شناسهٔ خبر: 39632 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

محورهای مهم نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیگیری پرونده هسته ای چه در شورا چه در وزارت امور خارجه فرقی نمیکند، اصول و مبانی سیاست ما در بحث هسته‌ای تغییر‌ناپذیر است.

عراقچیبه گزارش «نماینده» به نقل از فارس، سید‌عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد:

 

روحانی هنوز تصمیم‌نگرفته پرونده هسته‌ای در کجا دنبال شود

عراقچی گقت: فرقی نمی‌کند که پرونده کماکان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری یا به وزارت امور خارجه سپرده شود، یک سری اصول و مبانی سیاست ما در بحث هسته‌ای است که تغییر‌ناپذیر می‌باشد.

 

سفر روحانی به نیویورک

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اگر آقای روحانی تصمیم به عزیمت بگیرد ما مقدمات را فراهم کرده و برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده‌ایم و حتی فرصت‌های سخنرانی برای ایشان در مجمع عمومی تنظیم شده است.

 

منتظر تعیین تیم مذاکره کننده هستیم

عراقچی درباره تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه ۱+۵ گفت: هنوز منتظر هستیم که آقای روحانی مسئولیت پیگیری مذاکرات هسته‌ای را مشخص کند که این مذاکرات با کدام نهاد است.

 

نیروگاه بوشهر ظرف چند هفته آینده آماده افتتاح/ نیروگاه بوشهر موضوع مشترک سازمان و وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: نیروگاه بوشهر مراحل نهایی خود را می‌گذراند و مدتهاست که مشغول به تولید برق می‌باشد ولی این تولید در مراحل آزمایش است. در حال حاضر نیروگاه بوشهر مراحل نهایی آزمایشات و تست‌ها را می‌گذراند و اگر همه چیز خوب به پیش رود تصور ما این است که نیروگاه تا ظرف چند هفته آینده آماده افتتاح و تحویل به جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: نیروگاه بوشهر همواره موضوع مشترک بین سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه بوده و مذاکرات در این زمینه توسط وزارت امور خارجه با طرف روسی انجام شده و یکی از موضوعات اصلی در سیاست خارجی ما طی 20 سال گذشته بوده است.

 

سیا اسنادش را منتشر کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اسناد منتشر شده اخیر که حاکی از دخالت آمریکا در کودتای 28 مرداد است نیز گفت: این اسناد مربوط به سازمان سیا نیست. ما انتظار داریم که سازمان سیا اسناد خود را در این زمینه منتشر کند.

 

پرونده امام موسی صدر بسته نیست

عراقچی با بیان اینکه ناپدید شدن امام موسی صدر یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در ایران و بین مردم لبنان بوده اظهار داشت: علی‌رغم تحولات در لیبی ما کماکان به پیگیری‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهیم و هم ما و هم مقامات لبنان و دولت لیبی در این خصوص به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهند. پرونده این موضوع بسته نیست.

 

محکومیت حمله به حرم حضرت زینب(س) / تماس تلفنی اخضر ابراهیمی با ظریف

عراقچی در واکنش به حمله تکفیری‌ها به اطراف حرم حضرت زینب(س) در سوریه گفت: هیچ سازمان و فردی نمی‌تواند ابعاد جنایات گروه‌های تروریستی به خصوص جنایات اخیر در اطراف حرم حضرت زینب(س) را تائید کند و شیعیان در سراسر جهان هرگز اجازه نخواهند داد که چنین وقایعی تکرار شود.

وی گفت: بحث مبسوطی در مورد سوریه انجام شد و آقای ظریف مجموعه ابتکارات، اقدامات و تلاش‌های جمهوری اسلامی برای کمک به حل مشکل سوریه را تشریح و مجددا اعلام آمادگی کرد که جمهوری اسلامی از هر کمکی برای حل این موضوع و همکاری با سازمان ملل و شخص اخضر ابراهیمی دریغ نخواهد کرد.

 

فشارهای وارده به عراق را درک می کنیم اما اقدام ایشان غیردوستانه بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اقدام دولت عراق در بازرسی از هواپیماهای ایرانی که عازم دیگر کشورها هستند نیز گفت: فشارهای وارد شده به دولت عراق را درک می‌کنیم  اما توقف هواپیماهای حامل کمک های انسانی و دارویی ایران توسط عراق اقدامی غیر دوستانه و خلاف روابط همسایگی است و ما به دوستان خود در دولت عراق در این زمینه اعتراض کردیم.

 

ایران دخالتی در سوریه ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما در جریانات سوریه دخالتی نداریم، بلکه برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه دخالت‌هایی را در سوریه داشتند از جمله اعزام گروه‌های تروریستی و ارسال کمک‌های مالی و تسهیلاتی که منجر به شرایط ناهنجار در این کشور شد. حمایت‌های ما از سوریه سیاسی، مالی، کمک‌های انسانی،غذایی و دارویی بوده و تا آنجایی که مردم و دولت سوریه نیاز داشته باشند به کمکهای خود ادامه خواهیم داد.

 

ممکن است آقای روحانی تصمیم‌ بگیرد وزیر خارجه یا هر فرد دیگری را عهده‌دار پرونده هسته‌ای کند

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ممکن است آقای روحانی تصمیم‌ بگیرد وزیر خارجه یا هر فرد دیگری را عهده‌دار این مسئولیت کند.

 

اصول تغییر نمی‌کند

عراقچی گفت: تغییراتی که مدنظر آقای روحانی و ظریف است تغییر در شیوه‌ها، رفتارها و نوع رویکردهاست و سبک و سیاق عوض خواهد بود، اهداف و اصول تغییرناپذیر است.

 

بخش حقوقی وزارت خارجه آماده همکاری با فدراسیون فوتبال

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پیگیری‌ها درباره تغییر نام لیگ فوتبال امارات به نام جعلی "خلیج ع ر ب ی"، با بیان اینکه مسئولیت اصلی در این حوزه با فدراسیون فوتبال است، گفت: آنها با توجه به ارتباط با فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) باید دخالت سیاست در ورزش را که خلاف اساسنامه است پیگیری کنند. وی افزود: بخش حقوقی وزارت خارجه آماده همکاری با فدراسیون فوتبال در این زمینه است.

 

یکی دو روز صبر کنید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انتصابات جدید در وزارت خارجه، گفت: اگر یکی دو روز دیگر صبر کنید اخبار رسمی در این باره دریافت خواهید کرد. چرخش‌ همیشه در وزارت امور خارجه وجود داشته است. تابستان فصل نقل و انتقالات در وزارت امور خارجه است. وزیر خارجه تغییرات را با توجه به نظر خود خواهد داشت و امیدواریم مجموعه تصمیمات باعث خیر و برکت در کشور شود.

نظر شما