شناسهٔ خبر: 38550 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

عدلی منصور خبر داد؛

انتخابات ریاست جمهوری مصر اوایل سال آینده میلادی برگزار میشود

عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر دوشنبه شب در بیانیه ای ، زمان انتخابات ریاست جمهوری را اوایل سال آینده میلادی اعلام کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از واحد مرکزی خبر ، خبرگزاری شین هوا به نقل از خبرگزاری رسمی دولت مصر (منا) اعلام کرد ، این بیانیه ، جدول زمانی برای انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی و دموکراتیک را شامل می شود.

بیانیه قانون اساسی مصر در دوره انتقالی پس از برکناری محمد مرسی که یک دوره شش ماهه تعیین شده است، قانونی و معتبر خواهد بود و پس از آن که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، پایان خواهد یافت.

طبق این بیانیه 33 بندی، انتخابات پارلمانی نیز طی دوره انتقالی برگزار خواهد شد.

در همین حال در برخی از مواد بیانیه قانون اساسی این موضوع تبیین شده است که نظام اقتصادی این کشور براساس عدالت اجتماعی است و همه شهروندان در برابر قانون از حقوق یکسان برخوردارند و آزادی های فردی حقی طبیعی و حفاظت شده است.

براساس معیارهایی تعیین شده توسط قانون، سایر بندهای این بیانیه برای شهروندان مصری حق تشکیل انجمن ها ، سندیکاهها ، اتحادیه ها و احزاب را قائل شده است.

بند دهم این بیانیه درخصوص برگزاری تجمعات و اعتراضات بیان می دارد که : « شهروندان حق دارند تجمعات عمومی ، راهپیمایی ها و اعتراضات صلح آمیز را بدون حمل سلاح، سازماندهی و برگزار کنند، اما  برگزاری این موارد با « اطلاع قبلی» مجاز خواهد بود.

همزمان منابع سیاسی بلندپایه اعلام کردند سمیر رضوان وزیر دارایی سابق مصر از نامزدهای اصلی برعهده گرفتن سمت نخست وزیری موقت این کشور است اما سمیر رضوان گفتهنوز کسی با من تماس نگرفته است.» 

در همین حال شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد ، گروه اخوان المسلمین مصر از طرفدارانش خواست در اعتراض به درگیری های خونین در مقر گارد ریاست جمهوری روز سه شنبه تظاهرات کنند.

از سوی دیگر سخنگوی حزب آزادی و عدالت مصر موضع ارتش را در مقابل حوادث قاهره غیرقابل قبول خواند.

طارق المرسی در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار ضمن ابراز تاسف از حادثه در مقابل ساختمان گارد ریاست جمهوری مصر و تسلیت به خانواده قربانیان تصریح کرد ما آنچه را که در کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی ارتش مطرح شد، محکوم می کنیم.

 

انتشار فیلم آنلاین ویدئویی از تیراندازی فرد مسلح ناشناس به  معترضان مصری

یک فیلم ویدئویی آنلاین  که صحت و سقم آن قابل تایید نیست، نشان می دهد  مرد مسلحی که لباس نظامی به تن دارد ،  روی بام یک ساختمان به طرف جمعیتی که  در خیابان روبرو تجمع کرده اند ، تیراندازی می کند. این فیلم ظاهرا بخشی از حادثه خونین دیروز قاهره را که در آن پنجاه طرفدار مرسی کشته شدند ، توضیح می دهد.

فیلم مذکور روز دوشنبه در سایت یوتیوب قرار گرفته  و گفته می شود که در قاهره ضبط شده است. در تصویر مردی با لباس نظامی دیده می شود که پنج بار به طرف مردم تیراندازی می کند. همچنین در تصویر دو مرد زخمی و بیهوش دیده می شوند که به نقطه دیگری انتقال می یابند.

در درگیری هایی که به گفته طرفداران مرسی ارتش به طرف معترضان آتش گشوده است ، پنجاه نفر کشته شدند. این درگیری ها مرگبارترین ناآرامی از زمان برکناری محمد مرسی محسوب می شود. معترضان می گویند تیراندازی صبح دوشنبه مقابل ساختمانی که ظاهرا مرسی در آن نگهداری می شود ، شروع شده است. اما احمد علی سخنگوی ارتش گفت که مردان مسلح به نیروهای ارتش در محل حمله کردند.

به گفته منابع فوریت های پزشکی ، چهارصد و سی و پنج نفر نیز در این درگیری زخمی شده اند.

اخوان المسلمین از طرفداران خود خواسته است علیه ارتش قیام کنند.رهبران این جنبش خواستار مقاومت مسالمت آمیز هستند اما این خطر وجود دارد که برخی  عناصر خودسر اقدامات خشونت آمیز کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما