شناسهٔ خبر: 37087 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

اندیشکده بروکینگز:

تقوا، صداقت و فرمانبرداری مطلق از رهبر از مشخصه‌های اوست

جلیلی او که مدیرکل دفتر پر نفوذ رهبری بوده است و تا شش سال پیش نامی ناآشنا محسوب می‌شد، برای طرح ریزی راهبرد امنیت ملی کشور و رهبری مذاکرات ایران با کشورهای غربی انتخاب شد.

به گزارش مجلس ایران به نقل از اشراف، اندیشکده «بروکینگز» در گزارشی به قلم «سوزان مالونی» نوشت: «سعید جلیلی» اخیراً بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته- و البته دلیل این امر نه سمت وی به عنوان نماینده ایران در «شورای امنیت سازمان ملل» و مذاکره کننده ارشد اتمی ایران با کشورهای غربی از جمله آمریکا بلکه تصمیم وی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران است. این سیاست مدار چهل و چند ساله اکنون به عنوان یکی از طلایه‌داران انتخابات به میدان آمده تا پس از «احمدی نژاد» پر حاشیه، رئیس جمهور بعدی جمهوری اسلامی ایران باشد.

بخشی از این گزارش را می خوانید:

 

«سعید جلیلی» از شانس بالایی برای برنده شدن برخوردار است 

هر چند عقل سلیم همیشه در ایران به یک معنا عمل نکرده ولی به سادگی می‌توان حدس زد چرا جلیلی در صدر جدول افرادی قرار دارد که به عنوان نامزدهای تایید صلاحیت شده از سد «شورای نگهبان» عبور کرده‌اند. در این امر نکته ظریفی مستتر است: دلیل شانس بالای «جلیلی» در انتخابات این است که او تنها فردی است که به بهترین وجه ممکن گزینه‌های مد نظر «آیت الله خامنه‌ای» را در خود دارد. او در یکی از عملیات‌های طولانی و خونبار در طول جنگ تحمیلی حضور داشته و بخشی از پای راستش را در همین جریان از دست داده است. او بعداً تحصیلات خود را در مقطع دکترای علوم سیاسی در یکی از دانشگاه‌های تندرو ایران تکمیل کرد و پایان نامه خود را به موضوع دیپلماسی حضرت محمد (ص) اختصاص داد. همین موضوع عنوانی شد تا او بعداً در جریان ملاقات با مذاکره کنندگان اتمی کشورهای غربی از آن استفاده کند.

 

 تقوا و صداقت و فرمانبرداری مطلق از دستور رهبر از مشخصه‌های «جلیلی» است

او سابقه کار مستقیم زیر نظر «آیت الله خامنه‌ای» را هم دارد. وی مدیرکل دفتر پر نفوذ رهبری بوده است. او، که تا شش سال پیش تقریباً نامی ناآشنا محسوب می‌شد، برای طرح ریزی راهبرد امنیت ملی کشور و رهبری مذاکرات ایران با کشورهای غربی انتخاب شد. در همین اثنا بود که مشخص شد وی انسانی باتقوا و صادق است و از رهبر ایران فرمانبرداری کامل دارد. از آن جا که او هم چنان سمت مذاکره کننده ارشد اتمی ایران را بر عهده دارد به نظر من بعید است که حضور وی در انتخابات موجب ناامیدی رهبر بشود. با توجه به تمام دلایل گفته شده چند ماهی است که «سعید جلیلی» را به عنوان محتمل‌ترین رئیس جمهور بعد از «احمدی نژاد» مطرح می‌کنند. برخی از محافظه کاران ایران حتی به خاطر او از عرصه رقابت کناره گرفتند. برخی دیگر به طور غیرمستقیم نشان دادند کناره گیری آنان از رقابت به دلیل حضور «جلیلی» بوده است.

 

«جلیلی» در فضای بین‌المللی و مجازی بسیار فعال است

هر چند «جلیلی» مدعی است نسبت به «احمدی نژاد» فرمانبردارتر است ولی او توانایی آن را دارد که نوآوری‌هایی داشته باشد. جالب‌ترین وجه نامزدی وی تا به امروز راهبرد اوست که نه فقط به نفوذ (آیت الله) خامنه‌ای تکیه دارد بلکه از رسانه‌های بین‌المللی هم برای افزایش محبوبیت خود در سطح داخلی استفاده کرده است. مردی که گفته می‌شد در حین مذاکرات اتمی با آمریکا و دیگر کشورها توانسته روند نه چندان خوب را به سطح بهتری برساند امروز به موضوعی جالب برای رسانه‌های خارجی بدل شده است. او در هفته گذشته با «فایننشال تایمز» و «کریستین ساینس مانیتور» مصاحبه کرده و خود او (یا کسی از طرف او) در فضای توئیتر فارسی و انگلیسی بسیار فعالیت می‌کند. او یک سایت انتخاباتی رسمی، صفحه فیس‌بوک و سایت گوگل پلاس و حساب کاربری اینستاگرم و تعداد زیادی سایت همکار دارد. اگر روزی مشخص شود که او یک وبلاگ در سایت «تامبلر» هم دارد نباید چندان متعجب شد.

نظر شما