شناسهٔ خبر: 39133 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

هشداری در آستانه رأی اعتماد مجلس به وزیران

مجلس نهم، مجلس پنجم نشود

امیرابراهیم رسولی مجلس پنجم به ریاست ناطق نوری که خود رقیب محمد خاتمی بود را می‌توان از مجالسی دانست که ادعای راست گرایی سنتی در آن موج می زند؛ اما چه می‌شود که از دل این مجلس افرادی چون مهاجرانی رأی اعتماد می‌گیرند و به قدرت می رسند؟

مجلسنماینده - امیرابراهیم رسولی*؛ با نگاهی به تاریخ سیاسی گذشته کشور دورانی را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند عبرت امروز شود. شاید اگر دوران اصلاحات با تدبیر اداره می‌شد عواقبش کمتر از بی‌تدبیری بود که بعدها اثرات سوء آن فراگیر گشت. از نقاط تاریک دوران اصلاحات و دوم خرداد حضور افرادی چون عطاا... مهاجرانی، عبدا... نوری و ... در کابینه دولت خاتمی بود. حضور امروز مهاجرانی در لندن و ضدیت او با نظام جمهوری اسلامی و شخص ولی فقیه یک روزه حاصل نشد بلکه قطعاً سابقه آن در عمل و فکر او قابل جستجو است.

اما نکته مهم اینکه چرا افرادی چون مهاجرانی توانستند به دولت اصلاحات راه یابند؟ مگر مجلس در رأی اعتماد هیچ‌کاره بود؟ مجلس پنجم به ریاست ناطق نوری که خود رقیب محمد خاتمی بود را می‌توان از مجالسی دانست که ادعای راستگرایی سنتی در آن موج می زند. اما چه می‌شود که این مجلس به افرادی چون مهاجرانی رأی اعتماد می‌دهد؟ کسانی که آن روزها را به خاطر دارند می‌دانند که رأی خاتمی در خرداد 76 قابل پیش‌بینی نبود بلکه افراد و صاحب‌نظران ناطق نوری را رئیس جمهور تلقی می‌کردند و تصورشان این بود که خاتمی رأی نخواهد آورد. اما در دوم خرداد 76، نتیجه چیزی جز تصور سیاسیون بود. محمد خاتمی رئیس جمهور شد و شوکی سیاسی به کشور وارد گشت اما ظاهراً این شوک سیاسی دامن مجلس پنجم را هم گرفت. مجلس شوک زده بدون تدبیر و در حالتی منفعل زمینه‌ساز شد برای دولتی که امثال مهاجرانی در آن قدرتمند شدند. پس نقش مجلس پنجم را در روند حرکت اصلاح‌طلبان و آینده‌شان و خلق مجلس حاشیه ساز ششم نباید بی‌تأثیر دانست.

اما این روزها در آستانه مراسم تحلیف و پیشنهاد وزرا مهم آن است که «مجلس نهم»، «مجلس پنجم» نشود. گرچه میان خاتمی و رئیس جمهور منتخب فاصله بسیار است و قابل قیاس نیستند اما مجلس اصولگرا باید به تکلیف خود عمل کند. با اوضاعی که این روزها با فشار بر رئیس جمهور منتخب از سوی اصلاح‌طلبان به وجود آمده و اصلاح‌طلبان آماده شده‌اند تا خود را تحمیل و پست‌های حساس و کلیدی را بگیرند، نقش مجلس شورای اسلامی در دورۀ نهم بیش از پیش نمایان است. رئیس جمهور منتخب اختیار دارد افرادی را مطابق سلیقه و وعده‌های خود معرفی کند اما مجلس مجبور نیست منفعل باشد و همه را بپذیرد. مجلس باید بر اساس مواضع اصولی انقلاب به دادن رأی اعتماد بپردازد.

پیرمؤذن نماینده اردبیل و عضو فراکسیون رهروان در گفتگو با سایتی اعلام کرده این فراکسیون به طور قاطع به تیم روحانی رأی می‌دهد. در مقابل فراکسیون اصولگرایان در بیانیه‌ای اعلام کرده شروط شش گانه‌ای را جهت رأی اعتماد قائل است. با این وضعیت، این هشدار به دوستان فراکسیون رهروان لازم است که نکند مجلس پنجم تکرار شود.

البته این نسخه‌ای بوده که پیرمؤذن برای فراکسیون رهروان پیچیده وگرنه بعید است این فراکسیون بدون اینکه حتی اسم وزرای پیشنهادی را بداند چنین تصمیمی را گرفته باشد.

با نگاهی به بیانیه فراکسیون اصولگرایان مجلس و شروط شش گانه آنان جهت رأی اعتماد به وزیران پیشنهادی می‌توان به آینده امیدوار بود. البته به شرطی که انسجام داخلی میان نمایندگان افزایش یابد و فراکسیون رهروان نیز با مواضعی اصولی و انقلابی به استقبال رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی بروند و حتماً این به معنی سلیقه‌گرایی نیست. ممکن است افرادی معرفی شوند که مطابق سلیقه اصولگرایان نباشند. به هر حال مهم آن است که مجلس نهم منفعل نباشد و نقش خود را با بینش، آگاهی و استدلال ایفا کند تا در آینده پشیمان نشده و در یک کلام مجلس نهم ، مجلس پنجم نشود.

 

* مدیرمسئول سایت خبری – تحلیلی نماینده

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۵-۰۵ ۱۷:۳۲علی 0 0

    شورای نگهبان باید مراقب عملکرد نمایندگانی باشد که عالما و عامدا به دنبال برنامه ریزی برای به وجود آوردن مجلس ششمی دیگری هستند و صلاحیت آنان را برای دوره آتی مورد دقت قرار دهد
                                

نظر شما