شناسهٔ خبر: 38469 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نقدی بر جوابیه ولایتی به صحبتهای حدادعادل

آقای ولایتی! ماه رمضان را از دست ندهید

حداد ولایتی (1) آقای ولایتی! شما خوب می دانید مشکل بر سر نوع کناره گیری حدادعادل نیست؛ مشکل از آنجاست که اقدام حدادعادل برای شما گران تمام شد و همه چشم های منتظر را به سمت شما چرخاند تا ببینند نامه کناره گیری تان کی منتشر می شود و ...

به گزارش «نماینده»، پس از صحبت های دکتر حدادعادل در برنامه تلویزیونی «شناسنامه»، پاسخ وی به سوالی درباره علت عدم توفیق اصولگرایان در انتخابات، با واکنش علی اکبر ولایتی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مواجه شد. ولایتی امروز در یادداشتی نوشت:  

 

«من از اظهارات اخیر آقای دکتر حداد عادل تعجب کردم؛ چرا که ایشان بخشی از مسائل پشت پرده ائتلاف 1+2 را اطلاع دارند و می دانند که توافقات مورد ادعای طرف مقابل عاری از صحت است. البته دلیل کنار کشیدن ایشان از ادامه رقابت‌ها نیز چیز دیگری بوده است، زیرا در بیانیه انصراف خود اعلام نکردند که به نفع ائتلاف و یا حتی شخص خاصی کنار می‌روند.

 در یک ماهه اخیر حجم تخریب و تهمت علیه بنده چنان بوده که گاه دیگران را به تاسف وامی داشت. شرایط ائتلاف را ناقص و یک سویه بیان می کنند و تصور می‌کنند که تکرار یک حرف نادرست موجب تصدیق آن خواهد شد که یقینا چنین نیست.

 آنچه به اینجانب مربوط می‌شده است را پاسخ نگفتم تا شیرینی حماسه حضور ملی در انتخابات در کام ملت تلخ نشود. اکنون که در آستانه ماه مبارک رمضان یعنی ماه تهذیب و خود سازی قرار داریم، ترجیح می‌دهم سکوت خود را ادامه دهم، اما این خویشتن داری منوط به پایان یافتن رفتارهای غیر اخلاقی است.

 عالم سیاست، پختگی، وزانت و صبوری می‌طلبد.‌ خود و دیگران را به صبر و مدارا و واقع بینی سفارش می‌کنم. پر واضح است که اخلاق مداری در سیاست امری نیست که لقلقه زبان باشد و سابقه رفتارهای سیاسی یک فرد بهترین گواه آن است.

 بودم آن روز من از طائفه دُرد کشان که نه از تاک ، نشان بود و نه از تاک نشان»

 

باید گفت عبارات آقای دکتر ولایتی که اولین توضیح ایشان به انتقادات، پس از انتخابات 24 خرداد محسوب می شود چیزی جز کلی گویی های فرافکنانه نیست.

 

منظور از «اتفاقات پشت پرده» که به استناد این یادداشت، عامل کنار نرفتن آقای ولایتی شده چیست؟ رفتار ایشان و خبرهایی که در روزهای منتهی به 24 خرداد منتشر شد یک احتمال را تقویت می کند. آن روزها در اخبار آمد که دکتر ولایتی به توصیه آیت الله هاشمی کناره گیری نکرده و این روزها در اخبار نام ولایتی به عنوان یکی از مردان سیاست خارجی کابینه به گوش می رسد. پس بیراه نیست که اتفاقات پشت پرده را به «سهم خواهی در دولت آینده» تعبیر کنیم.

 

آقای ولایتی در این یادداشت به نوع کنار رفتن حدادعادل هم اشاره کرده است. سوالی که در این جا پیش می آید این است که اگر حدادعادل با توجه به نظرسنجی ها به این نتیجه رسیده که یکی دیگر از اعضای ائتلاف رای بیشتری دارد و بر همین اساس کناره گیری کرده، خدشه ای در اصل کناره گیری او و کمک او به رسیدن به وحدت وارد می کند؟ آیا منظور آقای ولایتی این است که اگر شخصی با وجود داشتن بیشترین رای کناره گیری کند ارزش دارد و الا کار او خالصانه نیست؟

 

از این که دکتر حداد هنگام کناره گیری به نفع شخص خاصی کناره گیری نکرد هم نباید برداشت بدی شود. و اصلا انتظاری جز این از ایشان نمی رفت. همان طور که در بیانیه کناره گیری ایشان آمد ایشان به نفع «اصولگرایی» کنار رفتند. به احتمال زیاد گمان حدادعادل – و همه ی مردم – این بوده که از جمع کاندیداهای حاضر تنها سه اصولگرا باقی مانده اند و به توافق رسیدن سه نفر کار چندان پیچیده ای نیست. آیا اگر حدادعادل نام یکی از دو عضو ائتلاف را می برد به وحدت اصولگرایان نزدیک تر بود یا این که به نفع کلیت اصولگرایی کناره گیری کند؟ آیا همه ی مشکل آقای ولایتی بر سر یک نفر اضافه شده به جمع کسانی است که حداد به نفعشان کنار رفته است؟ وقتی در بسیاری از موارد، مواضع نامزد اصولگرای بیرون از ائتلاف به اصول انقلاب نزدیک تر است حدادعادل باید او را از دایره خودی ها بیرون بداند؟

 

آقای ولایتی! شما خوب می دانید مشکل بر سر نوع کناره گیری آقای حداد نیست. عکس العمل جامعه – موافق و مخالف – در قبال کناره گیری حدادعادل، خلوص نیت او را نشان داد و محبوبیتش را چند برابر کرد. مشکل از این جاست که این اقدام آقای حدادعادل برای شما گران تمام شد و همه چشم های منتظر را به سمت شما چرخاند تا ببینند نامه کناره گیری تان کی منتشر می شود و ...

 

آقای ولایتی! ادامه ی سکوت تان را به ماه مبارک رمضان نسبت داده اید. اما اگر سیاست مان عین دیانت مان باشد ماه رمضان بهترین زمان برای پاسخ به انتقادات است و در غیر این صورت، پس از رمضان، ذی حجه و محرم و صفر هم در پیش است و ...

 

گفتنی است حدادعادل در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» در پاسخ به این سؤال که چرا ائتلاف در مجموع رخ نداد، گفته بود: این مسئله را باید از بقیه سؤال کنید. من بر عهدی که بستم استوار ماندم. ای کاش وحدتی که مقصود اصلی ما از ائتلاف بود حاصل می‌شد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۴-۱۶ ۰۸:۵۳Davood 1 1

    تحلیل شما از سخنان ولایتی را قبول دارم. بسیار عالی جواب ایشان را دادید. خدا خیرتان دهد
                                

نظر شما