شناسهٔ خبر: 39102 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

تماشا/ نگاهی به برنامه های سیما در ماه رمضان

تلویزیون پیش از این که مجموعه های تلویزیونی ماه رمضان را به بوته نقد بکشیم و به لحاظ کیفی آن ها را بررسی کنیم باید شناخت کافی از این برنامه ها داشته باشیم.

به گزارش «نماینده»، ماه مبارک رمضان همواره بستر خوبی را برای ارتباط بیشتر مخاطب با تلویزیون فراهم می کند. تداوم نمایش سریال ها از لحظات آغازین پس از افطار تا نیمه های شب باعث شده که مردم وقت سر خاراندن هم نداشته باشند. به دلیل شلوغی کنداکتور پخش، ارزیابی کیفی مجموعه های تلویزیون کار چندان راحتی نیست. بنابراین در وهلة اول باید با معرفی کلی این آثار به شناخت مخاطب و افزایش سطح آگاهی آن کمک کرد و در درجه دوم هر کدام از این برنامه ها و سریال ها را به بوته نقد کشاند.

 

شبکه یک سیما

امسال هم مانند سال های گذشته ویژه برنامه سحرگاهی شبکه یک ماه خدا است. برنامه ای به تهیه کنندگی سعید عباسی. البته این برنامه دچار یک تغییر اساسی شده و آن، نبود فرزاد جمشیدی در کسوت مجری است. برنامه ای که اجرای آن را امسال حسن سلطانی بر عهده گرفته  و به نظر می رسد این تغییر بر میزان مخاطب و کاهش آن در برنامه تاثیر گذاشته است.

شهر باران دیگر ویژه برنامه شبکه یک است که هر روز پیش از از اذان مغرب به روی آنتن می رود. مجید نادری تهیه کننده شهر باران اجرای این برنامه را به مهدی زنگنه و حامد امامی واگذار کرده است.

محمد حسین لطیفی با دودکش خود امسال میهمان خانه های مردم در شب های ماه مبارک رمضان شده است. سریالی طنز به تهیه کنندگی زینب تقوایی که هر شب ساعت 22:30 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می شود. هومن برق نورد، سیما تیرانداز، بهنام تشکر و امیر حسین رستمی از بازیگران این کار می باشند. دودکش داستان زندگی سادة دو خانواده را به تصویر می کشد که یک قالیشویی را اداره می کنند. هر بار مسائل و مشکلاتی رخ می دهد که این دو خانواده دست در دست هم برای حل آن تلاش می کنند.

برنامه های ماه رمضان سیما

 

شبکه دو سیما

برنامه های ماه رمضان سیماویژه برنامه سحرگاهی شبکه دو که از قضا با استقبال خوبی هم مواجه شده است ماه ترین ماه نام دارد. حامد جوادزاده تهیه کننده ماه ترین ماه و عبدالله روا مجری این برنامه است. استفاده از قطعه های مذهبی، متونی با نکوهش رذیلت ها و مدح فضیلت های اخلاقی و پخش مستند بخش هایی از این برنامه را تشکیل می دهند.

 

 

خروس سعید آقاخانی یک سریال کمدی به تهیه کنندگی علیرضا ابراهیمی دلیجانی است که هر شب ساعت 21:45 دقیقه از شبکه دو پخش می شود. خروس روایتگر گرفتار شدن پدر خانواده ای به دلیل بی پولی در یک  بیمارستان خصوصی است. پسر این خانواده با همکاری دوستانش سعی دارد تا با فراهم کردن یک منبع مالی پدر خود را از این گرفتاری رها کند و تصمیم می گیرد فیلمی بسازد با نام خروس. حمید لولایی، جواد رضویان، یوسف تیموری و مرضیه صدرایی در این سریال به ایفای نقش پرداخته اند.

برنامه های ماه رمضان سیما

 

شبکه سه سیما   

پس از غیبت یکساله، احسان علیخانی دوباره ماه عسل اش را به شبکه سه آورده است. برنامه ای که هر شب پیش از افطار روی آنتن می رود و البته مخاطبان خاص خودش را هم دارد. این برنامه که در عرض چند سال جای خود را حسابی بین مردم باز کرده، همواره در رسانه ها با حواشی زیادی همراه بوده است. نوع دکور، تیتراژ ابتدایی - انتهایی و خوانندگانش، انتخاب سوژه جذاب و نحوه اجرا توسط علیخانی همگی از دلایل موفقیت این برنامه بوده است.

برنامه های ماه رمضان سیما

شاید پر بیننده ترین سریال امسال ماه مبارک رمضان؛ مادرانة شبکه سه باشد. سریالی که سعید نعمت الله نگارش فیلمنامة آن را انجام داده و جواد افشار کارگردانی کرده است. محمد رضا شفیعی که یکی از پر کارترین تهیه کنندگان سال های اخیر تلویزیون بوده، شناخت خوبی از ذائقه و سلیقة مخاطب بدست آورده است. همین شناخت کافی است که سریالش در کانون توجه قرار گیرد. مادرانه قصة یک مرد پولدار به نام اردلان تمجید است که همه چیز دارد به جز خانواده. مادرانه قصة اعتیاد رها دختر اردلان و عشقش به فرزاد است؛ پسری که تمام آرزوهایش در پول خلاصه می شود. مادرانه قصة بازگشت مادری از فرنگ است برای در آغوش کشیدن فرزندانش پس از شش سال دوری. مادرانه قصة پولداری بدون تدبیر است. مهدی سلطانی، لعیا زنگنه، سید مهرداد ضیائی، عباس غزالی و شقایق فراهانی از بازیگران این سریال هستند.

برنامه های ماه رمضان سیما

 

شبکه پنج سیما

ویژه برنامه شبکه پنج سیما  برآستان جانان نام دارد. این برنامه ترکیبی از موضوعات ادبی، فرهنگی، هنری و اجتماعی را در قالب گروه های سرود، تواشیح و ... درخود جای داده و هر شب از شبکه پنج و از میدان امام حسین پخش می شود. تهیه کنندگی این ویزه برنامه بر عهده ی محمد مناجاتی ست.

مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیافتد تنها سریال شبکه پنج است و البته تنها سریال تلویزیون که قبل از افطار و در ساعت 19 پخش می شود. این مجموعه تک اپیزودی که توسط اکبر تحویلیان تهیه شده است را نوید میهن دوست، محمود معظمی و افشین صادقی کارگردانی کرده اند. شاید برای شما هم اتفاق بیافتد در واقع آیینه ای برای نمایش عواقب اعمال و رفتارهای ناشایست انسان ها می باشد که بیشتر برای مخاطب جنبة عبرت آموزی دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما