شناسهٔ خبر: 39597 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تودیع و معارفه وزرای سابق و جدید کشور

روحانی: اصولگرایی را همه قبول دارند؛ وصولگرایی مهم است

حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور با بیان اینکه همه اصولگرایی را قبول دارند و وصولگرایی مهم است، گفت: خودم ترجیح دادم فردی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را پیشنهاد کنم که غلظت امنیتی و نظامی نداشته باشد.

حسن روحانیبه گزارش «نماینده» به نقل از تسنیم، رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور ضمن اشاره به اینکه اصولگرایی را همه قبول دارند و وصول‌گرایی مهم است گفت: وزارت کشور یک وزارتخانه فرابخشی است و علی رغم توصیه کارگروه مبنی به سبقه ی امنیتی و نظامی داشتن وزیر کشور، خود ترجیح دادم فردی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را پیشنهاد کنم که غلظت امنیتی و نظامی نداشته باشد.

وی افزود: استانداران یک مدیر معمول در یک استان نیستند. استانداران نمایندگان عالی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که مسئولیت امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و اداری را در سطح استان بر عهده دارند.

 

قدردانی از زحمات وزیر کشور قبلی کار آسانی نیست

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وزیر بار سنگینی را در وزارت کشور بر دوش دارد، اظهار داشت: قدردانی از زحمات وزیر کشور قبلی کار آسانی نیست، چون برای من ملموس است که وزیر کشور تا چه حد بار سنگینی را بر دوش می‌گیرد.

 

عده‌ای می‌گفتند کابینه‌ات را از یک جناح شکل بده

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید دولت فراجناحی است، تصریح کرد: خیلی‌ها بعد از انتخابات نزد من آمدند و صحبت‌ کردند که کابینه فراجناحی درست نکن. نمی‌توانی در آن هماهنگی ایجاد کنی و مشکل بوجود می‌آورد. کابینه‌ات را از یک جناح شکل بده، اما من اصلا به این معتقد نیستم. اصلا ما در کشور حزب و جناح نداریم، همه آنها الفاظ است.

 

اصولگرایی را همه قبول دارند؛ وصول‌گرایی مهم است

روحانی خاطرنشان کرد: دولت من دولت فراجناحی است. من مانعی را نمی‌بینم که فردی کنارم بنشیند و بگوید که اصول‌گرا هستم یا اصلاح‌طلب. من همه اینها را الفاظ می‌دانم. اصولگرایی خیلی مهم نیست، وصول‌گرایی مهم است. ما آرمان‌هایی داریم که وصول و دستیابی به آن آرمان‌ها مهم است. اصولگرایی را همه قبول دارند.

به گفته روحانی شرط این دولت معتدل بودن است و شعار اعتدال یک شعار عمومی است و اگر بخواهیم مقدار بیشتری به آن توجه کنیم، باید به دنبال اعتدال سیاسی باشیم. ما تدبیر اقتصادی و امیداجتماعی داریم، البته این اعتدال عام است و تدبیر و امید هم عام هستند.

 

حسن روحانی معجزه قرن و دهه نیست/ ایثار همه کارگزاران نظام معجزه را درست می‌کند

وی با بیان اینکه برای تدبیر اقتصادی و امید اجتماعی باید به دنبال منبع جوشان آن بود افزود: این منبع جوشان حسن روحانی نیست، بلکه ملت هستند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هماهنگی اصل وحدت و انسجام است. پیام این تغییر، انتخابات 24 خرداد 92 بود.

روحانی بر همین اساس تصریح کرد: همه دوستان به من می‌گفتند که چرا در برنامه راجع به روستاها حرف می‌زنی؟ مخاطب تو باید شهرهای بزرگ باشد. ما نباید فکر کنیم که در دفاع مقدس باید روستاها فرزندان خود را جلو بفرستند و تقدیم عظمت ایران کنند. ما در انتخابات دیدیم در روستاها چگونه حماسه آفریده شد و این مسئولیت همه ما را سخت و سنگین می‌کند.

روحانی گفت: در بعد شهروندی برابر هستند و در دولت تدبیر و امید هیچ مقامی و به ویژه مسئولین وزارت کشور نباید بین اقوام و مذاهب مختلف و حتی ادیان رسمی که به عنوان اقلیت‌ مطرح هستند تفاوتی قائل باشد. در حقوق شهروندی همه برابر هستند و هیچ فرقی بین کرد، ترک، ترکمن، لر، بلوچ و عرب وجود ندارد.

 

گزارش واقعی با آنچه تا حالا گوش‌هایمان به آن عادت کرده‌اند، فاصله دارد

روحانی با بیان این مطلب که ما گزارش واقعی را به مردم ارائه خواهیم داد، گفت: گزارش واقعی با آنچه تا حالا گوش‌هایمان به آن عادت کرده‌اند، فاصله دارد و بعدها شما باید در این باره قضاوت کنید.

رئیس‌جمهور بر همین اساس اضافه کرد: کارگروه‌ها نیروهایی برای تصدی وزارت کشور پیشنهاد دادند که سوابق نظامی و امنیتی داشتند، البته حق هم داشتند، چرا که وزیر کشور رئیس شورای امنیت کشور می‌شود و باید در ایجاد امنیت داخلی کوشا باشد. گرچه ایران سرزمین ثبات است، اما در عین حال توطئه‌های دشمنان نیز زیاد است. من همه حرف‌ها را گوش دادم، اما خود به این نتیجه رسیدم که کسی که سوابق امنیتی غلیظی داشته باشد، مناسب نیست و این مسئولیت را فردی با سوابق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر عهده بگیرد تا برای سراسر کشور پیام باشد.

 

نگران دریاچه ارومیه هستم

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر رعایت مباحث زیست‌محیطی افزود: خوشحال هستم که اولین تصمیمات هیئت دولت زیست‌محیطی و مربوط به دریاچه ارومیه بود. من به حق نگران دریاچه ارومیه هستم و خدای ناکرده اگر از روند کنونی آن جلوگیری نکنیم، آینده این دریاچه در صورت خشک‌شدن نه تنها فاجعه برای آذربایجان، بلکه برای کشور است و 14 میلیون جمعیت متاثر از این فاجعه ملی خواهد بود.

 

افکار و برنامه‌های رحمانی فضلی انسان را جذب می‌کند

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با تشکر از زحمات مصطفی محمدنجار در طول 8 سال وزارت خود در دولت به سابقه آشنایی خود با فضلی اشاره کرد و افزود: بنده وی را از دیرباز می‌شناسم، البته فضلی خوش‌خلق و خوش‌سیما است و جاذبه وی فقط اخلاق وی نیست، و اگر به او نزدیک شوید، افکار وی شما را جذب می‌کند و اگر بیشتر نزدیک شوید، اعمال و برنامه‌های وی شما را بیشترتر جذب می‌کند.

نظر شما