شناسهٔ خبر: 38474 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

خلاصه گفتگوی روزنامه آرمان با مهدی کلهر:

از خدا میخواهم مناظره من و مرعشی مجددا پخش شود

مهدی کلهر مهدی کلهر گفت: بنویسید من هنوز معتقدم هر دو دولت نهم و دهم خدمات ارزنده‌ای در طول تاریخ کشور داشته‌اند. سازندگی از این دو دولت شروع شد و به‌ویژه توزیع سازندگی منحصربه‌فرد بود.

به گزارش «نماینده» روزنامه آرمان در شماره امروز خود گفت و گویی با مهدی کلهر از نزدیکان دولت و رئیس جمهور انجام داده است. محورهای مهم این مصاحبه در ادامه می آید:

مهدی کلهراسلام دین اعتدال است و اصلا انقلاب اسلامی که در 34 سال پیش پیروز شد، همان زمان هم مردم به خط اعتدال رای دادند. در آن مقطع زمان جریان چپی به نام اتحاد جماهیر شوروی و نوعی دیگر تفکر چین کمونیست در دنیا وجود داشت و شاخه‌های دیگر در آمریکای لاتین و امثالهم بودند که دانشجوها و مبارزان ما گرایشاتی به این جریانات داشتند اما شعار انقلاب که همان «نه شرقی و نه غربی» سر داده شد که همان شعار اعتدال و میانه‌روی بود. در قرآن مجید هم تاکید شده که خط اعتدال نزدیک‌ترین خط به تقواست بنابراین خط اعتدال برای ما ریشه فرهنگی یکهزار و 400 ساله و ریشه عمیقی در فرهنگ ایران دارد.

در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، اتفاقی که افتاد این بود؛ چهار نفر خارج از دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب خودشان را معرفی کردند که یکی آقای روحانی، دیگران هم شامل آقایان قالیباف، محسن رضایی و محمد غرضی می‌شدند. این 4 نفر در اظهاراتشان از دو جریان سیاسی که در کشور ما از ابتدای انقلاب در عرصه سیاسی حضور داشتند، تبری جستند. تصور می‌کنم اولین مساله انتخابات یازدهم این‌گونه بود که جریان خاموش کشور که در همه جوامع وجود دارد به همراه 70 تا 85 درصد از گروه میانه‌رو به صحنه آمدند و به آقای روحانی رای دادند.

در اصلاح‌طلبان افرادی بودند که به آقای روحانی رای دادند ولی اینها خودشان از این محدوده‌های کلاسیک اصلاح‌طلبی و اصولگرایی خروج کرده بودند. تصور می‌کنم که رایی که امسال داده شد، آشکارا نشان داد بیش از 70 درصدی که کشور و نظام را می‌خواهند و درصدد هستند آینده را خودشان رقم بزنند، وارد صحنه شدند. من به اینها می‌گویم مردم و این مردم امسال حضور جدی داشتند و بیشترین رای را به آقای روحانی دادند.

معتقدم روحانی در بین کاندیداها از ابتدا مواضعش را درمورد اصلاح‌طلبی و اصولگرایی شفاف کرد و شاید شفاف‌ترین مواضع مربوط به وی بود. شخصیتش این‌گونه است که یا راجع به مسائل صحبت نمی‌کند و یا اگر صحبت ‌کند، خیلی شفاف توضیح می‌دهد.

از خدا می‌خواهم مجددا مناظره من با آقای مرعشی پخش شود. اگر آقای مرعشی اکنون می‌گویند در آن زمان درست گفتند، نمی‌دانم کدام بخش را درست گفته‌اند. آدم معتدلی هستم که این ویژگی اگر بار دیگر مناظره پخش شود، مشخص خواهد بود. خودم قبل از دولت احمدی‌نژاد و اصلا از قبل انقلاب سعی داشتم خط اعتدال را پیش بگیرم چون به آن اعتقاد دارم. در سال 84 هم شاید تنها فردی بودم که برای آقای‌ هاشمی و برای کارهایی که کردند، احترام قائل شدم. برای رئیس دولت اصلاحات هم احترام قائل شدم، در همان مناظره (سال 84با مرعشی) من از تنش‌زدایی که سیاست خارجی دولت اصلاحات بود، دفاع کردم. اگر آن مناظره بازپخش شود، خوشحال می‌شوم اما اینکه الان اتفاق افتاده را نباید این‌گونه تفسیر کرد که دولت‌های قبلی، دولت‌های معتدلی نبودند. جامعه به سمت استقلال و اعتدال درحال حرکت است لذا طبیعی است که جامعه در سال 92 اعتدال بیشتری را طلب کند.

خیلی کارها برای کشور صورت گرفته و امروز زیرساخت‌هایی مهمی در کشور آماده است که در سال 84 نبود که یکی از آنها سیمان، یکی از آنها آهن، یکی از آنها نانوتکنولوژی و... است. خیلی از چیزهایی که اکنون شما می‌بینید در سال 84 نبود و خیلی با الان فاصله داشتیم مثلا در هوا و فضا با الان خیلی فاصله داشتیم. دوران احمدی‌نژاد یک دوره طلایی است که در تاریخ ثبت خواهد شد البته اشکالاتی هم داشت.

 

در ادامه گفتگو روزنامه آرمان برای تحت الشعاع قرار دادن بیان حقایق از توفیق دولت احمدی نژاد از طرف کلهر از وی می پرسد: اینکه دوران آقای احمدی‌نژاد دوران طلایی است، نظر همه مردم است؟ اما با جواب قاطع مهدی کلهر مواجه می شود:

نه. این را تاریخ نشان می‌دهد البته سازندگی دوره آقای احمدی‌نژاد آسیب‌هایی هم داشته است که تلخی آن هنوز در کام همه ما هست. ولی معمولا در تاریخ این تلخکامی‌ها از بین می‌رود و آنچه می‌ماند، آن جاده‌ها، سدها، راه‌ها و پیشرفت‌های علمی و... است. تاریخ سیاسی و تاریخ علم بشر نشان داده که اگر مدتی از یک مقطع عبور کنید، آنچه اشاره کردم، محقق خواهد شد. در همه ادوار این‌طور است. اینها می‌ماند چون همه سدها و راه‌ها را نمی‌توانند تخریب کنند. همه ریل‌ها را نمی‌توان از جا درآورد. قبول دارم الان کاستی‌هایی وجود دارد اما کم‌کم به فراموشی سپرده خواهد شد و آن آثار ماندگار می‌ماند و این دوره به نام دوره شاخص سازندگی کشور ثبت خواهد شد البته امیدوارم که این سازندگی با همین سرعت ادامه داشته باشد اما سرفصل این سازندگی در دوره احمدی‌نژاد بود.

بنویسید من هنوز معتقدم هر دو دولت نهم و دهم درمجموع، خدمات ارزنده‌ای در طول تاریخ کشور ایران داشته‌اند. سازندگی از این دولت‌ها شروع شد و به‌ویژه توزیع سازندگی منحصربه‌فرد بود. ما همیشه تهران‌سالاری داشتیم اما در دولت احمدی‌نژاد، دورترین نقطه این کشور به سمت آبادانی رفت که این خدمات، دیده می‌شود. اکنون و پس از سال‌ها در دورترین نقطه کشور احساس می‌کنید آن روستایی نسبت به اینکه تبعه ایران است، افتخار می‌کند چون احساس می‌کند دیده شده و این، موضوع مهمی است. من از افرادی هستم که همیشه دفاع کردم و وقتی از این دولت هم جدا شدم، باز دفاع کردم.

 

روزنامه آرمان مجددا از دفاع حق طلبانه آقای کلهر دست پاچه می شود و به ایشان می گوید: مخاطب من در این سوالات شخص شما نیست، اصلا به نقل از شما تیتر می‌زنیم که دوران احمدی‌نژاد دوران طلایی بود که مطمئن شوید مخاطب سوالات شما نیستید!

اما روزنامه آرمان صداقت و اخلاق لازم را در انجام این قول خود نداشت و تیتر گزینشی دیگری را کار کرد که هیچ ارتباطی با فحوای کلام کلهر نداشت. از روزنامه آرمان که مدعی آزادی و صداقت و دیدگاه مخالف است انتظاری بیش از این نیست!

نظر شما