شناسهٔ خبر: 38437 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

ترس اردوغان از وقایع مصر:

غرب چشم به روی مداخله ارتش در مصر بست/ کودتای دموکراتیک وجود ندارد

اردوغان نخست وزیر ترکیه به شدت غرب به ویژه اتحادیه اروپا را به خاطر بی‌توجهی به مداخله ارتش در امور سیاسی مصر که منجر به سرنگونی رئیس جمهوری این کشور شده است، مورد انتقاد قرار داد.

اردوغانبه گزارش «نماینده» به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان،، نخست وزیر ترکیه دولت های غربی را به خاطر اینکه مداخله نظامی در مصر را «کودتای نظامی» توصیف نکردند و موجب عزل محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری شدند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی همچنین گفت: تمام کودتاها جدا از این مساله که علیه چه کسی و در کجا اتفاق می‌افتد، «کاملا ناپسند، غیر انسانی و خلاف دموکراسی» است؛ غرب چشم به روی مداخله ارتش در مصر بست و همین امر موجب سقوط مرسی شد.

نخست وزیر ترکیه همچنین از اینکه واکنش غرب به این کودتا تا به این حد با «بی‌اعتنایی و بی‌توجهی» همراه بود، ابراز شگفتی کرد و گفت: کشورهای غربی در بیان این موضوع که در مصر کودتا رخ داده، ناکام مانده‌اند.

وی افزود: برای ایده‌های دموکراتیک غرب چه اتفاقی افتاده است؟ این آزمایشی برای صداقت است.

اردوغان همچنین اتحادیه آفریقا را به خاطر معلق کردن عضویت مصر پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری این کشور توسط ارتش و به تعلیق درآمدن قانون اساسی مورد تحسین قرار داد.

معاون اردوغان نیز گفت: این یک موقعیت شرم آور است که برای پیروزی کودتای نظامی جشن و سرور برگزار شود و اشک شوق ریخته شود. بدون توجه به اینکه کجا و توسط چه کسی کودتا صورت گرفته انواع این کودتاها باید محکوم شود.

اردوغان در ادامه محکوم کردن کودتا در مصر گفت: برخی از حامیان کودتا آن را موجه می‌دانند. کودتایی دموکراتیک نمی‌تواند وجود داشته باشد و استفاده از این عبارت ضد و نقیض است و با اصول دموکراسی تناقض دارد.

نخست وزیر ترکیه همچنین اعلام کرد، افرادی که به خیابان‌ها آمده و آرامش مردم را مورد بی‌اعتنایی قرار داده‌اند، نمی‌توانند به اولویت‌ها و اخلاقیات بپردازند.

وی با انتقاد از ارتش مصر افزود: شما برای 30 یا 40 سال به عنوان تنها حزب و گروه مصر بر این کشور تسلط داشتید و حکمرانی کردید اما نتوانستید یک رئیس جمهور را که به صورت آزادانه انتخاب شده، تحمل کنید. این خلاف دموکراسی است.

وی همچنین در جریان سخنرانی خود با اعلام اینکه رئیس جمهور منتخب شما با یک انتخابات دیگر می‌تواند از سمت خود برکنار شود، افرادی را که تلاش می‌کنند تا مداخله نظامی را موجه جلوه دهند مورد انتقاد قرار داد.

اردوغان گفت: آنچه که ما در مصر شاهد آن هستیم تسلط اقلیت بر اکثریت است. ترکیه کاملا از انقلاب 25 ژانویه در مصر که منجر به سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری مستعفی شده حمایت می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد که آرای مردمی مبنای همه چیز نیست اما افرادی که با ابزارهای غیرقانونی سعی در سرنگونی دولت‌هایشان دارند، مورد انتقاد قرار داد و دولت‌های غربی را به خاطر عدم حمایت مالی از دولت نوپای مصر به باد انتقاد گرفت و افزود، تنها کشورهای حامی قاهره، قطر و ترکیه هستند.

نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنرانی خود ادعای مطرح شده مبنی بر موضع گیری آنکارا علیه کودتای مصر را رد کرده و به دولت موقت مصر تاکید کرد تا تمام احزاب و عاملان سیاسی را در مصر در جریان گذار مورد توجه قرار دهد و نگرانی عمیق خود را در مورد موجی از دستگیری‌ سیاستمداران ابراز داشت.

وی همچنین گفت‌: آن‌هایی که با کودتا سر کار آمدند تلاش می‌کنند تا مرسی را به زندان بیندازند.

اردوغان به این مساله پرداخت که چگونه کودتاهای نظامی در ترکیه، این کشور را به دوران تباهی و سیاهی کشاند و به مردم مصر تاکید کرد تا تاریخ ترکیه را به خوبی مطالعه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما