شناسهٔ خبر: 37716 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

پیشنهاد غرب به ایران در آلماتی چه بود؟

اگر شما سكاندار بوديد، اين پيشنهاد را مي‌پذيرفتيد؟

ولایتی محاكمه سياست خارجه كشور و روند مذاكرات هسته‌اي در مناظره روز جمعه توسط سه نامزد انتخابات كه هر سه از مقامات بلندپايه سياسي و امنيتي سابق كشور هستند و انتقادات پی در پی از مذاكره كننده ارشد برنامه هسته‌اي ايران آن قدر مفيد و جالب بود كه رسانه‌های غربی را حتی در تعطيلات آخر هفته‌شان به انتشار انواع گزارش و تحليل و حتی افشای سند وا دارد.

به گزارش مجلس ایران به نقل از جهان، روزنامه آمريكايي "كريستين ساينس مانيتور" روز شنبه با انتشار گزارشي از مناظره نامزدهاي رياست‌جمهوري ايران، انتقادات مقامات بلندپايه كشور از شرايط  كنوني را دليلي بر "عدم موفقيت سياست خارجي ايران در به چالش كشيدن هژموني آمريكا" دانست.

علي اكبر ولايتي كه به قول خودش 16 سال سكان ديپلماسي خارجي كشور را در دست داشته است از "خشونت و سرسختي" نشان دادن سعيد جليلي در مذاكرات با 5+1 انتقاد كرد و درست "بده و بستان"

شرمن البته منصفانه تر از ولايتي اعتراف كرد كه " لغو تحريم‌هايي كه ما پيشنهاد كرديم چندان قابل توجه نبود، اما بامعني بود".

و "معامله" نكردن را دليل مشكلات كنوني اقتصاد كشور دانست.

اگرچه انتقاداتي به سعيد جليلي و عملكردش در شوراي عالي امنيت ملي وارد است اما متاسفانه انتقادات آقاي ولايتي كه سال‌ها از نزديك در جريان روند سياست خارجي كشور و چگونگي تصميم‌سازي‌ها در خصوص پرونده هسته‌اي ايران هست، بيشتر از آنكه به مواضع و منافع مردم و نظام نزديك باشد به استدلال‌هاي مقامات آمريكايي در خصوص مقصر بودن ايران در به نتيجه نرسيدن مذاكرات نزديك بود.

ديپلمات‌هاي گروه 5+1 بارها پيشنهادات خود به ايران را "بسيار منطقي و متوازن" توصيف كرده و كوشيده‌اند شرايط را به گونه‌اي تعريف كنند كه عدم پذيرش اين پيشنهادات توسط ايران به معناي عدم تمايل ايران به حل مسئله هسته‌اي باشد.

علي اكبر ولايتي نيز از مذاكره كننده ارشد هسته‌اي ايران انتقاد مي‌كند كه " در آخرین صحبتی که آقای جلیلی در آلماتی داشتند، [5+1]پیشنهاداتی کردند که براساس آن می‌شد جلو برویم و آن پیشنهادات را ایشان نپذیرفتند."

ولايتي حتي انتقاد مي‌كند كه چرا آقاي

همزمان با تائيد استدلال مقامات آمريكايي توسط ولايتي بود كه رسانه‌هاي آمريكايي با انتشار متن كامل پيشنهادات مطرح شده به ايران در نشست آلماتي بار ديگر جريان تبليغاتي را عليه كشورمان به راه انداختند كه عدم پذيرش اين پيشنهادات به اعتراف خود ايراني‌ها نشان از بي منطقي و عدم صلاحيت مذاكره‌كنندگان اين كشور دارد.

جليلي در مذاكرات هسته‌اي و براي حفظ منافع مردم "زياده خواهي" كرده‌اند و از 5+1 خواسته‌اند تا تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران را به عنوان يكي از عوامل اصلي مشكلات اقتصادي مردم،‌ لغو كنند.

اين همان حرف‌هايي است كه كه وندي شرمن، رئيس هيئت آمريكايي گروه 5+1 نيز چندي پيش در مقابل نمايندگان كنگره در بيان دلايل به نتيجه نرسيدن مذاكرات با ايران بيان كرد و گفت : "ايران ] امتيازات[ بسيار كمي را ارائه كرد و در مقابل خواهان ]امتيازات[ زيادي بود."

شرمن البته منصفانه تر از ولايتي اعتراف كرد كه " لغو تحريم‌هايي كه ما پيشنهاد كرديم چندان قابل توجه نبود، اما بامعني بود".

همزمان با تائيد استدلال مقامات آمريكايي توسط ولايتي بود كه رسانه‌هاي آمريكايي با انتشار متن كامل پيشنهادات مطرح شده به ايران در نشست آلماتي بار ديگر جريان تبليغاتي را عليه كشورمان به راه انداختند كه عدم پذيرش اين پيشنهادات به اعتراف خود ايراني‌ها نشان از بي منطقي و عدم صلاحيت مذاكره‌كنندگان اين كشور دارد.

اما 5+1 چه پيشنهاداتي به ايران داد و مذاكره‌كنندگان هسته‌اي ايران نيز در مقابل چه پيشنهاداتي را مطرح كردند؟

بر اساس اسناد منتشر شده توسط رسانه‌هاي آمريكايي محور درخواست‌هاي 5+1 از ايران عبارتند از:

1.       تعليق غني سازي بالاي 5% در تمامي تاسيسات ايران


2.       انتقال اورانيوم 20% مازاد به يك كشور ثالث و يا كاهش غناي آن

3.       فلج كردن تقريبي تاسيسات هسته‌اي فردو و گسترش نظارت آژانس بر فعاليت هاي ايران

بر اساس اين پيشنهاد، در صورتي كه ايران تمامي اقدامات بيان شده را انجام دهد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صحت اقدامات ايران را تائيد كند، گروه 5+1 اقدامات زير را در پاسخ به امتيازات ارائه شده توسط ايران انجام مي‌دهد:

1-      همكاري‌هاي هسته‌اي در خصوص ارائه سوخت براي رآكتور تحقيقاتي تهران ( كه ايران هم‌اكنون خود اقدام به توليد اين سوخت مي‌كند) و كمك در بهبود تامين امنيت اين رآكتور


2-      گروه 5+1 به دنبال وضع تحريم جديد عليه ايران نخواهد بود و تحريم طلا و فلزهاي گرانبها را لغو مي‌كند.

3-      لغو تحريم‌ها عليه صادرات محصولات پتروشيمي

در سراسر متن پيشنهاد گروه 5+1 اثري از به رسميت شناختن حق غني سازي ايران كه مورد تاكيد اين كشور است نيست و تنها بيان شده كه بعد از پايان اين روند و "رفع نگراني جامعه جهاني" گروه 5+1 مي‌تواند حق ايران براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي را به رسميت بشناسد.

يك روز پس از ارايه اين پيشنهاد از سوي گروه 5+1 به ايران در آلماتي، گروه مذاكره‌كننده ايراني پيشنهاد تعديل شده‌اي را تدوين و ارائه كردند كه جزئيات آن بدين شرح است:

ايران با تعليق غني‌سازي 20% موافقت كرده و روند تبديل ذخيره اورانيوم 20% به اكسيد را ادامه مي‌دهد و در مقابل خواهان به رسميت شناخته شدن حق غني سازي ايران و لغو تحريم‌هاي بانكي (نه تمام تحريم‌ها، آنطور كه آقاي ولايتي گفتند) عليه اين كشور مي‌شود.

درك اينكه كدام يك از پيشنهادات مطرح شده منطقي و نزديك به منافع كشور بوده كار سختي نيست و نيازي به سابق چندين ساله ديپلماسي نيز ندارد.

بد نيست آقاي ولايتي در جريان تبليغات و سوابق ديپلماسي خود به اين نكته نيز اشاره كنند كه اگر روزي سكاندار مسئوليت‌ حفظ منافع ملي كشور شدند، كدام يك از پيشنهادات بيان شده را منطقي و قابل پذيرش مي‌دانند.   

نظر شما