شناسهٔ خبر: 38498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

اولين موضع‌ رسمی ايران درباره سقوط مرسی

ایران: دموكراسی خيابانی مطلوب نيست

عراقچی فرآیند انتقال قدرت به شیوه مصری یک گام دیگر به نتیجه نزدیک‌تر شد. البته در این بین اخوان‌المسلمین و حامیان آن‌که جمعیت قابل توجهی نیز به حساب می‌آیند در میادین شهرها تحصن کرده و خواهان بازگشت مرسی هستند.

عراقچیبه گزارش «نماینده» به نقل از وطن امروز، در چنین شرایطی سخنگوی وزارت امور خارجه موضع ایران در قبال تحولات مصر را تشریح کرد. عباس عراقچی در پاسخ به سوالي درباره تحولات اخير مصر و سقوط دولت محمد مرسي با دخالت ارتش و ديدگاه برخي كارشناسان كه اين موضوع را بازگشت به عقب مي‌دانند، گفت: در حال حاضر فضاي سياسي مصر، فضايي پرابهام و غبارآلود است و قضاوت درباره آن خيلي آسان نيست. سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: در مصر از يك طرف با خواسته‌هاي مردمي مواجه هستيم كه بايد به آنها توجه شود و از طرف ديگر با ناكارآمدي دولت آقاي مرسي مواجه بوديم كه تبعات خود را داشت و ما آن را در سياست خارجي اين كشور مشاهده كرده بوديم. معاون وزير امور خارجه تاكيد كرد: دخالت نيروهاي نظامي در مسائل سياسي و تغيير دولت‌هايي را كه بر اساس انتخابات به قدرت رسيده‌اند، كار شايسته‌اي نمي‌دانيم.

عراقچي در ادامه دموكراسي خياباني را دموكراسي مطلوبي ندانست و تصريح كرد: اگر قرار باشد هر روز در خيابان‌ها رئيس‌جمهوري تغيير كند، شايسته هيچ دموكراسي نيست و نشان‌دهنده آن است كه جايي از كار ضعف دارد. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: بحران مصر ابعاد مختلفي دارد و كم و بيش شاهد برخي مداخلات خارجي در اين كشور هستيم و موضع جمهوري اسلامي ايران اين است كه با اهتمام كامل و جديت مسائل اين كشور را دنبال مي‌كنيم. عراقچی با بیان اینکه بر برآورده شدن مطالبات مشروع مردمي در مصر اصرار داريم، اظهار کرد: اما معتقديم اين كار بايد از راه‌حل‌هاي قانوني انجام شود، معتقديم كه بايد به دولت‌هاي برآمده از آراي مردمي احترام گذاشته شود و خواسته‌هاي مردم از راه‌هاي پيش‌بيني شده در قانون پيگيري شود. معاون وزير امور خارجه، مصر را پرچمدار تحولات سياسي در جهان عرب دانست كه نقشي قوي در بيداري اسلامي دارد و گفت: حفظ تماميت ارضي، همبستگي، آرامش، ثبات و حفظ وحدت جوامع سياسي در مصر به عنوان يك كشور بزرگ و مهم در جهان اسلام براي ما اهميت دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحولات اخير مصر را نمي‌توان شكست بيداري اسلامي يا شكست اسلامگرايي تلقي كرد، اظهار داشت: ما از ابتدا مي‌دانستيم و گفته بوديم انقلاب مصر سال‌هاي سختي را پيش‌رو خواهد داشت تا به ثبات برسد. وي به اصطلاح «بهار عربي» كه از سوي كشورهاي غربي به تحولات منطقه اطلاق مي‌شود، اشاره كرد و گفت: هر بهاري در پس خود تابستان گرم و زمستان سردي را در پي دارد؛ آن را بايد تحمل كرد و نبايد اسلامگرايان و انقلابيون فكر كنند همه چيز تمام شده بلكه اين مساله، حركتي مداوم است. معاون وزير امور خارجه ابراز اميدواري كرد تحولات مصر تاثيرات مثبتي در جهت بيداري اسلامي داشته باشد و به تحقق خواسته‌هاي اصلي مردم مصر كه گرايش به اسلام، مخالفت با دخالت خارجي و دخالت رژيم صهيونيستي است، كمك كند.

از سخنگوي وزارت امور خارجه سوال شد، سقوط جنبش اخوان‌المسلمين در مصر تا چه اندازه مي‌تواند بر تحولات سوريه اثرگذار باشد، چرا ‌كه اخوان‌المسلمين سوريه كه البته گرايشات سلفي دارند يكي از عمده‌ترين مخالفان بشار اسد رئيس‌جمهوري اين كشور محسوب مي‌شوند که عراقچي پاسخ داد: اوضاع در سوريه بسيار پيچيده است و متاسفانه عوامل مختلفي در آنجا دخيل و درگير هستند. اين عوامل باعث شده‌اند تحولات سوريه به سمت افزايش تنش‌ها و درگيري‌ها پيش برود. وي با بيان اينكه در سياست هر تحولي بر تحول ديگر اثرگذار است، گفت: مهم اين است كه ما اين تحولات را به سمت سازنده و مفيد بودن سوق دهيم. معاون وزير امور خارجه تاكيد كرد: ما منتظر هستيم، ببينيم تاثير تحولات مصر چگونه خود را در سوريه نشان خواهد داد و اميدوار هستيم مجموعه تحولات به سمت يك راه‌حل سياسي در اين كشور پيش برود. عراقچي در پاسخ به اين سوال كه كميته چهارجانبه حل بحران سوريه پيشنهاد آقاي مرسي بود، حال با توجه به بركناري ايشان آيا اين كميته به فعاليت خود ادامه خواهد داد يا خير، اظهار داشت: خيلي روشن است كه بايد منتظر تحولات ماند. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: ما به طور كلي از هر ابتكاري كه به رسيدن به يك راهكار سياسي در سوريه كمك كند، حمايت مي‌كنيم و آماده ايفاي نقش سازنده در آن هستيم.

برچسب‌ها:

نظر شما