شناسهٔ خبر: 38533 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ارتش به‌سمت اخوانیها آتش گشود

70 کشته و 500 مجروح، نتیجه دموکراسی خیابانی + عکس

تازه ترین تصاویر از ناآرامیهای مصر با ادامه تجمعات هواداران و مخالفان مرسی در نقاط مختلف قاهره، ارتش به‌سمت اخوانی ها آتش گشود.

گزارش تصویری

 

به گزارش «نماینده» به نقل از وطن امروز، پس از گذشت پنج روز از برکناری محمد مرسی، خبرها از درگیری‌ طرفداران مرسی با نیروهای ارتش و پلیس حکایت دارد و اخوان‌المسلمین از کشته شدن دست‌کم 70 نفر از طرفدارانش در قاهره خبر داد. ارتش مصر نیز در مقابل از حمله یک گروه مسلح به این مقر خبر داد.

در حالی که حامیان ‌ رئیس‌جمهور برکنار شده مصر همچنان روز دوشنبه نیز به راهپیمایی خود با حضور تعدادی از رهبران اخوان‌المسلمین ادامه دادند، نیروهای امنیتی مصر به سوی هواداران مرسی شلیک کردند. تیراندازی در مقر باشگاه گارد جمهوری در نزدیکی میدان رابعه العدویه در شهر نصر در شرق قاهره و در زمان ادای نماز صبح حامیان مرسی رخ داد که 70 کشته و بیش از 500 زخمی برجای گذاشت.

در این درگیری‌ها برخی با ضرب گلوله تک‌تیراندازها کشته شدند. بر اساس گزارش‌ها جنازه‌ها به بیمارستانی میدانی در نزدیکی محل حمله منتقل شده‌اند. بنا به گفته منابع بی‌طرف، پس از شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای امنیتی به سوی طرفداران مرسی، تک‌تیراندازهای وابسته به نیروهای امنیتی و همچنین افراد ناشناس به سوی تظاهرکنندگان آتش‌ گشودند.

روز یکشنبه حامیان محمد مرسی به میدان رابعه العدویه و مقابل گارد ریاست جمهوری و میدان النهضه مقابل دانشگاه قاهره رفتند تا تاکید کنند تحصن‌شان تا زمان بازگشت «رئیس‌جمهور قانونی» ادامه دارد. 

 

دستگیری 200 فرد مسلح در پایتخت
بعد از کشته شدن 70 تن از حامیان مرسی‌ در حمله نیروهای امنیتی و ارتش مصر، فرماندهی نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد‌: اقدام ارتش در پاسخ به تلاش گروهی «تروریست» برای تصرف مقر گارد ریاست‌جمهوری بود. بر اساس بیانیه ارتش مصر این افراد با خود سلاح، مهمات و بمب بنزینی همراه داشتند. ارتش مصر تاکید کرد در جریان حمله به مقر گارد ریاست‌جمهوری، یک افسر کشته و 70 نفر مجروح شدند. براساس این بیانیه، نیروهای مسلح مصر توانستند 200 تن از «طرفداران اخوان المسلمین» را که سلاح گرم، مهمات، سلاح‌های سرد و کوکتل مولوتوف در اختیار داشتند، بازداشت کنند. از سوی دیگر، مقر اخوان‌المسلمین در مصر در پی کشف مقادیری سلاح و مهمات بسته شد.

 

احتمال انتصاب یک لیبرال به نخست‌وزیری
در پی تکذیب خبر انتصاب محمد البرادعی به مقام نخست‌وزیری موقت مصر، به گفته سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری این کشور ممکن است این سمت به زیاد بهاءالدین، حقوقدان لیبرال واگذار شود. بهاء‌الدین یک قاضی سوسیال‌- ‌دموکرات است. به گفته سخنگوی ریاست‌جمهوری مصر، احتمال دارد دولت موقت، البرادعی را به عنوان معاون رئیس‌جمهوری منصوب کند. محمد البرادعی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و برنده جایزه صلح نوبل به عنوان گزینه اصلی تصدی مقام نخست‌وزیری مطرح شده بود اما حزب سلفی «النور» با این تصمیم مخالفت کرد. هنوز هیچ‌یک از این انتصاب‌ها رسمیت نیافته است

 

دعوت اخوانی‌ها به انتفاضه در مصر
حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جنبش اخوان‌المسلمین در واکنش به کشتار ارتش، آغاز انتفاضه گسترده علیه کسانی که قصد مصادره انقلاب 25 ژانویه را دارند، خواستار شد. به گزارش رویترز، در بیانیه حزب آزادی و عدالت آمده است: جنایت بشری که این جنایتکاران علیه مردمی که به صورت مسالمت‌آمیز و برای اعلام مخالفت خود با کودتای نظامی و درخواست بازگشت محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب مصر به منصب خود تحصن کرده بودند، مرتکب شدند در تاریخ ارتش مصر بی‌سابقه است. جریان اخوان‌المسلمین در بیانیه خود همچنین ملت مصر را به آغاز انتفاضه علیه کسانی که می‌خواهند انقلاب آنها را با تانک و خودروهای زرهی به سرقت ببرند، فراخواند. این حزب همچنین جامعه جهانی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و همه آزادگان جهان را به دخالت برای توقف این جنایت‌ها و رفع حمایت از حکومت نظامی فراخواند. از سوی دیگر، رهبر اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرد، عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش این کشور قصد دارد مصر را تبدیل به سوریه‌ای دیگر کند

 

عقب‌نشینی النور از مذاکره با دولت
از سوی دیگر حزب سلفی النور در نخستین واکنش به رخدادهای مقابل مقر گارد ریاست‌جمهوری، اعلام کرد از روند مذاکرات سیاسی مصر کنار کشیده‌ است. نادر بکار، سخنگوی این حزب سلفی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ما در قبال کشتارهای گارد ریاست‌جمهوری ساکت نخواهیم نشست و خواهان جلوگیری از خونریزی‌ هستیم اما اکنون جوی خون راه افتاده است. مذاکرات درباره تشکیل دولت جدید مصر، پیش از ناآرامی‌های اخیر با مشکل مواجه شده بود؛ زمانی که حزب النور 2 نامزد لیبرال پیشنهادی عدلی منصور، رئیس دولت موقت مصر را برای سمت نخست‌وزیری جدید این کشور، رد کرد. حزب النور که دومین حزب اسلامگرای بزرگ مصر محسوب می‌شود اعلام کرد در اعتراض به کشتار در مقر گارد ریاست‌جمهوری از روند مذاکرات خارج شده است.

 

ابوالفتوح: رئیس‌جمهور استعفا کند

عبدالمنعم ابوالفتوح، نامزد انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری مصر و از اعضای سابق اخوان‌المسلمین از عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر خواست در اعتراض به کشتار روز دوشنبه ارتش از مقام خود استعفا کند.

 

آماده‌باش ارتش برای مقابله با اخوانی‌ها

اخوان‌المسلمین اعلام کردند تا بازگشت مرسی به قدرت به تظاهرات خود در میدان رابعه‌ العدویه ادامه می‌دهند. هر روز و هر ساعت بر میزان حضور حامیان مرسی در این میدان افزوده می‌شود امری که از سرگیری موج جدیدی از خشونت‌ها را موجب می‌شود. منابع خبری مصر گزارش دادند نفربرها و خودروهای زرهی ارتش در اطراف میدان رابعه العدویه مستقر شده‌اند و نیروهایی نیز برای حمایت از تجمع مخالفان اخوان‌المسلمین در میدان التحریر قاهره در ورودی‌های این میدان موضع گرفته‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما