شناسهٔ خبر: 37584 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

گفت و گوی اختصاصی/ پژوهشگر حوزه و دانشگاه :

مواضع فرهنگی کاندیداها باید به پشتوانه نظری وصل باشد

قهرمانی یک پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مناظره های ریاست جمهوری گفت: در حوزه فرهنگی هر حرفی زده می شود باید به پشتوانه های فکری و تئوریک وصل شده و درباره آنها نیز بحث شود.

حجت الاسلام علی قهرمانی پژوهشگر و استادحوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مجلس ایران با اشاره به مناظره های انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ابتکاراتی از سوی سازندگان این برنامه انجام شده بود مانند نشان دادن عکس ها که باید کاندیداها به آن جواب می دادند که این کار باعث می شد مخاطبان  زمینه فکری  نامزدها را بهتر درک کنند و نوع شخصیت و تفکرکاندیداهامشخص شود.

قهرمانیقهرمانی اضافه کرد: نشان دادن تصویر برای کاندیداها یک نقطه مثبت و یک نقطه ضعف داشت که نقطه مثبتش برای افرادی مفید بود که درکی از این موضوع را دارند و مورد توجه آن ها نیز قرار گرفت و معنی این کار را درک کردند اما نقطه ضعفش این بود که بیشتر مردم که کارشناس ارتباطات و رسانه نیستند این موضوع را نمی فهمند.

وی درادامه با اشاره با نقاط مثبت این مناظرات یادآور شد: ازنقاط قوت این برنامه نشان دادن توانایی مدیریت زمان نامزدها بود. فردی که می خواهد رئیس جمهور یک کشور شود مدیر و مدبر بودن اش چه در زبان و چه در رفتارش مهم است.

حجت الاسلام قهرمانی اضافه کرد: فردی که نتواند دریک زمان کوتاه برنامه هایش را لیست کرده و ارائه دهد مدیر لایقی در عمل نخواهد بود اما بیشتر افرادی که در این مناظرات دیدیم یا برنامه نداشتند یا اینکه نتوانستند برنامه هایشان را به خوبی و وضوح ارائه کنند بلکه بیشتر تئوری پردازی می کردند.

به گفته وی، با وجود مزیت های کلی قوت مناظره ها به مرور بیشتر شد، مثلا زمان گفتگوها  در مناظره فرهنگی نسبت به مناظره اقتصادی افزایش داشت که این مطلوب بود.

قهرمانی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی هر حرفی زده می شود باید به پشتوانه های فکری و تئوری پردازی اش وصل شده و درباره آنها نیز بحث شود.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه در خصوص محتوای ارائه شده توسط نامزدها نیز گفت: در این مناظرات کاندیداها متاسفانه به جز یکی دو نفر بقیه سیاه نمایی داشتند. بیان نقاط ضعف یک موضوع است و سیاه نمایی موضوعی دیگر. اینکه کاندیداها بیایند و فقط ضعف ها را بگویند بدون اینکه نکته مثبتی را کنار آن بگویند سیاه نمایی است.

 حتی در قسمت هایی شاهد بودیم هشت سال گذشته را  طوری مجسم کردند که گویی در دولت های قبلی هیچ مشکلی وجود نداشته و مسبب تمام مشکلات دولت فعلی است و این سیاه نمایی است که رهبری هشدار دادند اتفاق نیفتد.

 

حجت الاسلام قهرمانی تصریج کرد: بعضی کاندیداها در حال استفاده کردن از فرصت مناظره برای تخریب دیگران هستند وتعداد معدودی از کاندیداها بودند که اگر به نقطه ضعفی اشاره می کرد نفاط قوت را هم متذکر می شدند و از مدا انصاف خارج نشدند.

این پژوهشگر ادامه داد: کاندیداها در قسمت هایی نیز برنامه هایی که هم اکنون در حال اجراست را به عنوان برنامه خود ارائه می کردند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک جامعه شناسی در فضای نقد ارائه دهیم باید در نظر داشته باشیم این برنامه های حساس که معمولا به صورت زنده هم پخش می شوند و اصلا جذابیت و زیبایی و اثرگذاری شان هم به زنده بودنشان است یک آسیب شناسی از قبل باید می شدند.

قهرمانی افزود: کاندیداها باید از قبل می دانستند که در چه روندی می خواهند قرار بگیرند و از قبل باید در باره این برنامه نظرسنجی می شد .این برامه هایی که ازسوی رسانه های خارجی دیده می شود وباید با ظرافت بیشتری ساخته شود.

حجت الاسلام قهرمانی خاطرنشان کرد: باید از آقای حیدری تشکر کرد که خوب این برنامه را جمع کرد و بیطرفی شان را با اخلاق خوب اثبات کردند و این نقطه قوتی برای جمهوری اسلامی ایران است. ما با این مناظرات رسانه دینی و ملی مان را به منصه ظهور گذاشتیم که دین مان این آزادی  را به همه به طور یکسان داده است و این عدالت و بکسان بودن برای همه را به نمایش گذاشته ایم. صدا و سیمتا گفتمان عدالت را در ایران با این مناظره به نمایش گذاشت.

وی با بیان اینکه مناظره طوری طراحی شده بود که افراد نمی توانستد موضع سیاسی خود را به خوبی نشان دهند ، افزود: اگر تعداد افراد در مناظره کمتر یا بصورت دو به دو بود بحث ها بنیادی تر مطرح می شد و کاندیداها ظر خود را فقط بیان می کردند نه اینکه بخواهند نظرات دیگران را تکرار و تصدیق کنند .

حجت الاسلام قهرمانی تاکید کرد: حضور 8 کاندید در یک مناظره باعث شده بود تا این برنامه شکل موزائیکی پیدا کند و نامزدها ایده دیگری را به نام خود تمام کنند، موقعی که شکل مناظره دو طرفه باشد گفتمان ها بهتر مشخص می شود وکاندیداها بهتر خود و موضوع شان را مشخص می کنند ومردم هم می فهمند در حال رای دادن به چه کسی هستتند و این طوری شور انتخاباتی هم بیشتر می شد .

وی در پایان یادرآور شد: مردم ما عادت دارند که گفتمان های مختلف باهمدیگر مناظره و بحث کنند نه اعضای یک گفتمان بطور مثال در دوره سازندگی، گفتمان سازندگی با گفتمان های دیگر بحث می کرد لذا گفتگوی داغتر و جذاب تری هم بین افراد شکل می گرفت که در این دوره امکان آن زیاد فراهم نبود.

نظر شما