شناسهٔ خبر: 39710 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

قیمت مسکن افزایش۵۰۰ درصدی داشته است

عباس آخوندی وزیر راه در گفتگوی ویژه خبری با اعلام این که قيمت مسکن با حذف قيمت زمين رشد 500 درصدی داشته است، گفت: تا يک ماه آينده گزارش جامعی از پروژه آزاد راه تهران شمال ارائه میدهيم.

به گزارش «نماینده عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي دولت يازدهم، با حضور در برنامه گفتگوی ويژه خبري با بيان اينكه ۱۰ درصد توليد ناخالص ايران در حوزه حمل و نقل است،گفت: بايد به فکر توسعه کسب و کار حمل و نقل باشيم.

 

وزير راه و شهرسازي در خصوص مسکن مهر گفت: اولين بحثي که براي مسکن مهر از نگاه شهروندان مي توان گفت مکان قرارگيري پروژه هاست و آيا انتخاب اين مکان ها واقعا درست بوده است. در پروژه مسکن مهر از نگاه شهروندان و پيمانکاران بايد نگاه کرد و با ارزيابي مزايا و زيان هاي آن در نهايت تصميم  اصلي را در خصوص اين پروژه گرفت.

 

وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهار داشت: تمامي منابع مالي پروژه مسکن مهر از سوي بانک مرکزي تامين شده و پس انداز ساير بانکها در اين پروژه دخالتي نداشته است.

 

تزريق ۱۲ هزار ميليارد توماني بانك مركزي به مسكن مهر

آخوندي در ادامه گفت: ۳۸ هزار ميليارد تومان از منابع بانک مرکزي به پروژه مسکن مهر تزريق شده و براساس قراردادهاي قبلي نيز ۱۲ هزار ميليارد تومان ديگر نيز بايد به اين پروژه تزريق شود و همچنين ۵۰ هزار ميليارد تومان صرف ساخت پروژه مسکن مهر شده است.

 

وي با اشاره به اينکه تزريق ۵۰ هزار ميليارد تومان موجب افزايش پايه پولي کشور مي شود گفت: مسکن مهر تاثير ۱۰۰ درصدي بر تورم اقتصادي کشور دارد.

 

۴۰ در صد تورم كشور ناشي از مسكن مهر بوده است

آخوندي درادامه اظهار داشت ميزان تورم کشور در حال حاضر ۴۴ درصد بوده که بيش از ۴۰ درصد آن ناشي مربوط به مسکن مهر بوده است.

 

وزير راه و شهرسازي در ادامه تصريح کرد: مسکن مهر با هدف کنترل قیمت زمین و مسکن راه اندازی شد اما طي ۸ سال گذشته قيمت زمين رشد ۸۰۰ درصدي داشته و قيمت مسکن ۵۰۰ درصد در شهرهاي بزرگ افزايش داشته است.

 

آخوندي در ادامه گفت: براي ادامه و يا توقف مسکن مهر بايد سوال هاي بسياري از جمله تاثير مستقيمي روي کنترل قيمت ها، اشتغال زايي ، کيفيت زندگي ، موقعيت مکاني پاسخ داده شود و پس از ارزيابي مي توان تکليف اين پروژه را مشخص کرد.

 

به تمامي قراردادها متعهد هستيم

آخوندي در ادامه توضيح داد: به تمامي قراردادها و تعهدهايي که دولتهاي گذشته با متقاضيان و پيمانکاران منعقد کرده اند پايبند هستيم و تمامي پروژههاي مسکن مهر را تکميل و به متقاضيان تحويل مي دهيم.

 

تنها راه خانه دار شدن افزايش پس انداز ها است

آخوندي با اشاره به اينکه تامين مالي مسکن از سوي مردم بايد به سمت پس انداز پيش رود گفت: يکي از مشکلات موجود در دوره هاي گذشته عدم پس انداز مردم براي خانه دار شدن بود و همين امر موجب شده بود که از منابع مالي بانک مرکزي استفاده شود. اگر بخواهيم با مردم صادق باشيم بايد بگوييم بدون پس انداز امکان خانه دار شدن براي مردم نيست.

 

آخوندي با اشاره به اينکه بانک ها ۲۰ درصد از قيمت مسکن را تامين مالي مي کنند خاطر نشان کرد: تنها راه حل جدي براي تامين مسکن پايدار افزايش سهم پايدار در تامين عرضه مسکن است.

 

۵۰۰ هزار واحد خالي از سكنه در كشور وجود دارد/از کریدورهای مهم موجود در کشور نتوانستیم بهره ای ببریم

وي در ادامه افزود: آمارهايي که بانک مرکزي ارائه داده ناشي از خالي بودن ۵۰۰ هزار واحد مسکوني است که همين امر بايد با سياست مالياتي کنترل شود. فردي که شغلش خريد و فروش مسکن است بايد ماليات هاي ناشي از آن را پرداخت کند تا ثبات بازار مسکن به هم نخورد.

 

وي در خصوص افزايش مدت قراردادهاي اجاره اي گفت: در صورتي که مدت اجاره افزايش يابد بايد يک نوع ماليات هايي براي مالک و موجر تعيين شود تا دو طرف از افزايش مدت اجاره به نوعي سود ببرند.

 

آخوندي در خصوص حوزه حمل و نقل نيز گفت: دو کوريدور مهم از شمال به جنوب و شرق به غرب داريم که تاکنون نتوانسته ايم نهايت استفاده را از انها ببريم. ميلياردها تومان در سطح زيربنايي بعد از انقلاب سرمايه گذاري شده که متاسفانه نتوانستيم از آنها به خوبي استفاده کنيم.

 

آخوندي با اشاره به اينکه در آينده نزديک از بنگاهها و فعالان اقتصادي که علاقمند به همکاري هستند گفتگويي خواهم کرد و نهايت استفاده را از ظرفيت آنها خواهم کرد. در ايران ۶ بنگاه اقتصادي بزرگ مقياس را داريم که ارائه آنها به بورس نقش موثري را در اقتصاد کشور دارد.

 

تعيين تكليف آزاد راه تهران- شمال تا يك ماه آينده

آخوندي در خصوص پروژه آزادراه تهران-شمال گفت: آزاد راه تهران شمال يکي از پروژه هاي بسيار خاص در کشور است که نيمه تمام ماندن آن بيشتر به خاطر منابع مالي آن بوده است. حجم قراردادهاي اين پروژه ۳۵ هزار ميليارد تومان بوده که اين ميزان تعهدات در برابر منابع کشور بسيار زياد است.

 

وي با اشاره به اينکه مشکل جدي اين پروژه ساختار حقوقي آن بوده و متاسفانه اين پروژه کج متولد شده است گفت: ۱۸ سال اين پروژه در دولتهاي مختلف حضور داشته و تاکنون هيچ دولتي نتوانسته ان را به اتمام برساند.

 

وزير راه و شهرسازي در خصوص حوزه حمل و نقل ريلي و هوايي گفت: طي برنامه ۵ ساله بايد صنعت هوايي رشد ۲.۵ برابری و صنعت ريلي رشد ۳.۵ برابری داشته باشد که متاسفانه اين دو صنعت هيچ پيشرفتي نداشته اند.

 

مديريت خاصي در قيمت گذاري بليط هواپيما وجود ندارد/حوزه حمل و نقل ریلی از آنچه مدنظر بود خیلی عقب تر است

وي با اشاره به اينکه ۱۸ خط هوايي در ايران داريم که به ظاهر تمامي آنها خصوصي هستند ولي از نظر قيمت گذاري هيچ مديريت خاصي در ميان آنها وجود ندارد؛‌ افزود تمامي اين بنگاهها از جهت مالي مشکل دارند و حمل و نقل هوايي هيچ توسعه اي طي چند سال اخير نداشته است. تمامي مشکل ها از تحريم ها ناشي نمي شود و عدم رقابت در اين بنگاهها مشکل ساز شده است.

 

در حوزه حمل ونقل ريلي ظرفيت حمل بار بايد ۳۰ ميليون تن باشد که کمتر از ۱۰ ميليون تن و در بخش مسافري بايد به سهم  ۱۸ درصد برسيم که متاسفانه به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما