شناسهٔ خبر: 39187 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در مصاحبه چالشی با آرمان

عباس آخوندی به عدم توانایی در تربیت نیرو اعتراف کرد

عباس آخوندی گزینه اصلی پست وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم در خصوص تربیت نیروی انسانی توسط دولت های گذشته گفت: نباید دنبال مقصر گشت.

عباس آخوندیبه گزارش «نماینده» عباس آخوندی از اولین اعضای شورای مرکزی جهاد سازندگی با حکم آیت الله سید محمد بهشتی، مسئول پشتیبانی جنگ، معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دوران وزارت علی اکبر ناطق نوری، دبیر شورای امنیت کشور، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، وزیر مسکن و شهرسازی در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و مشاور میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. وی از پایه‌گذاران سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است.

 

عباس احمد آخوندی متولد ۱۳۳۶ در نجف، دوره ابتدایی را در همان شهر گذراند و پس ‌از مهاجرت به ایران دوره متوسطه را در قم گذرانید و از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته راه‌ وساختمان با مدرک کارشناسی‌ارشد فارغ‌ التحصیل شد. آخوندی پس از وزارت به انگلستان عزیمت و دوره دکتری اقتصاد سیاسی را در کالج رویال‌ هالووی لندن به اتمام رسانید و هم‌ اکنون در دانشگاه تهران عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد مطالعات بریتانیاست.

 

وی نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع فقید نجف و صاحب اثر معروف الغدیر و فرزند آیت ‌الله علی احمد آخوندی است. همچنین وی باجناق علی اکبر ناطق نوری رئیس اسبق مجلس ایران می باشد.او همچنین داماد سید هاشم رسولی محلاتی هم هست.

 

عباس احمد آخوندی یکی از نامزدهای اصلی پست وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم طی مصاحبه ای به گفتگو با روزنامه آرمان نشست. در بخشی از این مصاحبه که روزنامه آرمان مطالبه تربیت کادر و نیروی اجرایی را مطرح کرد عباس آخوندی به جای پاسخگویی درباره سال های بسیار متمادی گذشته که جریان متبوع وی در دوم خرداد و کارگزاران چه در کرسی قدرت و چه در ۸ سال جدایی از دولت نتوانست چنین امری را محقق نماید؛ تنها روزنامه آرمان را متهم به مقصر خواندن دیگران نمود و گفت نباید دنبال مقصر گشت.

 

آخوندی گفت: معتقدم بخش عمده‌ای از کابینه باید از نیروهای جدید باشند اما واقعیت این است که نیروی جدید، بسیار کم تربیت شده است لذا باید حتما سیاستمداران به فکر باشند و برای گذار نسلی فکر کنند. پیشنهاد نمی‌کنم دولت آقای روحانی ترکیبی از دولت‌های قبلی باشد و از آن طرف هم وی با مشکلی که شرح دادم، مواجه هستند. چون تصمیم‌گیری‌ها لحظه‌ای بوده است و فرایندی نبوده که نیروهای شایسته بالا بیایند؛ تربیت نیروهای انسانی مساله مهمی است. فارغ از دولت در شهرداری‌ها و مجامع محلی اکثر شهرها با مشکل انتخاب شهردار مواجه هستند.

روزنامه آرمان: نقدی به اظهارات شما دارم. از ابتدای مصاحبه بارها از نداشته‌ها و تربیت نکردن‌ها صحبت کردید که به اعتقاد من ناشی از کم‌کاری مدیرانی مانند شماست. ۸ سال در قدرت نبودید، آیا این سال‌ها فرصت خوبی برای بازسازی و رفع اشکالات نبود؟

آخوندی: این مسائل ساختاری است و اساسا دولت‌ها امکان عمل کمی دارند. اگر دقت می‌کردید، ملاحظه می‌فرمودید که از نهادهای اجتماعی و نقش سیاست‌ورزان می‌گفتم و کمتر از دولت‌ها سخن می‌راندم. چون تربیت کادر انسانی برای سیاست‌ورزی، بیشتر وظیفه نهادهای مدنی است تا دولت. البته که دولت بسترساز است و می‌تواند یک جریان اجتماعی را تقویت کند یا تضعیف. افزون بر این، نقد اجتماعی از خود نباید موجب محکومیت هیچ شخص یا گروهی شود. این نقدها باید بشود تا جامعه بتواند از گذشته درس بگیرد تا راهی برای اصلح فراهم آید. شما خیلی سریع به دنبال مقصر می‌گردید. اما به هر صورت باید دید آیا امکان تشکیل حزب بزرگ بوده است. بنابراین نمی‌توان افراد را محکوم کرد. مهم این است که افراد، درک درستی از واقعیت داشته باشند و منابع را به‌درستی تخصیص بدهند.

برچسب‌ها:

نظر شما