شناسهٔ خبر: 39672 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نگاهی به گفتگوی اعتماد با عبداله نوری

تخطئه شورای نگهبان و سکوت تناقض آمیز الیاس حضرتی

حضرتی نوری زیر سوال رفتن شورای نگهبان توسط عبداله نوری در حالی صورت میگیرد که الیاس حضرتی هم در این جلسه حضور دارد، کسی که در مناظره تلویزیونی اعلام کرد: نظارت استصوابی در کشورهای غربی بسیار شدیدتر از نظارت شورای نگهبان در ایران است.

حضرتی نوریبه گزارش «نماینده» با وجود اینکه فضای عمومی جامعه بر اساس شعارهای تبلیغاتی اقتصاد محور و اعتدال محور دولت جدید در حال گذار به مسیری نو و تازه است اما لحظه به لحظه از اردوگاه افراطیون، سیگنال های جنگ سیاسی و تبلیغاتی مخابره می شود.

 

علی الظاهر با وجود آنکه رئیس جمهور محترم حامل پیام و مشی مقدسی به نام اعتدال در اداره و اجراییات امور هستند اما از جریان هایی خاص به شدت تحت فشارها و حملات سنگین قرار دارند. همان جریان و اردوگاهی که محمد خاتمی در سال پایانی ریاست جمهوری خویش اعلام کرد از اردوگاه اصلاح طلبان صدای بیگانه به گوش می رسد.

 

روزنامه اعتماد در تازه ترین خط خبری – تخریبی خویش شورای نگهبان را مورد هدف قرار داده و طی ویژنامه ای که در شماره امروز خود منتشر کرد با انتشار گفتگوی تفصیلی با عبداله نوری حملات تخریبی خود علیه شورای نگهبان را کلید زد. عبداله نوری طی این مصاحبه خبری ضمن بر شمردن دلایل و زمینه های نتیجه ای که در انتخابات اخیر حاصل شد به ارائه نقطه نظرات خویش پیرامون ادامه حیات سیاسی دوم خردادی ها پرداخت و در لا به لای صحبت های خود گریزی نیز به وظایف قانونی شورای نگهبان می زد.

 

وی در بخشی از این مصاحبه می گوید: «در جلسات خصوصی گفته بودم و دوستان موثر در جریان اصلاحات مطلع بودند عدم شرکت (در انتخابات مجلس نهم) را منطقی نمی دانستم. هر چند این موضع الزاما به این معنی نبود که انتخابات از نظر سلامت و شفافیت در سطح استاندارد های مطلوب جهانی برگزار می شود یا در مراحل مقدماتی مثل تایید و رد صلاحیت ها، به گونه قابل قبولی برخورد می شود».

 

نوری در حالی سلامت انتخابات و نظارت قانونی شورای نگهبان را زیر سوال می برد که در ایام پس از انتخابات ریاست جمهوری و به ویژه پس از گفتگوهای متعدد در خلال اخذ رای اعتماد کابینه نهم در مجلس بسیاری از زوایای پنهان مربوط به زیر سوال رفتن سلامت انتخابات در ایران پرده برداری شد و جریانی که نقش موثری در اردوکشی های خیابانی و نیز مخدوش کردن آبروی نظام نظام داشت قدم به قدم با اعترافات گوناگون بر گذشته توهم آمیز این جریان خط بطلان کشید. نوری از طرف دیگر به نهاد شورای نگهبان نیز می تازد و عملکرد قانونی این نهاد مقدس نظام را بدون ارائه سند و مدرک قانونی زیر سوال می برد.

 

وی در بخش دیگری از این مصاحبه این چنین گفته است: «البته به نظر من عملکرد غیر قابل دفاع شورای نگهبان در رد صلاحیت برخی افراد که از مدیران سالم و ارزشمند کشور بوده اند و متقابلا تایید صلاحیت کاندیدایی که سابقه اجرایی و مدیریتی مشخص نداشته بر نگرانی جریان اصولگرای معتدل افزود».

 

این موضع گیری تامل برانگیز نوری در حالی است که روز گذشته طی دومین مناظره تلویزیونی که بعد از انتخابات شکل گرفت و پیرامون موضوع احزاب برگزار شد، الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد به عنوان یکی از حاضران این مناظره اعلام کرد در کشورهای غربی نظارت استصوابی بسیار شدیدتر از نقش شورای نگهبان در ایران است.

 

جالب تر آنکه در مصاحبه ای که اعتماد با نوری انجام داده الیاس حضرتی نیز حضور داشت و مشخص نیست نخبگان این جریان که عموم سخنانشان نه تنها در مقابل یکدیگر بلکه مواضع شخصی خود این عناصر با مواضع قبلی و بعدی خود مورد تناقض است با چه استنادی اصرار بر تکرار مکررات و تحمیل خواسته های افراطی خویش در فضای عمومی کشور دارند.

برچسب‌ها:

نظر شما