شناسهٔ خبر: 38598 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

اسنودن فاش کرد:

استاکس نت، ویروس دستپرورده امریکا و اسرائیل در تاسیسات هسته ای ایران

ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات محرمانه امریکا که در حال حاضر فراری است، اعلام کرده واشنگتن و اسرائیل به منظور خرابکاری و ایجاد اختلال در برنامه هسته‎ای جمهوری اسلامی، ویروس کامپیوتری استاکس نت را ایجاد کردند.

به گزارش «نماینده» به نقل از پرس تی وی، اسنودن در مصاحبه با هفتهنامه آلمانی دراشپیگل که روز دوشنبه منتشر شد، در همین خصوص تصریح کرد که سازمان امنیت ملی امریکا و اسرائیل مشترکا بدافزار استاکس نت را نوشتند تا از طریق آن بتوانند در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به شبکههای تاسیسات هستهای ایران نفوذ کنند.

افشاگر فعالیتهای جاسوسی امریکا در ادامه خاطرنشان کرد که ویروس استاکس نت به منظور تغییر سرعت هزاران سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گرفت.

متخصصان ایرانی با ردیابی و خنثی کردن بدافزار استاکس نت در آن زمان، از وارد شدن هرگونه خسارت جدی به مراکز و منابع صنعتی جمهوری اسلامی جلوگیری کردند.

روزنامه نیویورک تایمز در ژوئن ۲۰۱۲ با انتشار مقالهای فاش کرد که باراک اوباما رئیسجمهور امریکا بصورت محرمانه فرمان حمله سایبری با ویروس کامپیوتری استاکس نت را صادر کرده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی که در ژوئن ۲۰۱۲ منتشر کرد، در همین خصوص تاکید کرد که امریکا و اسرائیل مشترکا با ایجاد یک ویروس کامپیوتری که بدافزاری جاسوسی شبیه استاکس نت بود، قصد جاسوسی از ایران را داشتند.

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان آنان همواره ایران را به داشتن اهداف نظامی در برنامه انرژی هستهای این کشور متهم میکنند.

امریکا، اسرائیل و متحدان آنان با استفاده از چنین اتهامات واهی، این موضوع را بهانهای برای اعمال تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران قرار دادهاند.

جمهوری اسلامی ایران همواره اتهامات مطرح شده از سوی غرب و متحدانش را رد کرده و تاکید دارد که به عنوان یکی از اعضای متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات هستهای (ان پی تی) و یکی از اعضای آژانس بینالمللی انرژی اتمی سازمانملل، از حق استفاده از فناوری هستهای صلحآمیز برخوردار است.

آژانس بینالمللی انرژی اتمی نیز تا کنون بارها و حتی بصورت سرزده از تاسیسات هستهای ایران بازرسیهای متعددی به عمل آورده ولی در خصوص انحراف جمهوری اسلامی از برنامه صلحآمیز انرژی هستهای خود و حرکت تهران به سوی تولید تسلیحات هستهای، هیچ مدرکی به دست نیاورده است.

برچسب‌ها:

نظر شما