شناسهٔ خبر: 38826 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تاملی در یک اقدام دولتی

«دفتر رئیس جمهور سابق» برای چه کسانی مشکل ساز است؟

احمدی نژاد رسانه های مخالف این اقدام را به معنای تلاش دولت برای باقی ماندن در قدرت قلمداد کرده اند در حالی که اساسنامه و شرح وظایف این دفتر در واقع انتقال مستمر تجربیات دولت گذشته به دولت فعلی است.

به گزارش «نماینده» خبر تاسیس دفتر رئیس جمهور سابق در پاستور از روز گذشته به شکل وسیعی در میان رسانه ها منتشر شد و امروز به عنوان تیتر صفحه اول تمام روزنامه های مخالف دولت و تمام رسانه های دیجیتالی انتخاب شد. این تصمیم حساسیت زا که از سوی دولت اتخاذ شده است چنان چه هر چه سریعتر حاشیه های مربوط به آن برطرف نشود ممکن است به یک موضوع جنجالی در روزهای آینده تبدیل شود.

رسانه های مخالف این اقدام را به معنای تلاش دولت برای باقی ماندن در قدرت قلمداد کرده اند در حالی که اساسنامه و شرح وظایف این دفتر در واقع انتقال مستمر تجربیات دولت گذشته به دولت فعلی است. انتقاد از این اقدام تنها به این خلاصه شده است که چرا دولت احمدی نژاد در سال 1384 این دفتر را تاسیس نکرد که در پاسخ باید گفت این دفتر باید توسط دولت هشتم تاسیس می شد نه دولت نهم.

ضرورت ایفای نقش مشاوره ای و کارشناسی رئیس جمهور سابق برای رئیس جمهور فعلی یک روش کارآمد و لازم است. البته سازوکار این مسئله باید کاملا شفاف و به دور از حاشیه باشد. این اقدام دولت باید بر اساس یک منطق معتدل مورد بررسی قرار بگیرد و دولت معتدل نیز باید از افراط گری های چهره های احساسی منتسب به خود جلوگیری نماید.

آنچه واضح است و تجربه دولت دوم خرداد ثابت کرد این جریان سیاسی وقتی به قدرت برسد حتی تا رده آبدارچی ادارات را به صورت اتوبوسی تعویض خواهد کرد و در صورتی که این عناصر افراطی در دولت جدید نیز نفوذ کنند، دفتر رئیس جمهور سابق که هیچ آنها این توان را دارند که تمام ساختار ادارات دولتی را منحل و جایگزین دیگری به جای آنها تاسیس نمایند.

 بنابراین این چهره های افراطی از تاسیس این دفتر بیمناک نیستند زیرا می دانند منحل کردن آن در دولت جدید به طرفه العینی میسر خواهد بود اما آنچه می تواند تفسیر کننده ترس این جریان خاص از این موضوع باشد همکاری سازنده و اعتدال گرای دولت فعلی با دولت جدید است. این ترس در همان بستری تفسیر می شود که عناصر افراطی دوم خرداد از دولت آینده سهمیه می خواهند و توان تحمل رویکرد معتدل دولت را ندارند.

نظر شما