شناسهٔ خبر: 39491 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

دموکراسی در مصر ذبح شد

مصر اخوان المسلمین میگوید: در پی سرکوب خونین تحصن حامیان محمد مرسی در قاهره، دست کم ۲ هزار و ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۱۰ هزار تن نیز زخمی شده‌اند.

مصربه گزارش «نماینده» به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نیروهای ارتش و پلیس مصر دیروز درعملیات نظامی غافلگیرانه به طرفداران رئیس‌ جمهور برکنارشده در دو میدان «رابعة العَدَویة» قاهره و «النهضة» جیزه یورش بردند. اخوان المسلمین می‌ گوید: در پی سرکوب خونین تحصن حامیان محمد مرسی در قاهره، دست کم ۲ هزار و ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۱۰ هزار تن نیز زخمی شده‌اند.

 

منابع دولتی مدعی اند: ۲۸۰ تن در درگیری ها کشته شده اند . گزارش ها حاکی است بیمارستان ها مملو از کشته و زخمی است . برخی بیمارستان ها با کمبود دارو و خون روبرو  هستند.


در حالیکه ارتش و پلیس مصر ادعا می کنند در حمله به معترضان  فقط از گاز اشک آور استفاده کرده اند، اما شاهدان می گویند: بیشترکشته شدگان هدف شلیک مستقیم گلوله قرار گرفته اند. در پی حمله ارتش و پلیس به متحصنان در قاهره شهر های دیگر مصر از جمله اسکندریه، سوئز، فیوم، طنطا، المنصوره و اسماعیلیه نیز به عرصه  درگیری معترضان و نیروهای امنیتی تبدیل شد. در این درگیری ها نیز صدها نفر کشته یا زخمی شدند.

ارتش مصر هشدار داده است، در صورت نقض مقررات منع رفت و آمد با متخلفان به شدت برخورد خواهد کرد. نخست وزیر موقت مصر چهارشنبه شب با توجیه حمله ارتش و پلیس به هواداران مرسی مدعی شد: این حمله برای تضمین برقراری امنیت انتخابات ضروری بوده است. حازم الببلاوی  وعده داد فرآیندی را که به برگزاری انتخابات در اوایل سال ۲۰۱۴ منجر شود، پیگیری خواهد کرد.


مقامات بلند پایه دستگاه امنیتی مصر نیز مدعی شدند وضع مقررات منع آمد و شد سبب برقراری مجدد آرامش به کشور شده است.


در این حال به دنبال انتشار اخباری مبنی بر استعفای محمد البرادعی معاون امور بین الملل عدلی منصور رئیس جمهوری موقت این کشور در اعتراض به برخورد خشونت بار با تظاهرکنندگان در این کشور، یک منبع آگاه نزدیک به ریاست جمهوری مصر با تکذیب این خبر گفت گزارش های منتشره درباره استعفای مشاوران عدلی منصور بی پایه و اساس است و هیچ یک از مشاوران رییس جمهوری مصر از مقام خود کناره گیری نکرده اند.


این منبع آگاه خاطر نشان کرد: کادر ریاست جمهوری مصر کاملا به مسئولیت های ملی که در این شرایط حساس بر عهده آنها قرار گرفته است واقف هستند.


مصر از ۱۲ تیر  و پس از آن که ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش محمد مرسی، نخستین رئیس جمهور منتخب این کشور را برکنار کرد، عرصه درگیری بوده است. ارتش مصر پس از خلع مرسی، عدلی منصور، رئیس دیوان عالی قانون اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهور جدید معرفی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما