شناسهٔ خبر: 37862 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

بررسی ده دوره انتخابات ریاست جمهوری

هزار دستان انتخابات؛ قسمت پنجم: اشک های فراموش شده

هاشمی عصر بود، مجلس تمام شد. آقای جنتی به من گفتند برویم سر سلامتی به حاج احمد آقا بدهیم، به اتفاق ایشان رفتیم، هنوز خبر منتشر نشده بود. به حاج احمد آقا گفتیم خبرگان آقای خامنه ای را به رهبری انتخاب کرده اند، یکدفعه ایشان گفت دل امام را خوشحال کردید.»

مجلس ایران؛ حضرت آیه الله خامنه ای چهار سال دیگر در سمت ریاست جمهوری بودند و  کشور داشت فضای زندگی بدون جنگ در سایه انقلاب اسلامی را تجربه می کرد. اما در ماه های باقی مانده از جنگ اتفاقی افتاد که کشور را سیاه پوش کرد. این اتفاق موجب شد که مردم زودتر به پای صندوق های رای بروند و رئیس جمهور جدید را انتخاب کنند.

 

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم ...

شهر سرد؛ مهتاب سرد؛ یک تاریخ سرما و جوانی که با آتش درون، پیوسته در مخاطره‌ی سوختن بود اما نسوخت و انقلابی عظیم به پا کرد تا انجماد دنیای یخی را ذوب کند. این جوان همیشه قلبش بانشاط بود ولی هرچه روزها می گذشت روحش بلند و بلند تر می شد تا آنجا که به سقف دنیا برخورد کرد و از سقف کوتاه دنیا پر کشید؛ آزاد و رها ...

روح الله خمینی طلبه ساده خمین رهبر بزرگترین انقلاب اسلامی در تاریخ شد و دل هزاران بیدار دل مسلمان را شیفته خود کرد. اما خمینی به دنبال انقلاب نبود به دنبال دیدار با معشوقی بود که شعر های بسیاری را تقدیمش کرده بود:

راز دل را نتوانم به کسی بگشایم / که در این دیر مغان راز نگهداری نیست

درد من عشق تو و بستر من بستر مرگ / جز توام هیچ طبیبی و پرستاری نیست

ساعت 22:20 روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال روح الله بـود. قلبی از کار ایستاد و کبوتری پرواز کرد که ميليـونها قلــب را بـه نور خدا و معنـويت احـياء كرده بـود و سرمای ممتد تاریخ را آب کرده بود . 14 خرداد میلیون ها نفر از مردم با امام خمینی پیمان بستند و او را تقدیم خاک کردند. تشییع جنازه امام خمینی از بزرگترین و تاثیر گذارترین تشییع جنازه ها در طول تاریخ بود که نشان از عمق وابستگی و علاقه مردم به امام داشت.

 

انتخاب رهبر:
روز چهاردهم خرداد 1368، مجلس خبرگان رهبری جلسه فوق العاده ای تشكيل داد و پـس از قرائت وصيتنامه امـام خمينى تـوسـط حضرت آيـه الله خامنه اى كه دو ساعت و نيـم طـول كشيد، بحث و تبـادل نظر براى تعييـن جانشين امام خمينـى و رهبر انقلاب اسلامـى آغاز شد.

آیت الله حائری شیرازی درباره انتخاب رهبر می گوید: در ابتدا بحثی بود که رهبری جامعه به صورت شورایی باشد. در این باره رای گیری کردند که تعداد مخالفین بیشتر بود. این عضو مجلس خبرگان درجمع هیئت رزمندگان گفته بود : «خود آقا هم نظرش بر شورایی بود، ولی نظر من بر رهبری فردی بود، آمدند گفتند مخالفین شورا قیام کنند، یقین هم داشتند ۳۰ نفر بلند می شوند، بیشتر می نشینند. نگاه کردند دیدند به خواست خدا خیلی جمعیت ایستادند، شمردند دیدند اکثریت است، دوباره شمردند، باز گفتند یک بار دیگر بشمریم، دیدند اکثریت است و دیگر کاری نمی توانستند بکنند و اعلام کردند نظر خبرگان رهبری فردی است، تا گفتند رهبری فردی یکی از این خبرگان اسم رئیس جمهور را آورد و گفت ایشان، چون این هایی هم که شورایی می گفتند اسم ایشان را هم در قضیه می آوردند، مشترک بود. یکدفعه ایشان بدون وقت گرفتن و بی قانون آمدند پشت تریبون، رنگ ایشان سرخ شده بود، گفت می دانید می خواهید چه بر سر من بیاورید؟ التهاب شدید داشت، یک دفعه شورای نگهبانی ها گفتند آقا جان چرا جلوی اجرای قانون را می گیرید؟ ایشان چیزی نگفت. رفت سر جایش نشست. ایشان را مطرح کردند، اسمی از اینکه امام اشاره ای به ایشان کرده نشد، این حرف ها بعد از اینکه ایشان به رهبری برگزیده شد گفته شد. رای گیری کردند چهار پنجم رای به آقای خامنه ای دادند. عصر بود، مجلس تمام شد. آقای جنتی به من گفتند برویم سر سلامتی به حاج احمد آقا بدهیم، به اتفاق ایشان رفتیم، هنوز خبر منتشر نشده بود. به حاج احمد آقا گفتیم خبرگان آقای خامنه ای را به رهبری انتخاب کرده اند، یکدفعه ایشان گفت دل امام را خوشحال کردید.»

به این ترتیب آیه الله خامنه ای به عنوان رهبر در تاریخ 16/3/1368 انتخاب شدند. اما هنوز سه ماه از اتمام پست ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای باقی مانده بود به همین دلیل وزارت کشور در اطلاعیه ای زمان برگزاری انتخابات را جلو انداخت.

در این دوره 79 نفر در انتخابات ثبت نام کردند که پس از دو هفته شورای نگهبان دو نفر را برای ریاست جمهوری تایید صلاحیت کرد: حجت ­الاسلام و المسلمین علی­اکبر هاشمی رفسنجانی و عباس شیبانی.

یکی از مهم ترین تحولات این انتخابات علاوه بر وفات امام و پایان جنگ، اصلاح قانون اساسی، افزایش اختیارات رئیس­جمهور و حذف پست­نخست­وزیری در قانون اساسی بود.

 

دوره پنجم انتخابات ریاست جمهوری:

مهدی کروبی، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز (جناح چپ) صریحا از کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی حمایت کرد و از حمایت مجمع روحانیون مبارز تهران از ایشان خبر داد. علی­اکبر ناطق نوری، سخنگوی غیر رسمی جامعه­ی روحانیت مبارز، سه ماه قبل از انتخابات، کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی از طرف جامعه­ی روحانیت مبارز را رسما اعلام کرد. جامعه­ی مدرسین حوزه­ی علمیه­ی قم و جامعه­ی اسلامی مهندسین و 186 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوره­ی سوم  نیز از هاشمی رفسنجانی حمایت کردند. حبیب­الله عسگراولادی، عضو هیئت موتلفه، مردم را به دادن رأی مثبت به هاشمی رفسنجانی تشویق کرد. خود هاشمی رفسنجانی گفته بود که با توصیه امام خمینی کاندیدای رياست­جمهوري شده است.

آیت­الله خامنه­ای در پیامی، پس از برگزاری اربعین ارتحال امام خمینی، مردم را به شرکت گسترده در انتخابات رياست­جمهوري و همه پرسی قانون اساسی فرا خواندند.

 

نتایج انتخابات :

انتخابات پنجمین دوره‌ی رياست­جمهوري در فضای آرام و بدون جنجال در ششم مردادماه 1368 برگزار شد. در این دوره از انتخابات واجدین شرایط 30 میلیون و 139 هزار و 598 نفر بودند که حدود 16 میلیون و 439 هزار و 241 رأی داده شد. درصد مشارکت مردم 54.54  درصد بود.

 1.    علی­اکبر هاشمی رفسنجانی، 394/537/15 رأی، 20/94 درصد

2.      عباس شیبانی، 247/632 رأی، 84/3 درصد

3.      آرای باطله­ی مأخوذه، 600/269 رأی، 63/1 درصد

12 مرداد آیت­الله خامنه­ای پس از 28 روز تصدی توأم رهبری و رياست‌جمهوري، ضمن استعفا از ریاست قوه­ی مجریه، با تنفیذ آرای مردم حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی را به این مقام منصوب کردند. در حکم هاشمی آمده است:  ملت رشید و باوفا، به وصیت امام فقید عظیم­الشأن خود عمل کرد و در نخستین امتحان و در همان حال که دشمنان قسم­خورده­ی اسلام، نیرنگ­ها پرداخته و امیدها بدان بسته بودند، ... با حضور وسیع و سیل­آسای خود، بنیان آمال بدخواهانه­ی دشمن را برکند و با شناخت و آگاهی و آزادی کامل و کم نظیر، در انتخاباتی که نقش تبلیغات مرسوم در آن به کمترین حد ممکن رسید، به پای صندوق­های رأی رفت ... و خدا را شکر که اراده و رأی ملت عزیز، بار سنگین امانت و مسئولیت الهی را بر دوش توانای مردی بزرگ از فرزندان اسلام و حواریون امام عظیم­الشأن، عالمی مجاهد و فقیهی اسلام شناس و سیاست‌مداری هوشمند و مدیری درد آشنا و دلسوز قرار داد. شخصیتی که پرونده­ی تلاشش در راه خدا و مجاهدتش برای حاکمیت دین و اعلای کلمه اسلام، حتی بیش از نخستین روزهای شروع نهضت آغاز شده و سرگذشت رنج­ها و سختی­ها و فعالیت­های کم­­نظیر را در خود گنجانیده است.

 

دولت کار:

انتخاب هاشمی رفسنجانی به رياست­جمهوري سرآغاز عملی­سازی سیاست­های بازسازی کشور بود که به دوره­ی سازندگی معروف شد. صدای آمریکا در روز 8 مرداد 68 یعنی قبل از انتخاب رئیس جمهور جدید مدعی شد: آقای هاشمی در یکی از سخنرانی های اخیر خود گفته است در صورت احراز مقام ریاست جمهوری، مسئله بازسازی اقتصاد کشور را بر ایدئولوژی انقلاب رجحان خواهد داد. صدای آمریکا همچنین در 30 مرداد 68 گفت: کابینه جدید ایران شامل 12 عضو تازه و ترکیب آن دربرگیرنده افراد متخصص و روشنفکر است. یکی از مسئولیت های این افراد کمک به هاشمی در ایجاد روابط بهتر با غرب است.

وقتی هاشمی "کابینه کار "را انتخاب کرد غربی ها احساس کردند می توانند از این گرایش نیز برای اغراض تبلیغاتی خود بهره جویند. 

حضرت آیه الله خامنه ای در 23 شهریور ماه به رد کج خیالی طرفداران بهبود رابطه با آمریکا پرداخت: امریکا برای همیشه کینه این ملت و انقلاب و دولت را در دل خود نگه خواهد داشت و قصد او از آشتی و دوستی باز هم دشمنی ، سوء استفاده و استثمار است .

نظر شما