شناسهٔ خبر: 37692 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

طبق مصوبه مجلس برای انتخابات ریاست جمهوری

شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن کافی است

نمایندگان مجلس مصوب کردند که همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری کافی است و وجود کارت ملی برای اخذ رای الزامی نیست.

به گزارش مجلس ایران به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس، طرح اصلاح ماده 19 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، ماده 19 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 26 دی‌ماه 1396 اصلاح و مقرر شد اخذ رای در انتخابات ریاست جمهوری با شناسنامه و شماره ملی انجام شود.

پیش از این شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مستلزم همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی بود که وکلای ملت امروز این مصوبه را تغییر دادند و مقرر کردند که همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کافی است.

در تبصره این طرح نیز مقرر شد که این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.

بر این اساس در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که جمعه این هفته 24 خرداد ماه برگزار می‌شود، شرکت کنندگان می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه و شماره ملی رای دهند و دیگر همراه داشتن کارت ملی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری الزامی نیست.

وکلای ملت با 135 رای موافق، 37 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 194 نماینده حاضر در جلسه، کلیات این طرح را مصوب کردند و سپس جزئیات آن را با 133 رای موافق، 10 رای مخالف و 6 رای ممتنع از 195 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

به گزارش فارس، پیش از آغاز بررسی کلیات و جزئیات طرح مذکور، تقاضای تغییر دستور برای بررسی این طرح مطرح شد که وکلای ملت با 132 رای موافق، 19 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 197 نماینده حاضر در جلسه، با این تغییر دستور موافقت کردند.

احمد توکلی نماینده تهران در مجلس طی سخنانی به عنوان یکی از متقاضیان تغییر دستور صحن علنی برای بررسی طرح اصلاح ماده 19 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: طبق قانون در انتخابات ریاست جمهوری باید رای‌دهندگان کارت ملی به همراه داشته باشند که به نظر می‌رسد در زمان تصویب قانون قبلی غفلتی در این زمینه انجام شده و به جای کد ملی، کارت ملی ذکر شده است و این مسئله موجب می‌شود مردمی که برای رای دادن به شعب اخذ رای مراجعه می‌کنند و شناسنامه و شماره ملی خود را به همراه می‌برند، می‌توانند در انتخابات شوراها شرکت کنند ولی در انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل آنکه کارت ملی به همراه ندارند نمی‌توانند رای دهند.

توکلی در خاتمه خواستار موافقت نمایندگان با این تقاضای تغییر دستور شد.

نظر شما