شناسهٔ خبر: 38385 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

مروری بر وضعیت مصر در 24 ساعت گذشته

مرسي بر لبه پرتگاه؛ اخوان دست به دامن آمریکا شد + تصاویر

مصر در 24 ساعت گذشته عصر دیروز وزیر توسعه مصر اعلام کرد: در صورت توافق و اجماع احزاب سیاسی، دولت آماده است استعفای خود را تقدیم کند. این در حالی است که به گزارش المیادین، دیروز علاوه بر استعفای 11 وزیر کابینه، اخباری مبنی بر استعفای هشام قندیل، نخست‌وزیر منتشر شد. همچنین موجی از استعفا مجلسین مصر را در بر گرفته است.

گزارش تصویری

 

به گزارش «نماینده»، منابع نزدیک به رهبران مخالفان می‌گویند به‌رغم اولتیماتوم 48 ساعته ارتش به دولت، آنها از کودتا حمایت نخواهند کرد. شبکه خبری المیادین همچنین از نشست وزیر دفاع مصر با اعضای شورای نظامی برای بررسی تحولات اخیر کشور خبر داد و به نظر می‌رسد ارتش پشت مرسی را خالی کرده است. این در حالی است که دیروز دادگاه عالی مصر با صدور حکمی رای دادگاه قبلی مبنی بر برکناری دادستان کل این کشور که توسط رئیس‌جمهور منصوب شده است را تایید کرد. بدین‌ترتیب مهم‌ترین اهرم قضایی و تامینی مرسی از دست او خارج شد. یک منبع ارشد نظامی مصر اعلام کرده است: رهبران اخوان‌المسلمین به دستور ارتش مصر ممنوع‌الخروج شده و از هیچ طریقی امکان خروج از کشور را ندارند.

نیروهای مخالف و موافق محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در حال اردوکشی هرچه بیشتر خیابانی هستند و محمد عمرو کامل، وزیر خارجه این کشور بامداد دیروز استعفای خود را تسلیم کرد تا ششمین وزیری باشد که در بحبوحه بحران سیاسی کشور استعفا می‌دهد. شامگاه دوشنبه در حالی که درگیری‌های خونینی که از روز جمعه در شهرهای مختلف مصر شروع شده، در حال گسترش بود، ارتش این کشور بیانیه شدید‌اللحنی خطاب به طرفین درگیر صادر کرد. فرماندهی نیروهای مسلح مصر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد در مسائل سیاسی دخالت نخواهد کرد. ارتش مصر برای پایان دادن به بحران در این کشور مهلت 48 ساعته تعیین کرد. ارتش مصر تهدید کرد پس از پایان این ضرب‌الاجل برای تحمیل نقشه راه درباره آینده مصر وارد عمل خواهد شد.

تصمیم‌ها و موضع‌گیری‌های احتمالی آتی ارتش و جزئیات نقشه راهی که از آن سخن می‌گوید روشن نیست؛ با این حال می‌توان گفت مخالفان با تظاهرات میلیونی یکشنبه‌شب خود در شهرهای مصر توانستند ارتش را با مطالبات خود همراه کنند و مرسی و جنبش اخوان‌المسلمین را در تنگنایی بسیار جدی قرار دهند. مخالفان خواستار کناره‌گیری مرسی و سپردن قدرت به رئیس دادگاه قانون اساسی و اعلام انتخابات زودهنگام هستند؛ مرسی اما با جدیت این خواسته را رد می‌کند و خود را رئیس‌جمهور قانونی می‌داند و حامیانش را به تظاهرات فرا‌می‌خواند. در این میان، رئیس‌جمهور مصر بامداد روز سه‌شنبه ضرب‌الاجل 48 ساعته ارتش را برای پاسخگویی به درخواست‌های مردم رد کرد. مرسی تاکید کرد مصر اجازه هیچ عقبگردی را در هیچ شرایطی نمی‌دهد. این در حالی است که جنبش «تمرد» که کمپین رای عدم اعتماد به محمد مرسی را هدایت می‌کند، از بیانیه ارتش استقبال کرده است.

تاکنون 11 وزیر مصری از کابینه استعفا کرده‌اند. تاکید مخالفان رئیس‌جمهور مصر بر ضرورت کناره‌گیری وی و استقبال آنها از بیانیه نیروهای مسلح در حالی است که طرفداران رئیس‌جمهور مشروعیت وی را خط قرمز می‌دانند؛ زیرا وی از طریق انتخابات به قدرت رسیده و اقداماتی که علیه وی صورت می‌گیرد توطئه‌ای است که بقایای رژیم حسنی مبارک آن را طراحی کرده‌اند. منابع مطبوعاتی از بروز اختلاف در جنبش اخوان‌المسلمین پس از بیانیه ارتش مصر خبر دادند. بعضی از سران این جنبش تاکید کردند بیانیه ارتش به معنای کودتای نظامی نیست اما طرفداران محمد مرسی در میدان رابعه العدویه بیانیه ارتش را اعلام کودتا می‌دانند.

تقابل دیدگاه موافقان و مخالفان در برخورد با ادامه ریاست‌جمهوری مرسی و دولت قاهره به یک اردوکشی خیابانی در مصر تبدیل شده است. در این بین آتش خشم مخالفان مصری دامان اخوان‌المسلمین را هم گرفته است. چندین دفتر اخوان‌المسلمین و جنبش آزادی و عدالت در شهرهای مختلف مصر از جمله اسکندریه از سوی مخالفان مرسی به آتش کشیده شده است. این در حالی است که محمد مرسی و همچنین اخوان‌المسلمین از مردم این کشور خواسته‌اند برای حفظ انقلاب مصر همه گروه‌ها خویشتندار باشند. محمد مرسی همچنین به منظور کاستن از جو ملتهب کنونی اعلام کرد در حال بررسی موضوع همه‌پرسی طی شش ماه آینده درباره ابقای وی در پست ریاست‌جمهوری است. این اظهار‌نظر در حالی مطرح شده است که برخی محافل سیاسی از وجود یک توطئه خارجی با هدف برهم زدن اوضاع مصر خبر داده‌اند. بعضی ناظران معتقدند بیانیه ارتش، محمد مرسی را مجبور به استعفا خواهد کرد تا رویارویی گسترده با ارتش رخ ندهد. اگر مرسی به ضرب‌الاجل ارتش توجهی نشان ندهد جریان‌ها و جنبش‌های مختلف از طیف‌های لیبرال و لاییک گرفته تا چپگرایان هشدار داده‌اند که روز یکشنبه آینده تظاهرات گسترده دیگری برگزار خواهند کرد و راهبرد نافرمانی مدنی را در پیش خواهند گرفت. از این‌رو ناظران می‌گویند، مرسی باید در مدت 48 ساعت استعفا کند و اگر استعفای خود را در این مدت اعلام نکند، جنبش اخوان‌المسلمین با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد و احتمال انحلال این جنبش و حتی محاکمه سران آن وجود خواهد داشت.

استمداد اخوانی‌ها از آمریکا

به دنبال تظاهرات میلیونی مردم مصر علیه رئیس‌‌جمهور اخوانی این کشور، رهبران جنبش اخوان‌المسلمین به تناقض‌گویی افتاده‌اند؛ آنها از یکسو می‌گویند مصر شاهد اجرای توطئه آمریکایی است اما از سوی دیگر به ارتش هشدار می‌دهند اگر در امور سیاسی دخالت کند، آمریکا کمک‌های خود را به ارتش قطع خواهد کرد. رهبران اخوان‌المسلمین درحالی تظاهرات میلیونی مخالفان را توطئه‌ای آمریکایی می‌نامند که مردم مصر از سخنان سفیر آمریکا در قاهره به خاطر دفاع از رابطه واشنگتن با اخوان‌المسلمین و دعوتش از ارتش مصر برای مداخله نکردن در امور سیاسی خشمگین هستند و سفیر آمریکا را به دخالت در امور داخلی کشورشان متهم کردند. به نظر می‌رسد جنبش اخوان‌المسلمین تلاش می‌کند به هر ترتیب که شده نظر آمریکا را جلب کند و واشنگتن را حامی محمد مرسی جلوه دهد تا به این ترتیب اخوانی‌ها بتوانند همچنان در قدرت باقی بمانند! در همین باره محمد مرسی بامداد روز گذشته با باراک اوباما تماس تلفنی برقرار کرد. این تماس تلفنی نشان از آن دارد که کاخ‌سفید نفوذ بسیاری بر اخوانی‌های مصر دارد و به خوبی می‌تواند آنها را جابه‌جا کند، مساله‌ای که مرسی به خوبی از آن آگاه است و مردم مصر نیز خیلی زود این نکته را دریافتند.با این اوصاف، آمریکا مرسی را که در انتخابات دموکراتیک برگزیده شده است، رئیس‌جمهور مصر می‌داند اما از او حمایت نمی‌کند و خواهان کناره‌گیری او هم نیست. به نظر می‌رسد واشنگتن شورای نظامی مصر را ضامن مرحله انتقالی می‌داند بویژه که ارتش مصر روابط نزدیک با آمریکا دارد و در شرایط کنونی که محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر استعفا کرده است، کانال‌های ارتباطات دیپلماتیک با مصر با مشکل مواجه شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما