شناسهٔ خبر: 39330 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نقدی بر مصاحبه امروز حجاریان

دندانه ی کلید، خودِ کلید است

حجاریان کلید که یک تکه فلز بیشتر نیست و دندانه را که از آن جدا کنیم نه کلید است نه کمکی برای گشایش امور خواهد داشت. دندانه کلید خود کلید است، وجه دیگر سخن حجاریان بدین صورت است که آقای روحانی کلید اصلی دست ماست.

حجاریانبه گزارش «نماینده»، سعید حجاریان طی مصاحبه ای با روزنامه بهار صراحتا از نقش و مطالبات دوم خرداد نسبت به کابینه روحانی پرده برداشت.

حجاریان در این مصاحبه ضمن ابراز نظر خود درباره نحوه عملکرد روحانی در سیاست خارجی و سیاست داخلی در زمینه فعالیت دولت و نیز نقش جریان های مختلف در بهینه سازی این فعالیت ها اعلام آمادگی نمود که جریان دوم خرداد می تواند به عنوان دندانه کلید فرضی روحانی ایفای نقش نماید. البته حجاریان با یک تعارف سیاسی قید کرده که ما شرایط روحانی را درک می کنیم و از او توقعی نداریم اما در عین حال مطالبه دندانه کلید را از روحانی نموده است:

«اگر آقای روحانی محذوراتی دارد ما از ایشان مطالبه‌ای نداریم، بلکه به عنوان مشاورانی امین تجربیات خود را در اختیارشان قرار می‌دهیم. به قول معروف مفتاح را دندانه شو، حاضریم دندانه کلید ایشان باشیم.»

 

در خصوص گفته های حجاریان باید اذعان نمود، کلید که یک تکه فلز بیشتر نیست و دندانه را که از آن جدا کنیم نه کلید است نه کمکی برای گشایش امور خواهد داشت. دندانه کلید، خود کلید است و وجه دیگر سخن حجاریان بدین صورت است که آقای روحانی! کلید اصلی دست ماست. اینکه آقای حجاریان توقع کمی دارند و به دندانه قناعت نمودند معلوم نیست که آیا از روی مناعت طبع و قناعت پیشگی است و یا آنکه مصادره رسمی و ایدئولوژیک دولت با مراسم قیچی و روبان حجاریان کلید زده شد؟!

حجاریان در این مصاحبه به غفلت دولت دوم خرداد از معیشت و اقتصاد مردم اعتراف نموده و این درس بزرگ را به عنوان چراغ راه دولت اعتدال در نظر گرفته است. البته ظاهرا چند دستگی های متعددی در میان تصمیم سازان دوم خردادی وجود دارد و با وجود آنکه عموما به اشکالات راهبردی خود در دوران اشغال کرسی های قدرت واقفند اما همچنان متاثر از فضای افراطی و سیاسی در یک فضای دوگانه فکری مردد و بلاتکلیف هستند. این دوگانگی فکری و برنامه ای زمانی به اوج خود می رسد که در تصمیم گیری ها بر مبنای منافع حزبی و نه شایسته سالاری عمل شود. همینطور دامن زدن به حواشی حساسیت زا نیز می تواند به یک عامل اساسی در انحراف دولت از مسیر اصلی اعتدال بدل شود.

نظر شما