شناسهٔ خبر: 38504 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

انتصاب البرادعی به عنوان نخست وزیر منتفی شد

انتصاب محمد البرادعی سياست مدار برجسته مصری به عنوان نخست وزير موقت اين کشور منتفی اعلام شده است.

به گزارش «نماینده» به نقل از پرس تی وی، رسانه دولتي مصر و شماري از مقامات برجسته اين کشور روز شنبه (۱۵ تير) گفتند که عدلي محمود منصور رئيس جمهور موقت مصر تصميم دارد تا محمد البرادعي، رهبر طرفداران اصلاحات و برنده جايزه صلح نوبل را به عنوان نخست وزير موقت اين کشور اعلام کند و قرار است وي عصر روز يکشنبه (۱۶ تير)، سه روز پس از آن که ارتش محمد مرسي رئيس جمهور مصر را در کودتايي نظامي از قدرت خلع کرد و قانون اساسي را به حال تعليق در آورد، به عنوان نخست وزير موقت قسم ياد کند.

اگرچه منصور شنبه شب از اين تصميم صرف نظر کرده است.

احمد المسليماني سخنگوي منصور گفت البرادعي به عنوان نخست وزير آينده مصر انتخاب نشده است و چندين گزينه براي اين منصب وجود دارد و رئيس جمهور براي انتخاب البرادعي نظر مخالفان را نيز بايد لحاظ کند.

المسليماني در جمع خبرنگاران در قاهره گفت: «عدلي منصور رئيس جمهور موقت امروز با دکتر البرادعي ديدار کرد اما تاکنون هيچ انتصاب رسمي صورت نگرفته است

اگرچه وي افزود البرادعي «گزينه منطقي» در ميان اسامي اين فهرست براي پست نخست وزيري به شمار مي‌آمد.

چند ساعت پس از انتشار خبر درباره انتصاب البرادعي به عنوان نخست وزير موقت مصر، حزب عدالت و آزادي اخوان المسلمين و حزب النور، دو حزب رسمي اين کشور، انتصاب البرادعي را رد کردند.

يکي از مقامات حزب عدالت و آزادي گفت: «ما اين کودتا و همه نتايج آن از جمله انتصاب البرادعي را رد مي‌کنيم

احمد خليل معاون حزب النور گفت اگر البرادعي در اين پست تاييد شود، اين حزب از نقشه راه ارتش مصر کنار خواهد کشيد.

وي با اشاره به سخنان فرمانده ارتش مصر گفت: «نامزدي البرادعي نقض نقشه راهي است که قدرت هاي سياسي و ملي بر سر آن با ژنرال عبدالفتاح السيسي توافق کردند

دهها هزار فعال اخوان المسلمين و هواداران شان روز جمعه (۱۴ تير) با حضور در خيابان هاي مصر، عليه کودتاي اخير تظاهرات کردند؛ در درگيري ميان طرفداران مرسي و مخالفان و نيروهاي امنيتي، ۳۶ نفر کشته و بيش از يک هزار نفر زخمي شدند.

ژنرال عبدالفتاح السيسي در اقدامي با هدف حل و فصل بحران سياسي مصر، مرسي را که در ماه ژوئن ۲۰۱۲ به قدرت رسيده بود، از قدرت خلع کرد و قانون اساسي اين کشور را منحل اعلام کرد.

مردم مصر انقلاب خود عليه رژيم طرفدار اسرائيل را در تاريخ ۲۵ ژانويه آغاز کردند و سرانجام موفق شدند در تاريخ يازدهم فوريه ۲۰۱۱ رژيم ديکتاتوري ۳۰ ساله حسني مبارک را به زير بکشند.

برچسب‌ها:

نظر شما