهای تروریستی به وجود می آورد به قول معروف خوراك به آنها رسانده می شود..آیا كسانی كه بر طبل جنگ می كوبند بر این موضوع آگاه نیستند؟؟ آیا منافعی باعث می شود خوراك این دسته گروه ها را تامین كنند به طوری كه آب گل آلود بشود تا ماهی بگیرند

 

◄ جنگ باعث میشه بچه های بیشتری کشته بشن، اگر قرار بود روند خشونت با جنگ تموم بشه تو عراق و افغانستان این اتفاق میوفتاد نه اینکه بعد از 12 سال جنگ می بینیم هر روز انسانهای بیشتری دارن قربانی منافع یه عده قدرت طلب میشن، این روند فقط با گفتگو منطقی حل میشه ولاغیر

 

◄ متاسفانه برخی از دوستان بر این باورند که برای نوین فکر بودن باید دست به دامان غرب شوند در حالیکه غرب امروز زمینه ساز تفکر پیش از رنساس است و این یعنی یک تحجر خفته، ولی چون ظاهر امر اینچنین نشان نمی دهد دوستان  .

 

◄ آقای دکتر، حرف شما متین و درست. مسلم بود که جنگ سوریه، در صورت وقوع، جنگی برای کمک به مردم آسیب دیده نبوده و نیست. اما تکلیف کسانی که بر سر مردم بمب می ریزند و کشتار می کنند، چیست؟ حقوق بین الملل جزا می تونه در این باره کاری بکنه؟

 

◄ آقای دکتر با سلام. یک سوال: اگر عامل این جنایت دولتمردان سوریه باشند - که انشالله غیر از این باشد- جز توسل به زور به چه نحوی میتوان جلوی این جنابات را گرفت و چه تضمینی برای جلوگیری از تکرار دوباره اینگونه جنایات دولت مورد نظر میتواند ارائه نماید؟؟

نظرات مخاطبان 1 3

  • ۱۳۹۲-۰۶-۰۹ ۱۵:۴۹علی 0 4

     من به عنوان یک موافق با فیلتر بودن فیس بوک این رو میگم 
    اگه فیسبوک خوبه خب برا همه بازش کنند ، اگه بده چرا فلان و زیر و پسر فلان مسئول و ...  همش تو فیسبوک هستند؟ 
                                
  • ۱۳۹۲-۰۶-۱۰ ۰۹:۵۵ 0 4

    وزير ما با كيا فالوده مي خوره؟!!
                                
  • ۱۳۹۲-۰۶-۱۱ ۰۸:۵۴ 0 0

    با میتران
                                

نظر شما