شناسهٔ خبر: 38272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

صف آرایی موافقان و مخالفان مرسی در مصر + عکس

ناآرامی های مصر مخالفان محمد مرسی در میدان تحریر و طرفداران وی در مسجد رابعه عدویه، در برابر یکدیگر صف آرایی کرده اند.

گزارش تصویری

 

به گزارش «نماینده» به نقل از العالم، احزاب و جریانهای اسلامی طرفدار محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، با تجمع در مسجد رابعه عدویه اعلام کردند تا سی ام ژوئن در این مسجد تجمع خواهند کرد. همزمان مخالفان محمد مرسی نیز اعلام کردند در میدان تحریر تحصن خواهند کرد.

احزاب اسلامی مصر، مخالفان مرسی را بازماندگان حکومت پیشین مصر می دانند و معتقدند آنان قصد دارند مصر را به عقب بازگردانند. احزاب و گروههای اسلامی مصر که طرفدار مرسی اند تاکید کردند پایبندی به شریعت اسلامی، خط قرمز آنها است و اجازه نمی دهند به آن آسیبی برسد.  در همین حال هزاران نفر از مردم مصر با برپایی تظاهرات در خیابانها، برضد محمد مرسی و اخوان المسلمین شعار دادند. مخالفان مرسی در قاهره پس از راهپیمایی در خیابانها، در میدان تحریر تجمع  کرده اند و تاکید می کنند اعتصاب و تجمع آنان باز است و تا زمانی که محمد مرسی کنار نرود، ادامه خواهد یافت. در میان چنین غوغایی، ارتش مصر اطراف کاخ ریاست جمهوری را با دیوارهای بلند سیمانی از بیرون و سیمهای خاردار از داخل، محافظت می کند. با این حال تظاهر کنندگان مخالف مرسی در برابر کاخ ریاست جمهوری برضد وی شعار می دهند و کارت قرمز در دست دارند و آنرا به نشانه اخراج مرسی از قدرت، نشان می دهند. تظاهر کنندگان در چند روز گذشته چند ساختمان متعلق به اخوان المسلمین را آتش زده اند و قصد دارند اعتراضات را روز سی ام ژوئن فردا، به اوج برسانند و همگان نگرانند فردا چه اتفاقی خواهد افتاد.

شبکه المیادین اعلام کرد در ناآرامیهای اطراف ساختمان حزب آزادی و عدالت در منطقه بنی سویف در قاهره پایتخت مصر، صد و چهل نفر زخمی شدند.

همزمان با افزایش تنشها در مصر،شبکه المیادین از سرازیر شدن شماری از اتباع کشورهای عربی و خارجی به فرودگاه بین المللی قاهره برای خروج از مصر خبر داد.

شبکه اسکای نیوز نیز گزارشی مستقیم از قاهره درباره کشته و مجروح شدن تعدادی از طرفداران و مخالفان مصری در درگیریهای این کشور وهمچنین اوضاع متشنج درمصر پخش کرد.

 
این شبکه همچنین به نقل ازمحمد مصطفی حامد وزیربهداشت مصر اعلام کرد: تعداد قربانیان درگیریهای اخیر درمصر سه کشته و 139 زخمی بوده است.

این درحالی است که دهها نفر در اعتراض به سیاستهای دولت درمیدان التحریر اعتصاب کرده اند و راههای منتهی به این میدان را بسته اند. این اقدامات مردم قاهره گامی برای آماده سازی تظاهرات فردا می باشد.

از سوی دیگر جریانها و احزاب اسلامی مصر  در مسجد رابعه العدویه در شهرک نصر واقع در شرق قاهره در حمایت از محمد مرسی تجمعات گسترده ای برگزار کردند. این در حالی است که ارتش مصر برای رویارویی با درگیریهای پیش بینی شده خود را آماده کرده است . به طوری که یگانهای ویژه ای برای حفاظت از تاسیسات زیربنایی تعیین شده است.

هواپیماهایی نیز بر فراز آسمان قاهره و شهرهای ساحلی نیل برای بررسی اوضاع شهرهای مختلف به پرواز درآمده اند.

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر اعلام کرده است ارتش مصر اجازه نخواهد داد کشور به میدانی برای درگیریهایی که نتوان آن را کنترل کرد تبدیل شود.

درهمین حال معاون رهبر اخوان المسلمین مصربا اشاره به خواسته اصلی مخالفان نظام سیاسی در این کشور،گفت:« اخوان المسلمین هیچگاه تسلیم خواسته ای چون برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری نمی شود».

رشاد بیومی در گفتگو با روزنامه الشروق مصر گفت:« اخوان المسلمین به طور کلی چنین خواسته ای  را مردود می داند اما اگر ارتش از چنین خواسته ای پشتیبانی کند آن وقت قصه چیز دیگری  است ولی امیدواریم کشور دچار جنگ و خون ریزی نشود».

وی تنها راه حل مشکلات اخیر مصر را مذاکره و گفتگو دانست و گفت:« درحال حاضر اختلاف اصلی میان اسلام خواهان و سکولارهاست اما آمریکا نیز در توطئه ای که با به کار گیری همه امکانات علیه  محمد مرسی رئیس جمهوری کشور طراحی شده است نقش دارد».

وی بیانیه یکشنبه گذشته ارتش درباره تحولات اخیر کشور را مثبت خواند و گفت:« باید راه آشتی داخلی را در پیش گرفت زیرا هیچ عاقلی از خون ریزی خوشش نمی آید در نتیجه همه امید ما این است که کاری نکنیم که نتیجه اش بازگشت به نقطه آغاز باشد زیرا پیش از این به اندازه کافی از دخالت ارتش در سیاست آسیب دیده ایم».

عبدالفتاح سیسی وزیردفاع مصر روزیکشنبه گفته بود:« تلاش ارتش تاکنون این بود که در سیاست مداخله نکند اما وظیفه ملی و تاریخی ارتش این است که اجازه ندهد کشور درتنگنای درگیری ها و زد و خوردها طایفه ای و سیاسی گرفتار شود و نهادهای دولتی کشور فرو پاشد».

شبکه العالم نیز درگزارشی اعلام کرد:همه اعضای فراکسیون موسوم به «جریان مدنی» از مجلس شورای مصر استعفا دادند. این فراکسیون در بیانیه ای اعلام کرد  در تظاهرات سی ام ژوئن  شرکت خواهد کرد .

گزارش ها همچنین حاکی است یک دانشجوی آمریکایی براثر ضربات چاقو در جریان اعتراضات مصر کشته شد.

خانواده اندرو پوچتر 21 ساله با ارسال مطلبی در فیس بوک اعلام کردند وی به منظور ارتقا سطح زبان عربی خود و آموزش زبان انگلیسی به کودکان به مصر سفر کرده بود.

به گزارش رویترز،هنوز مشخص نیست پوچتر چه ارتباطی به اعتراضات داشت اما مقامات مصر اعلام کردند وی یک دوربین کوچک به همراه داشته است.

دربیانیه خانواده پوچتر آمده است:«او بخاطر توجه عمیق به خاورمیانه به مصر سفرکرده بود و درنظر داشت برای برقراری صلح و تفاهم در این کشور زندگی و کار کند

دانشکده کنیون دربیانیه ای نوشت پوچتر به همراه آمیدایست یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی که برنامه های اموزشی در خاورمیانه و شمال آمریکا برگزار می کند به اسکندریه رفته بود.

کارشناسان اقتصادی مصر درباره ادامه ناآرامی ها در این کشور و تاثیر منفی آن بر اقتصاد مصر به شدت هشدار دادند.

آنها اردوکشی های خیابانی مخالفان و موافقان محمد مرسی رئیس جمهور مصر در شهرهای این کشور را به ضرر بخش گردشگری ، بازارهای مالی و پول ملی مصر دانستند.

شبکه النیل در گزارش خود افزود: واقعیت این است مسائل اقتصادی مصر به مسائل سیاسی آن به شدت گره خورده است، زیرا بخش گردشگری مصر به عنوان بخشی مهم از اقتصاد این کشور بسیار شکننده است و با ثبات و امنیت مصر ارتباط تنگاتنگی دارد.

پخش تصاویر اعتراضات و خشونت های خیابانی درمصر ازشبکه های تلویزیونی جهان موجب کاهش تقاضای گردشگران خارجی به این کشور خواهد شد.از آنجایی که دربخش گردشگری مصر به طور مستقیم و غیرمستقیم درصد زیادی از مصری ها اشتغال دارند،آسیب دیدن آن معیشت مردم این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

باشگاه افسران پلیس مصر تاکید کرد با هرگونه تعرض به مردم مصر در تظاهرات سی ام ژوئن با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

 

 در ناآرامیها در اطراف ساختمان حزب آزادی و عدالت در منطقه بنی سویف ، صد و چهل نفر زخمی شدند.

 

مخالفان رئیس جمهور مصر می گویند پانزده میلیون مصری درخواست کناره گیری مرسی از قدرت را امضا کرده اند.

 
تهیه درخواست کناره گیری مرسی از قدرت و جمع آوری امضا موسوم به «کمپین تمرد» یک روز پیش از راهپیمایی سراسری در اعتراض به سیاست های دولت در جریان است.

یاسر حسن، از معترضین به سیاست های مرسی می گوید برگزارکنندگان کمپین تمرد روز و شب برای جمع آوری امضا از سراسر کشور تلاش کردند و از این راه شبکه ای واقعی از همه اقشار مردم ایجاد کرده اند. برگزارکنندگان تمرد قصد دارند از این راه عامه مردم را وارد صحنه کند و فشار بر گروههای لیبرال و غیردینی مخالف دولت را افزایش دهد. گروههایی که به زعم برگزارکنندگان با نزاع داخلی و چند دستگی فرصت های ایجاد شده را به هدر داده اند.

دفتر مرکزی کمپین تمرد تنها چند قدم با میدان تحریر فاصله دارد و صندوق های حاوی درخواست های امضا شده هر روز تحویل دفتر می شود. امضاهایی که به باور برگزار کنندگان نشان می دهد چگونه جمعیت نود میلیونی مصر به مخالفت با مرسی تغییر موضع داده اند. امضاهای جمع آوری شده پس از تایید با دقت در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شوند تا شبهه ای در صحت آن نباشد.    

خالد داود، سخنگوی ائتلاف رسمی احزاب مخالف دولت موسوم به جبهه نجات ملی، معتقد است اکثریت مردم مصر خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام هستند. داود می گوید نمی توانیم سه سال دیگر حاکمیت اخوان المسلمین را تحمل کنیم. او معتقد است دولت تنها منافع اخوان المسلمین را تامین می کند نه ملت مصر

در سوی دیگر اخوان المسلمین از کمپین تمرد انتقاد می کند. عصام العریان، از رهبران ارشد اخوان المسلمین، می گوید مردم از این کمپین (تمرد) حمایت نمی کنند و برای مخفی کردن این ضعف آنها از مجموعه ای از امضاها استفاده می کنند.

رئیس جمهور مصر روز چهارشنبه در سخنرانی خطاب به ملت به مخالفان خود هشدار داد به جای تظاهرات از راه انتخابات تغییر دولت را پیگیری کنند.

عمرو موسی از رهبران مخالفان از مرسی خواست به صدای مردم گوش دهد و انتخابات زودهنگام برگزار کند.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: یک افسر پلیس مصر در شهر العریش به ضرب گلوله افراد مسلح کشته شد.

هزاران نفر در میدان تقسیم استانبول برای برگزاری دور جدیدی از تظاهرات ضد دولتی گرد هم جمع شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما