شناسهٔ خبر: 38350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

این خبر لحظه به لحظه تکمیل می شود

ارتش به مرسی اولتیماتم 48 ساعته داد؛ مرسی قبول نکرد/ نخست وزیر مصر استعفا داد + عکس

ناآرامی های مصر خبرها حاکیست ساعتی قبل نخست وزیر مصر نیز استعفای خود را تقدیم مرسی کرده است.

گزارش تصویری 1

گزارش تصویری2

گزارش تصویری 3

به گزارش «نماینده»، پس از موج تظاهرات علیه دولت وقت در مصر ارتش یه مرسی التیماتم 48 ساعته داد و وزیر خارجه مرسی نیز استعفا کرد.

استعفای وزیر خارجه مرسی

خبرگزاری رسمی مصر (منا) گزارش داد، «محمد کامل عمر» وزیر خارجه کشور بامداد امروز (سه شنبه) از سمت خود استعفا داد.

پنج تن دیگر از اعضای کابینه نیز روز دوشنبه در بحبوحه اعتراض های ضد دولتی گسترده در مصر استعفا کردند. هیچیک از این وزرا از اعضای جماعت اخوان المسلمین که مرسی ریشه در آن دارد، نیستند.

مناطق مختلف مصر طی روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد حضور میلیونی معترضان ضد دولتی بودند. استعفای «محمد مرسی» رئیس جمهوری اسلام گرای این کشور خواسته واحد آنها است.

سازمان دهندگان این تظاهرات اعتراضی مرسی را به ناتوانی در اداره کشور و سوق دادن آن به پرتگاه اقتصادی متهم می کنند.

التیماتم 48 ساعته ارتش به مرسی

«عبدالله الأشعل» معاون سابق وزیر خارجه  مصرتاکید گفت: نیروهای مسلح حق مصری‌ها در طرح درخواست‌های خود را به رسمیت شناخته و آنان را تایید کرده و در صورتی که مسئولان ظرف 48 ساعت به درخواست‌های مردم پاسخ ندهند، قدرت را در دست خواهند گرفت و طرح و برنامه این اقدام نیز آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح خودداری مسئولان از پاسخگویی به این درخواست‌ها را محکوم می‌کنند، افزود: در صورتی که مسئولان به درخواست های مردم پاسخ ندهند نیروهای مسلح در دفاع از مردم واکنش دیگری نشان خواهند داد.

الاشعل افزود: تا آنجا که من با اخوانی‌ها تعامل داشته و آنان را می شناسم اعلام خواهند کرد که ارتش علیه آنان است و این تفکر، بسیار محدود و فاقد دور اندیشی است و در آن منافع کشور در نظر گرفته نشده است.

ارتش 48 ساعت آینده قدرت را بدست می‌گیرد

وی تاکید کرد که نیروهای مسلح ظرف 48 ساعت آینده قدرت را در دست خواهند گرفت و مرسی را برکنار می کنند و برنامه ای که عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر از آن سخن گفته اکنون موجود و آماده بوده و مبتنی بر مدیریت نیروهای مسلح کشور و نظارت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و نیز اصلاح قانون اساسی و سایر اقدامات است.

الاشعل در عین حال ابراز امیدواری کرد که شورای نظامی از اشتباهات گذشته درس گرفته و دوره انتقالی جدید را طولانی نکند.

وی همچنین از محمد مرسی خواست از ریخته شدن خون مردم حفظ کرده و از رویارویی‌های احتمالی جلوگیری کند زیرا نباید اینگونه القا شود که نیروهای مسلح قانون شکنی کرده‌اند چرا که ارائه چنین تصویری از نیروهای مسلح مصری به مثابه شاخصی خطرناک در برابر جامعه جهانی است

دفتر مرسی طی بیانیه ای اعلام کرد که التیماتم راقبول ندارد و آن را موجب آشفتگی کشور خواند.

"رياست جمهوري مصر" از مصر به عنوان كشوري دمكراتيك و برخاسته از انقلاب ۲۵ ژانويه (كه نظام سابق را سرنگون كرد) كه تحت هيچ شرايطي اجازه بازگشت به عقب را نمي‌دهد، ياد كرد.
دفتر محمد مرسي رييس جمهوري مصر همچنين از برداشتن گام‌هايي عملي براي اجرايي كردن ابزارهاي آشتي ملي با هدف حصول به توافق ميان تمامي نيروهاي سياسي خبر داد.
این بیانیه در حالی توسط ریاست جمهوری مصر صادر می‌شود که مکان اقامت مرسی مشخص نیست و او نه در کاخ الاتحادیه و نه در کاخ القبه حضور ندارد و برخی از فرار وی به مکانی امن خبر می‌دهند.
در همین حال برخی از منابع مطلع مصری با بیان اینکه این بیانیه نه از طرف ریاست جمهوری بلکه از سوی دارالارشاد اخوان نوشته شده، تاکید دارند که محمد بدیع رهبر این جماعت به همراه معاونان خود به عنوان دولت اصلی در سایه در حال تلاش برای ورود به نبردی دامنه‌دار با ارتش هستند. 
گفتنی است که قاهره و برخي از استان‌هاي مصر از روز يكشنبه گذشته شاهد تظاهرات مخالفان سياست‌هاي مرسي و اخوان‌المسلمين است و در جريان آن، معترضان خواستار كناره‌گيري رييس جمهوري و برگزاري انتخابات زودهنگام رياست جمهوري شده‌اند.
چند تن از روحانيون و رهبران سياسي احزاب مصر روزهاي گذشته از ارتش براي حضور در خيابان‌ها و حفظ امنيت درخواست كمك كرده بودند. بیانیه صادر شده توسط ارتش با استقبال شدید و همه جانبه مردم مصر رو به رو شد و آنها در اعتراضات روز گذشته به شدت از ارتش حمایت کردند.

 

استعفای چهار وزیر دیگر مرسی

به گزارش «نماینده» به نقل از پرس تی وی، يکي از مقام‌هاي ارشد دولت مصر گفت وزاري جهانگردي، محيط زيست، ارتباطات و امورحقوقی استعفاي خود را به هشام قنديل، نخست وزير اين کشور تسليم کردند

اين وزار يک روز پس از تظاهرات گسترده‌ی روز یکشنبه در قاهره، پايتخت مصر و ديگر شهرهاي اين کشور عليه محمد مرسي، استعفا دادند

اين در حالي است که ناآرامي‌‌هاي اخير مصر ۱۶ کشته و صدها زخمي بر جا گذاشته است

هشام زعزوع، وزير محيط زيست مصر، در ماه ژوئن در اعتراض به انتصاب عادل الخياط به عنوان فرماندار شهر اقصر از مقام خود کناره‌گيري کرد. با اين حال، وي هفته گذشته پس از برکناري الخياط بار ديگر به کار بازگشت

تظاهرات گسترده روز يک‌شنبه در نخستين سالگرد رياست جمهوري محمد مرسي برگزار شدمرسي پس از پيروزي انقلاب ۲۰۱۱ مصر و سرنگوني رژيم حسني مبارک، در انتخابات آزاد سراسري به عنوان رئيس جمهور این کشور برگزيده شد

معترضان از شيوه مديريت اقتصادي محمد مرسي و ناکامي او در تحقق وعده‌هاي انتخاباتي خشمگين هستندسازمان‌دهندگان تظاهرات گسترده مصر ادعا مي‌کنند بيش از۲۲ ميليون تن دادخواستی براي استعفاي مرسي و برگزاري انتخابات زودهنگام را امضا کرده‌اند

همچنين، شهرهاي اسکندريه، منصوره، منيو، طنطا، محله، پورت سعيد و زقازيق شاهد تظاهرات گسترده مخالفان رئيس جمهور مصر بودند.

 

نخست وزیر استعفا داد

به گزارش نماینده، خبرها از مصر حاکیست در حالی که جریان‌های مخالف دولت مصر اعلام کرده اند که از «کودتای نظامی» در این کشور حمایت نمی‌کنند؛ حزب مصر قوی خواستار استعفای فوری مرسی شده است.

در همین حال نشست امروز کابینه مصر بدون حضور وزرای دفاع و کشور برگزار شده است. در میان اعضای کابینه تا کنون علاوه بر شش وزیر، دو سخنگوی رئیس جمهور و سخنگوی نخست وزیر نیز استعفا داده اند.

کاخ سفید امروز در خصوص حوادث مصر واکنش نشان داد و اعلام کرد: بحران کنونی در مصر تنها از طریق روند سیاسی حل می‌شود. از مرسی می‌خواهیم که دست به اقداماتی برای پاسخ دادن به مطالبات معترضان بزند.

 

دو نماینده دیگر مجلس شورای مصر استعفا دادند تا شمار نمایندگان مستعفی به 10 نفر برسد.

ساعتی قبل شبکه تلویزیونی الحیات مصر گزارش داد که هشام قندیل نخست وزیر این کشور استعفای خود را تقدیم مرسی کرده است.

شبکه المیادین گزارش داد: جماعت اخوان در اسکندریه تصمیم گرفته نیروهای خود را برای مقابله با سناریوهای ارتش بسیج کند.

برچسب‌ها:

نظر شما