شناسهٔ خبر: 38730 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

سرخوردگی بین المللی؛ سوغات کودتای مصر برای ترکیه

اردوغان مرسی بعد از تحولات اخیر مصر، دیپلماسی ترکیه تلاش می‌کند تا در سیاست‌های خود در خاورمیانه بازنگری اساسی به عمل آورد و بر نحوه تعامل با تحولات بهار عربی در میان ناآرامی‌های مستمر در مصر و سوریه متمرکز شود.

اردوغان مرسیبه گزارش «نماینده» به نقل از وطن امروز، ترکیه یکی از معدود کشورهای متحد غرب است که عزل محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر را «کودتا» خواند. اسلامگرایان ترکیه دخالت ارتش در مصر را کودتا علیه خود در ترکیه می‌دانند و تلاش می‌کنند جهانیان به اخوان‌المسلمین همچون قربانی نگاه کنند.

 

از زمانی که احمد داووداوغلو در سال ۲۰۰۹ سکان سیاست خارجی ترکیه را به دست گرفت، او سیاست خارجی بدون مشکل با همسایگانش را در پیش گرفت. داووداوغلو همیشه در سفر بود و هر روز در یکی از کشورهای منطقه دیده می‌شد. او ستاره کابینه دولت اسلامگرای رجب طیب اردوغان بود. دولت حزب عدالت و توسعه تلاش کرد ترکیه را کشوری سکولار و دموکراتیک با مدل اقتصادی قوی معرفی ‌کند که در آن عقاید و مذاهب گوناگون آزاد است، مدلی برای کشورهای اسلامی که در آن می‌توان اسلام و دموکراسی را آشتی داد اما پس از سرخوردگی ترکیه از به اصطلاح «کودتای نظامی» در مصر که بهترین متحد منطقه‌ای ترکیه یعنی محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد، دیپلماسی ترکیه تلاش می‌کند کل سیاست‌های خود را در خاورمیانه مورد بازنگری قرار دهد و بر نحوه تعامل با تحولات بهار عربی در میان ناآرامی‌های مستمر در مصر و سوریه متمرکز شود.

 

روزنامه حریت چاپ ترکیه نوشت به‌رغم آنکه آنکارا اعلام کرده به موضع اصولی کنونی خود درباره تحولات منطقه- مانند مخالفت با کودتای نظامی در مصر- پایبند است ولی وزارت خارجه ترکیه تلاش می‌کند اصلاحاتی در سیاست خود به منظور کاهش اختلاف‌نظر با کشورهای منطقه‌ای انجام دهد و اصول سیاست‌های ترکیه را برای این کشورها تشریح کند. این نشریه افزود: آنکارا در نشست اخیر سفیران ترکیه در دیگر کشورها و به دستور احمد داووداوغلو اقدام به اعلام بازنگری در سیاست خود در خاورمیانه با تاکید ویژه بر کودتا در مصر و جنگ داخلی در سوریه کرد. یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست به روزنامه حریت گفت: داووداوغلو از سفرای ترکیه خواست اصول سیاست خارجی ترکیه را به شکلی بهتر و به طور مکرر برای کشورهای میزبان خود تشریح کنند و خاطرنشان کرد این سیاست‌ها غیرطایفه‌ای است.

 

وزیر خارجه ترکیه از سفرا خواست در بازگشت به محل کار خود تاکید کنند ترکیه طرفدار سنی‌ها یا شیعیان نیست و سیاست خارجی آنکارا بی‌طرفانه و همراه با سعه‌صدر برای همگان است. داووداوغلو خاطرنشان کرد ترکیه سیاست اصولی خود را درباره کودتا در مصر ادامه خواهد داد ولی نشست سفیران ترکیه بر تدوین موضع ترکیه از اکنون به بعد متمرکز بود. وزیر خارجه ترکیه پیش از این از اقدام ارتش مصر به سرنگونی مرسی که به طور دموکراتیک انتخاب شده بود ابراز تاسف کرده بود. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از همان ساعات اولیه، عزل مرسی را کودتا خواند و از متحدان خود خواست دخالت ارتش را محکوم کنند اما غرب از موضع ترکیه حمایت نکرد. حتی برخی کشورهای عربی از جمله عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده از ارتش مصر حمایت کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما