شناسهٔ خبر: 39504 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

مخالفت توکلی با وزیر پیشنهادی نفت

صوت/ زنگنه قسم جلاله دروغ خورده است؛ انشاءالله رای نیاورد

توکلی 2 نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه تا دو شب پیش موافق وزارت زنگنه بودم گفت: سندی به دستم رسید که نشان می داد ایشان قسم دروغ خورده است که این خلاف گویی قابل تحمل نیست.

به گزارش «نماینده»، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز در سخنانی به عنوان مخالف بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: برای من بسیار دشوار است که امروز صحبت کنم چون امید و همگرایی که در کشور پیدا شده یک سرمایه اجتماعی محترم است که نباید حتی‌المقدور آسیب ببیند ولی چه کنم که به رغم علاقه خودم برای اینکه آقای زنگنه به وزارت برسد، اتفاقاتی افتاد که آن را شرح می‌دهم و پس از این اتفاقات به مخالفت گرایش یافتم.

 

وی افزود: تقریباً همه همکاران می‌دانند که بنده از هفته گذشته تا دو شب پیش تلاش داشتم که آقای زنگنه مسئولیت وزارت نفت را بر عهده بگیرد، این به رغم مخالفت‌های طولانی بنده با او در صدارت وزارت نفت در دولتهای گذشته بود.

 

وی در ادامه به بیان دلایل اولیه موافقتش با حضور زنگنه در پست وزارت نفت پرداخت و گفت: اولین دلیل وضعیت نفت و گاز در شرایط فعلی کشور بود که بسیار با دشواری‌ها، سختی و سنگینی روبه‌روست، دومین دلیلم این بود که طی چند دوره تصدی پست وزارت نفت توسط افراد غیرنفتی اتفاق افتاده بود، یک نوع دلخوری و احساس سرافکندگی در آنجا به وجود آمده بود که وقتی احساس کردند آقای زنگنه می‌خواهد وزیر شود، نشاطی پیدا شد و او را نفتی حساب می‌کنند و این موضوع باعث شد که این نشاط، کارایی را بالا ببرد و حتی گروه‌های وطن‌دوست اصلاح‌طلب عزیزی که در جنوب کشور هستند، متخصصانی که با زنگنه مخالف بودند، اکثر آنها هم از این مسئله استقبال کردند.

 

توکلی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: سومین دلیلم برای حضور زنگنه در پست وزارت نفت این بود که آقای زنگنه از روزی که از مجلس رأی اعتماد می‌گرفت که انشاءالله رأی اعتماد نمی‌گیرد از همان لحظه وزیر بود، برای شناخت وزارت نفت یا انتصاب‌ها نیاز به وقت نداشت و چهارمین دلیل من این بود که متأسفانه همچنان نفت منبع اصلی منابع دولت است.

 

نماینده تهران در مجلس یادآور شد: در روز جمعه 18 مرداد ماه آقای زنگنه بزرگواری کرده و به دفتر کار بنده آمد و در آنجا مسائلی رد و بدل شد که من به صراحت به آقای زنگنه گفتم شما اهتمامی برای مبارزه با فساد ندارید، فاسد نیستید اما اهتمامی برای مبارزه ندارید، در به کارگیری نیروها و ظرفیت‌های داخل وزارت نفت هم اهتمامی ندارید، از او خواستم به رغم این اهتمام، همت بیشتری کنم و در آنجا معلوم شد نظرم نسبت به وی مثبت است و او از این موضوع استقبال کرد.

 

« در جلسه‌ای که در کمیسیون تلفیق به خواهش بنده تشکیل شد، آنجا نظراتم را گفتم، قرار شد کمیته‌ای 5 نفره تشکیل شده و مسائل را بیشتر مورد بررسی قرار دهد چون برادران به وی معترض بودند دعوت کردند که او هم حضور داشته باشند و جلسه‌ای صبح روز سه‌شنبه تشکیل شد، 5 نفر از دوستان نماینده، آقای زنگنه و یکی از دستیاران وی در این جلسه حضور داشتند، در آن جلسه ضمن بررسی مسائل آقای امیرآبادی نماینده قم که عضو همان کمیته بود، موضوعی را مطرح کرد که من نمی‌خواهم وارد محتوای آن شوم، چون موضوع مهم نحوه برخورد زنگنه با آن موضوع است، مطلبی را به آقای زنگنه نسبت دادم و آقای زنگنه قسم جلاله یاد کرد که والله این درست نیست و من از فلان موقع به بعد فلان کار را انجام نداده‌ام، آقای امیرآبادی گفت من سند دارم، بنده به او رو کردم و گفتم وقتی یک مسلمان قسم جلاله یاد می‌کند دیگر نباید موضوع را ادامه داد، او هم قبول کرد و جلسه به اتمام رسید.»

 

به گفته وی، فردای آن روز باز تلاش کردم برخی موانع از مقابل آقای زنگنه دور شود که بر این اساس با نماینده دیگری که اطلاعات تعیین کننده‌ای داشت، جلسه‌ای گذاشتم و آن موانع هم برطرف شد.

 

احمد توکلی خاطرنشان کرد: غروب روز سه‌شنبه سندی به دست ما رسید که نشان می‌داد سوگند آقای زنگنه کاملاً غلط است، بنده بسیار منقلب شدم، چون اشتباه کردن، موضوع را عوضی تشخیص دادن و حتی مبانی مختلف داشتن، همه این موارد مهم نیست و قابل پذیرش است اما اگر کتمان حقیقت شود یا حقیقت وارونه جلوه شود، کار بیخ پیدا می‌کند چون دیگر نمی‌شود کار را درست کرد.

 

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد پرده‌پوشی در کار باشد، دیگر هیچ ضعفی را نمی‌شود جبران کرد، متذکر شد: در همه نظام‌های مردم‌سالار مخصوصاً در اسلام صداقت امر بسیار مهمی است، از پیامبر اکرم سؤال کردند آیا مؤمن می‌تواند زنا کند، فرمودند ممکن است اشتباه کند و این کار را انجام دهد و سپس توبه کند، گفتند آیا مؤمن می‌تواند دزدی کند، پیامبر فرمودند شاید اشتباه کند و این کار را انجام دهد و سپس توبه کند، پرسیدند آیا می‌تواند خلاف بگوید، فرمودند مؤمن دروغ نمی‌گوید.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: امضای مقام بالای هر سازمانی خود صحت موضوع را تصدیق می‌کند اما اگر خود صاحب امضا زیر سؤال برود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، بنده به این موضوع حساسم و می‌دانم که شما نمایندگان مجلس هم نسبت به این موضوع حساسیت دارید.

 

وی افزود: در مجلس گذشته به یاد دارید، برادری که خدا رحمتش کند، با چنین گرفتاری مواجه شد، بعد از این ماجرا صبح روز گذشته نامه‌ای به آقای رئیس جمهور نوشتم و مطلب را شرح دادم و گفتم بسیار متأسفم که این موضوع پیش آمد و خلاف‌گویی قابل تحمل نیست علاوه بر اینکه سوگند هم برای آن یاد شود.

 

نماینده تهران در مجلس در بخش پایان سخنانش گفت: پس از پیدا شدن این سند طی جلسه‌ای آقای زنگنه به بنده گفت این سند را تکذیب نمی‌کنم اما یادم نبود و به همین دلیل آنگونه سوگند یاد کردم، بنده تسامح می‌کردم که آقای زنگنه به وزارت نفت برسد اما این موضوع با هیچ چیزی درست شدنی نیست چون شما می‌خواهید رأی اعتماد دهید.

 

وی در خاتمه گفت: اگر بنا باشد خلاف‌گویی شود و صداقت رعایت شود، از کجا می‌دانید درباره موضوعات مهم‌تر از این دوباره خطا تکرار نشود؟ آن هم در وزارت نفت که مبدأ درآمد ملی ماست و همه چیز از آنجا باید بیاید و چون با خارج از کشور ارتباط دارد، پیچیدگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود.

درحال بارگزاری...

دریافت فایل مخالفت توکلی با وزیر پیشنهادی نفت با حجم
1 MB

نظر شما