شناسهٔ خبر: 39745 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

ابتکار پیشنهاد ظریف را نپذیرفت

مرضیه افخم گزینه تصدی سخنگویی وزارت خارجه

مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه از جمله گزینه‌های تصدی سخنگویی وزارت امور خارجه است.

سخنگوی وزارت خارجهبه گزارش «نماینده» به نقل از فارس، براساس شنیده‌ها از وزارت امور خارجه، مرضیه افخم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه از جمله گزینه‌های تصدی پست سخنگویی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم است.

 

افخم همچنین مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه در دوره وزارت کمال خرازی بوده است.

 

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی گفت: آقای ظریف علاقمند بود که در دو سمت برای اولین بار از خانم‌ها استفاده کند. یکی سخنگویی و دیگری سفارت و اولین سخنگوی زن و همچنین اولین سفیر زن به زودی منصوب و مشغول به کار خواهند شد و این توفیقی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی اضافه کرد که معاونان و سخنگو ظرف یک هفته آینده معرفی خواهند شد.

 

در همین زمینه فریبا ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار عضو کنونی شورای شهر در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب معصومه ابتکار به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: وزیر امور خارجه اخیراً خانم ابتکار را دعوت کرده در مورد اینکه وی سفیر ایران در سازمان‌ملل و یا سفیر ایران در ژنو شود و یا اینکه معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه را به عهده بگیرد، با وی صحبت‌ کرده است.

 

وی همچنین افزود: حضور در ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ذیل آن است، از دیگر پیشنهاداتی بود که آقای ظریف به خانم ابتکار داد ولی وی به صورت کلی به دلیل اینکه علاقه‌ای برای فعالیت در حوزه سیاست خارجی دولت نداشت، این پیشنهاد را نپذیرفت اما در عین حال تاکید کرد که حاضر است از ظرفیت خود به عنوان «قهرمان زمین» سازمان ملل متحد به وزیر خارجه کمک کند.

 

هم‌اکنون رامین مهمانپرست، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه است؛ وی پیشتر هم ریاست این مرکز و هم سخنگویی وزارت امور خارجه را برعهده داشت.

 

سازمان ملل متحد از معصومه ابتکار به‌عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» در سال 2006 تقدیر کرده است؛ لقب «قهرمان زمین» به صورت نمادین به کسانی داده می‌شود که می‌توانند در جهت حفظ منابع طبیعی و زیست محیطی کره زمین فعالیت کنند.

 

پیش از ظهر امروز نیز، الهه کولایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم گفته بود: بنده قرار نیست سخنگوی وزارت امور خارجه شوم و به هیچ وجه با بنده در این باره صحبتی نشده است.

 

وی همچنین هرگونه مذاکره با خود درباره حضور در وزارت امور خارجه یا معرفی به عنوان سفیر را هم تکذیب کرد و گفت که اگر هم پیشنهادی در این باره به بنده بشود، نمی‌پذیرم.

نظر شما