شناسهٔ خبر: 38807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

صدور دستور بازداشت هفت تن از رهبران اخوان المسلمین مصر

در بحبوحه افزايش تنش‌ها در مصر، دادستان عمومی اين کشور دستور بازداشت هفت تن از رهبران اخوان المسلمين را صادر کرده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از پرس تی وی، حکم بازداشت اين افراد روز دوشنبه (۲۴ تير، ۱۵ ژوئيه) به اتهام تحريک خشونت بين حاميان و مخالفان محمد مرسي در روزهاي پيش و پس از برکناري وي از مقام رياست جمهوري صادر شد.

اين در حالي است که مقام‌هاي ارشد اخوان المسلمين به «تحريک خشونت، تامين مالي اقدام‌هاي خشونت‌آميز و ترور» متهم هستند.

عصام العريان و محمد البلتاجي از رهبران اخوان المسلمين که روز دوشنبه در تظاهرات حاميان مرسي شرکت کرده بودند، در فهرست افرادي هستند که حکم بازداشت براي آن‌ها صادر شده است. آن‌ها هفته گذشته نيز به اتهام مشابه در فهرست افراد بازداشت شده قرار داشتند.

هزاران تن از هواداران مرسي روز دوشنبه با برگزاري تظاهرات بازگشت وي به مقام رياست جمهوري را خواستار شدند.

در همين حال، ارتش مصر هشدار داده است اگر معترضان سعي کنند به پادگان‌هاي نظامي نزديک و يا وارد آن شوند، به شدت با آنان برخورد خواهد کرد.

در پي هرج و مرج سياسي اخير در مصر، اين کشور صحنه اعتراض‌هاي خياباني هزاران نفر از مخالفان و هواداران مرسي بوده است.

خشونت‌ها و ناآرامي‌ها در مصر از ۱۲ تير (۳ ژوئيه) پس از آن آغاز شد که ارتش قدرتمند اين کشور محمد مرسي را از رياست جمهوري کنار گذاشت و در پي آن قانون اساسي را به حالت تعليق درآورد و مجلس سناي اين کشور را منحل کرد.

محمد مرسي در نخستين سالگرد رياست جمهوري پس از روز‌ها تظاهرات گسترده در سراسر مصر با مداخله ارتش از مقام خود برکنار شد.

ژنرال عبدالفتاح السيسي، در يک سخنراني تلويزيوني برکناري محمد مرسي از رياست جمهور را اعلام کرد.

پس از آن، عدلي محمود منصور، رئيس دادگاه عالي قانون اساسي مصر روز پنج‌شنبه در برابر اعضاي اين دادگاه به عنوان رئيس جمهور موقت سوگند ياد کرد.

روز يک‌شنبه محمد البرادعي، دبير کل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و برنده جايزه صلح نوبل، به عنوان معاون رئيس جمهور موقت مصر در امور روابط خارجي سوگند ياد کرد.

در حالي که مقام‌هاي مصر براي تشکيل کابينه انتقلالي تلاش مي‌کنند، اخوان المسلمين در واکنش به تحولات اخير اين کشور از مشارکت در تشکيل دولت جديد خودداري کرده است.

دولت موقت مصر که از حمايت ارتش اين کشور برخوردار است مي‌گويد براي حفظ امنيت مرسي، از وي در محلي امن نگهداري و حفاظت مي‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما