شناسهٔ خبر: 39752 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

پاسخ ایران به فلتمن درباره مجازات بشار اسد

فلتمن گفت بشار اسد باید مجازات شود و یکی از شرایط مهم برگزاری کنفرانس، برقراری توازن در میدان جنگ است که الان به هم خورده است؛ در همین حال طرف ایرانی تاکید کرد که فلتمن اگر در سعی خود برای به موفقیت رساندن برگزاری ژنو ۲ جدی است، باید به دمشق سفر کند.

ظریفبه گزارش «نماینده» به نقل از تسنیم، روزنامه السفیر لبنان در شماره امروز خود به جزئیاتی از دیدارهای جفری فلتمن معاون بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که در سفر به تهران با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار کرده، اشار کرده است.

 

السفیر نوشت که فلتمن پرونده‌های متعددی را پیش رو دارد، اما همه این پرونده‌ها در مورد یک منطقه یعنی بلاد شام است، سوریه با جنگ داخلی و لبنان با بمب‌های انفجاری خود جزئیات این پرنده را شکل می‌دهد.

 

منابع السفیر اعلام کردند موضوع کنفرانس ژنو ۲ یکی از محورهای مذاکرات فلتمن در تهران بوده است؛ وی دیدگاه ایرانی‌ها در مورد این کنفرانس را جویا شده و نقش این کشور در بازی در این چارچوب را سوال کرده است؛ وی همچنین در مورد ابتکار شش ماده ای ایران برای حل بحران سوریه نیز با مقامات تهران رایزنی کرده است.

 

فلتمن در این دیدار ملاحظاتی نسبت به طرح تهران داشت؛ اما توضیح داد که تهران می تواند نقش بسیار مهمی در این راه حل داشته باشد، چرا که مناسبات ممتازی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دارد.

 

در نشست دوم، گفتگوها شفاف‌تر شد و پیام های فلتمن برای سفر به تهران را شامل شد، استفاده سوریه از مواد شیمیایی محور این رایزنی ها بود، مقامات ایرانی توصیح دادند که اطلاعاتی را در اختیار دارند که دولت سوریه از این سلاح ها استفاده نکرده و این معارضان هستند که این حمله شیمیایی را انجام داده اند.

 

فلتمن بعد از گوش دادن به اظهارات ایرانی‌ها گفت که غرب معتقد است که بشار اسد از این سلاح استفاده کرده و اشتباهی تاریخی در این راستا انجام داده و باید مجازات شود؛ وی با ارتباط برقرار کردن بین این مجازات و کنفرانس ژنو ۲ گفت که یکی از شرایط مهم برگزاری کنفرانس برقراری توازن در میدان جنگ است که الان به هم خورده است. طرف ایرانی هم در این دیدار تاکید کرد که فلتمن اگر در سعی خود برای به موفقیت رساندن برگزاری ژنو ۲ جدی است، باید به دمشق سفر کند.

نظر شما