شناسهٔ خبر: 38588 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

حدادعادل در نمایشگاه قرآن:

تحقق تحول علوم انسانی نیازمند زمان است

حدادعادل رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: تربیت اساتید در کنار اصلاح کتب، توسعه کمی وکیفی دانشجویان و تحول در روند بررسی پایان نامه ها از جمله اقدامات شورای تحول علوم انسانی است که البته به نتیجه رسیدن این روند نیازمند زمان بوده همان طور که در غرب 500 سال به طول انجامید.

حدادعادلبه گزارش «نماینده» به نقل از شبستان، غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، ‌عصر دیروز (18 تیر) در مراسم افتتاح بخش دانش های قرآن بنیان نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با اشاره به وضعیت نابسامان جهان اسلام در شرایط کنونی گفت: کشورهایی همچون مصر، سوریه، لبنان، افغانستان گرفتار بی بصیرتی و دخالت بیگانگان هستند که از خدای متعال امیدوار هستیم تا از این مشکل رهایی یابند زیرا آنان با بیداری اسلامی پنجه در پنجه استکبار انداخته اند و امنیت لازم در جریان رونده جهان اسلام وجود ندارد که امیدوارم خداوند همه مبارزان علیه کفر را به پیروزی برساند.


وی با اشاره به این نکته که علوم انسانی ما باید قرآن بنیان شود تصریح کرد: هیچ اختلاف نظری نسبت به علوم انسانی و قرآن وجود ندارد قرآن کتاب هدایت بوده علوم انسانی نمی تواند بنیانی خلاف عقاید قرآن کریم بپذیرد.


حدادعادل تصریح کرد: قرآن شناسنامه اعتقادی و فکری امت اسلامی است ما تا زمانی که به اسلام شناسی دست نیابیم نمی توان از علوم انسانی اسلامی بهرهمند شویم.


وی با اشاره به تفاوت های علوم انسانی غربی با اسلامی عنوان کرد: غرب در شناخت خود نسبت به انسان دچار انحراف بوده لذا نمی تواند انسان شناسی دقیق و جامعی که در مبانی اسلامی مطرح شده است را ارائه دهد.


وی با اشاره به مبانی والای فکری در قرآن کریم تصریح کرد: قرآن از زمان هبوط بشریت به دنیا تا عروج از دنیا سخن گفته که این مباحث باید به صورت گسترده مورد بررسی قرار گرفته و در سطوح مخلتف عرضه شود تا به صورت یک فرهنگ دریاید.


حدادعادل خاطر نشان کرد: اگر نگاه ما به انسان مادی گرایانه شود نتیجه و غایت کار برای این موجود نیز پوچ خواهد ولی اگر برای ذات انسانی افراد شاکله معنوی در نظر بگیریم سعادتی جاودان برای او متصور خواهیم بود و به معنای دقیق تر سعادت انسان تابعی از تعریف خود او است.


وی با اشاره به لزوم تغییر نگرش در مبانی علوم انسانی دانشگاهی گفت: مبانی نظری علوم انسانی دانشگاهی برگرفته از نظریات غربی بوده که اگر نتوان در علوم انسانی تحول ایجاد کرد مبانی انقلاب اسلامی ایران ناتمام می ماند.

 

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأسیس کارگروه های ویژه برای تغییر نگرش در حوزه علوم انسانی، عنوان کرد: شورای انقلاب فرهنگی برای تقویت مطالبات رهبری در تحول علوم انسانی کار ویژه ای از سال 1388 تشکیل داد و شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی را راه اندازی نمود که متشکل از اساتید دانشگاه و حوزه است.


وی افزود: یکی از اقدامات این شورا تصویب جلوگیری از دادن مجوز به رشته های جدید در حوزه علوم انسانی است.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این شورا با اولویت قرار دادن 16 رشته علوم انسانی از میان 200 رشته و راه اندازی 16 کارگروه ویژه در خصوص تحول علوم انسانی اقدام می کند.


حدادعادل تصریح کرد: از میان 4 و نیم میلیون دانشجو در سراسر کشور 45 درصد در رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که گسترش بی رویه حضور دانشجو در برخی رشته ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات کارگروه های شانزده گانه در بخش روان شناسی دیروز 17 تیرماه برگزار شد و مبانی نظری در این حوزه مورد ارزیابی قرار گرفت.


نماینده مجلس شورای اسلامی  عنوان کرد: تحول علوم انسانی با نگاه اسلامی سازی، بومی سازی و روزآمد سازی از منویات شورای تحول علوم انسانی است.


وی یادآور شد: تربیت اساتید در کنار کتب و برنامه های تحولی، توسعه کمی وکیفی دانشجویان، تحول در روند بررسی پایان نامه ها از اقدامات شورای تحول علوم انسانی است که این روند نیازمند زمان بوده همان طور که در غرب 500 سال این روند به طول انجامید.

نظر شما