شناسهٔ خبر: 37504 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

گفت و گوی اختصاصی/ کارشناس ارشد مطالعات رسانه:

عقلانیت ارتباطی بر صدا و سیما حاکم نیست

جعفری کارشناس ارشد مطالعات رسانه با اشاره به اولین مناظره کاندیداها گفت: این مناظره نشان داد که صدا و سیما هیچ چیزی برای عرضه ندارد و هیچ نوع عقلانیت ارتباطی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و متاسفانه فرهنگی برای اداره افکار عمومی بر صدا و سیما حاکم نیست.

حجت الاسلام علی جعفری درگفت و گو با خبرنگار مجلس ایران با اشاره به  نکات ضعف و قوت اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: با این مناظره صدا و سیما برای اولین بار در معرض قضاوت همه جانبه نخبگان و مردم قرار گرفت که متاسفانه نتوانست از این  امتحان سربلند بیرون بیاید.

وی در ادامه تصریح کرد: این مناظره زمینه های خیلی خوبی را برای اصلاحات اساسی در نحوه مدیریت و مدیران سازمان صداوسیما فراهم کرد و یکی از مقومات حماسه سیاسی امسال در فضای انتخاباتی این است که اصلاحات اساسی در صدا و سیما انجام شود.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه صدا و سیمای متناسب با دهه عدالت و پیشرفت نیاز به تغییرات اساسی دارد اضافه کرد: باید بعد از انتخابات ریاست جمهوری تغییرات بنیادینی در مدیران عالی و نیز کیفیت ساختار و فرآیند تولیدی این سازمان صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که نکات مثبت این مناظره چه بود، اظهار کرد: این برنامه اصلا مناظره نبود تا نقاط قوت داشته باشد؛ مناظره چارچوب مناسب و تعریف شده ای دارد و برای این انجام می شود که تفاوت افراد و تفاوت دیدگاه ها روشن شود. اما ساختار این برنامه به نوعی بود که تمایز را از بین می برد و امکان سنجش کاندیداها را فراهم نمی کرد.

حجت الاسلام جعفری خاطرنشان کرد: برنامه طوری شده بود که در آن همه کاندیداها شبیه هم حرف می زدند و همدیگر را تصدیق می کردند. در حالی که مناظره یکی از جدی ترین برنامه های تلویزیونی است و از حیث اهمیت و جدیت و کارکردش باید باعث اطلاع بخشی و اگاهی رسانی باشد. شاید در طول چهار سال بهترین و جدی ترین برنامه های تلویزیون باید همین برنامه های مناظره باشد اما صدا و سیما این برنامه را به یک برنامه سرگرم کننده و مفرح تنزل داده بود.

این کارشناس ارشد مطالعات رسانه تصریح کرد: در برنامه ای که تحت عنوان مناظره دیدیم  در جایی که کاندیداها از مرزهای جمهوری اسلامی و ادبیات انقلاب و مواضع رسمی نظام و رهبری فاصله می گرفتند، صدا و سیما آنجاها باید حریم را حفظ می کرد ومجری که نباید فقط زمان نگهدار یا قرعه کش باشد. مجری نماینده 75 میلیون ایرانی باید باشد همان طور که مجری این برنامه اقای حیدری در ابتدای این برنامه نیز گفت "من نماینده شما 75 میلیون انسان هستم".

 حجت الاسلام جعفری یادآور شد: اگر جایی کاندیداها از خطوط قرمز نظام رد می شدند مجری نباید بی تفاوت باشد و همین طور تشکر کند و قرعه کشی کند، این اشکال بزرگی بود و اثری از صدا و سیمای ایران در مناظره نبود و صدا و سیما فقط در حال دویدن دنبال مناظره کنندگان بود.

وی تصریح کرد: حضور آقای ضرغامی در این برنامه فقط در حد یک مانور بود و حیدری نیز به مثابه یک کارمند ظاهر شد که به نظرمن یکی از اشکالات بزرگ است.

این کارشناس مطالعات رسانه عنوان کرد: این مسائل برمی گردد به عدم اعتماد به نفس صدا و سیما و مدیریت عالی آن که هیچ اعتماد به نفسی ندارد که به صورت درست و مستقل تصمیم بگیرد. اگر هم تصمیمی می گیرد، پنهان می کند یا اگر در تصمیماتش به اشکال و ایرادی برخورد می کند اعتماد به نفس پذیرش و اصلاح آن را ندارد و مدام می خواهد پشت پرده، کاری را انجام دهد و با افراد خاص تصمیم بگیرد و وقتی یک کاری را انجام داد وارد تعاملات مستقیم شود و همه را قانع کند.

جعفری در پایان خاطر نشان کرد: از چنین سازمانی از این بیشتر هم نمی توان توقع داشت.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۲-۰۳-۱۷ ۱۶:۵۷محسن 0 0

    آقای کارشناس، عقلانیت ارتباطی را تعریف کنید، تا ببینیم اگر منظورتان کنش ارتباطی هابرماس است، رویکرد صدا و سیما در حفظ بی‌طرفی به آن نزدیک‌تر است یا رویکرد جانبدارانهٔ جنابعالی!
                                

نظر شما