شناسهٔ خبر: 38786 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

ميرسليم:

جریان اصولگرایی شکست نخورده است

میرسلیم پیروزی حسن روحانی در انتخابات پرونده تقلب در انتخابات را برای همیشه بست. حال برخی چهره‌های سیاسی از قوه قضائیه می‌خواهند با مسجل شدن امانتداری نظام در آرای مردم، کسانی که پس از انتخابات 88 به بهانه تقلب در انتخابات به کشور خسارت وارد آوردند را مجازات کند.

میرسلیمبه گزارش «نماینده» به نقل از وطن امروز، سید‌مصطفی میرسلیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوم هاشمی رفسنجانی از جمله شخصیتهایی است که خواهان مجازات فتنه گران در سال 88 است. وی در پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم تمکین عده‌ای به رای مردم در سال 88 گفت: در نظام مردمسالاری مهم‌ترین قاعده نهایی آرای مردم است؛ تصمیم‌گیری‌های سیاسی بر مبنای اکثریت آرا رسمیت می‌یابد؛ اینکه چگونه آرا اخذ می‌شود و چگونه شمارش می‌شود و چگونه نتایج اعلام می‌شود، فرآیندی است که در جمهوری اسلامی ایران تجربه 34 ساله موفق دارد و متهم کردن آن به تقلب نیازمند سند و مدرک است و اگر مدعی نتواند آن را به اثبات برساند باید شدیدا مجازات شود زیرا به ناموس مردمسالاری توهین کرده است.

میرسلیم با بیان اینکه «نتایج انتخابات اخیر سند بسیار مهمی برای اثبات سلامت فرآیند انتخابات در کشور ما است»، اظهار کرد: هر ادعای تقلب و تخلف سازماندهی شده‌ای پوچ است؛ عذرخواهی آنان که ادعای کذب نسبت به صحت انتخابات داشتند، از مردم کاملا ضروری است و البته این کمترین تکلیفی است که بر عهده آنهاست.وی تاکید کرد: معمولا در چنین مواردی رسیدگی قضایی هم لازم است؛ اما به نظر می‌رسد درباره جریانی که در سال 88 رخ داد رسیدگی قضایی منتفی شده باشد. البته میرسلیم پیش از این نیز درباره فتنه 88 سخن گفته بود.

رئیس نهاد ریاست‌جمهوری دولت مقام معظم رهبری در یک برنامه تلویزیونی درباره احتمال تخلف در انتخابات 88 گفته بود: «من در صحن مجمع خدمت همه دوستان گفتم که روی تقلب در انتخابات نمی‌توان جولان داد و هر کس این کار را انجام دهد تخلف کرده است. ما به دیدار موسوی رفتیم و به ایشان هم گفتیم که مساله تقلب در انتخابات یک مساله انحرافی و ثانویه است، ایشان هم خیلی منطقی برخورد کردند و نظر مخالفی ابراز نکردند اما بعد از پایان جلسه ی ما، عده‌ای از اطرافیان ایشان بودند که ایشان را تحت‌تاثیر قرار می‌دادند.»

میرسلیم ادامه داد: «به نظرم تجربه فتنه 88 بسیار گرانبها بود و باید از آن برای ارائه موشکافانه به نسل‌های بعدی استفاده کنیم تا در آینده دوباره دچار چنین فتنه‌هایی نشویم. نمی‌توان از موضوعی که به این نظام از نظر حیثیتی لطمه وارد کرده به سادگی عبور کرد. تا ریشه‌های این فتنه و تبعات و دلایلش مشخص نشود نباید پرونده آن را بست.» البته پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاحات پیروزی حسن روحانی در انتخابات را نشانه سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی عنوان کرده بودند.

در همین زمینه محمدرضا عارف در مراسم تقدیر از ستادهای مرکزی و استانی خود با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر امانت و حق‌الناس بودن آرا و جایگاه و نقش مردم در تعیین شخص رئیس‌جمهور گفت: این انتخابات 92 سلامت انتخابات را بیمه کرد و پرونده شبهه تقلب و تخلف را برای همیشه بست.

میرسلیم همچنین در پاسخ به سوال دیگری به تندروی‌های صورت گرفته در دولت خاتمی اشاره کرد و گفت: اما مفهوم سیاسی اخیر اعتدال را به لحاظ جریان اندیشه، باید خود روحانی یا گروهی از اندیشه‌وران که ایشان تعیین می‌کند، مشخص کنند. قطعا اعتدال نمی‌تواند به مفهوم رها کردن آرمان‌ها و اصول باشد زیرا در آن صورت واژه مناسب تجدیدنظرطلبی است، نه اعتدال.

جریان اصولگرایی شکست نخورده است

وزیر ارشاد دولت هاشمی در پاسخ به این سوال که برخـی معـتقدند اصولگـرایـان در انـتخابات ریاست جمـهوری شـکسـت خـورده‌اند، درحالی که در این انـتـخابات اصولگرایان 45 درصد آرا را به دست آوردند و در انتخابات شوراها نیز حائز اکثریت آرا شدند؛ نظر شما در این زمینه چیست، گفت: از هر انتخابات و نتایج آن نباید بیش از آنچه ظرفیت دارد نتیجه‌گیری کرد. متاسفانه برخی دوست دارند این اشتباه را مرتکب شوند. اصولگرایی یک جریان اندیشه‌ای است که می‌توان درباره استحکام آن به لحاظ فلسفی بحث کرد و اگر نقاط ضعفی دارد مشخص کرد و مورد نقد قرار داد.

وی ادامه داد: شکست اندیشه اصولگرایی چیزی نیست که از نتایج انتخابات بتوانیم بدان برسیم، آنچه مسلم است اینکه افرادی که خود را اصولگرا می‌نامیدند به صورت انفرادی رای لازم را نیاوردند؛ آیا اگر متحد می‌شدند می‌توانستند به اکثریت برسند؟ نمی‌دانیم؛ ولی چندگانگی که رخ داد کمکی به پیروزی هیچ کدامشان نکرد به علاوه آیا همه کسانی که مدعی اصولگرایی بودند، واقعا و عملا اثبات کردند که اصولگرایند و بدان پایبندند؟ این نکته‌ای نیست که در جریان انتخابات درست بودن آن به اثبات رسیده باشد بنابراین ادعای شکست اصولگرایی مبنای محکمی ندارد و اگر تحلیل جامعه‌ شناختی دقیقی انجام گیرد، شاید به نتیجه عکس آن برسیم.

روحانی به انتظارات اقتصادی مردم پاسخ دهد

ضرورت توجه ویژه روحانی به موضوع اقتصاد از دیگر موضوعاتی بود که میرسلیم به آن اشاره کرد.

وی در این باره گفت: شرایط پیچیده اقتصادی به لحاظ تحریم‌های خارجی بویژه عدم برخورد مدبرانه مناسب و بموقع با آنها چه در سطح دولت و چه در آگاه کردن مردم به منظور جلب مشارکت آنها و برخی تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه به نضج گرفتن گرفتاری‌های جدی اقتصادی برای مردم انجامیده است و اینکه امروز مطالبات اصلی مردم به تورم و بیکاری برمی‌گردد کاملا صحیح است البته منحصر کردن مسائل جاری کشور به مشکلات اقتصادی و نادیده گرفتن سرچشمه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مدیریتی آن، ساده‌انگاری تلقی می‌شود.

اولویت امروز پاسداشت سرمایه اعتمادی است که مردم ابراز کرده‌اند و این امر با سرلوحه قراردادن صداقت در گفتار و عمل و تدبیر سنجیده و عالمانه برای چاره‌جویی مسائل موجود از جمله مشکلات اقتصادی محقق می‌شود. البته پرهیز از درگیری‌های نامطلوب بین قوای سه‌گانه و حواشی انحرافی وابسته بدان نباید کم‌اهمیت تلقی شود.

وزیر ارشاد دولت هاشمی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به تجربه دولت‌ها و کابینه‌های گذشته، وزرای دولت آینده چه ویژگی‌هايی باید داشته باشند، گفت: این ویژگی‌ها در یک کلام به شایسته‌سالاری برمی‌گردد اما در کشور ما شایسته‌سالاری فقط در حد شعار سیاسی شناخته شده است، حال آنکه انتخاب افراد شایسته بویژه برای تصدی سمت وزارت یا معاونت رئیس‌جمهور خود مستلزم اتخاذ روشی علمی است که در آن نه‌تنها سواد و معلومات، تجربه و سابقه مفید در امور ستادی با شناخت کامل از آنچه در صف می‌گذرد و بویژه مراعات الزامات مردمداری، مد نظر قرار می‌گیرد بلکه توانایی‌های رفتاری و اخلاقی و روحی و جسمی نامزدها برای ایفای مسؤولیتی جمعی و مشترک در سطح دولت جمهوری اسلامی، علاوه بر استحکام اعتقادی‌شان باید به دقت سنجیده و محرز شود.

برچسب‌ها:

نظر شما