شناسهٔ خبر: 36920 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

نشریه آمریکایی مدعی شد؛

کاخ سفید با ارسال نامه به رفسنجانی از نامزدی وی حمایت کرد + سند

هاشمی یک پایگاه خبری آمریکایی وابسته به حزب محافظه‌کار در گزارشی مدعی شد «جان کری» نامه‌ای با پشتیبانی واشنگتن برای هاشمی رفسنجانی ارسال کرده است.

به گزارش مجلس ایران به نقل از اشراف، نشریه آمریکایی «ورلد نت دیلی» طی گزارشی مدعی شد که بر اساس یک منبع آگاه در ایران، پیامی محرمانه از طرف «جان کری»، وزیر امور خارجه امریکا، به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ایران تحویل داده شده است، نامه‌ای که در آن گفته شده که ایالات متحده از کاندیداتوری احتمالی وی برای ریاست جمهوری حمایت خواهد کرد.

پیامی که از سفارت عربستان به دست رفسنجانی رسید

این منبع، که به دلایل امنیتی ناشناس باقی مانده، و قبلاً نیز اطلاعاتی ارزشمند را ارائه نموده است، اظهار داشته که در 3 مه، نامه «کری» از طریق سفارت امریکا در ریاض به «سعود الفیصل»، وزیر خارجه عربستان، تحویل داده شد و این پیام از طریق سفارت عربستان در تهران، به دست رفسنجانی رسید.هاشمی

 

عربستان و کاخ سفید از رفسنجانی حمایت خواهند کرد

در این پیام گفته شده که هم پادشاهی عربستان و هم کاخ سفید، از رفسنجانی در انتخابات 14 ژوئن حمایت خواهند کرد. این منبع اعلام کرده که در این پیام گفته شده بود که هم واشنگتن و هم ریاض، چشم‌انداز سیاسی و اوضاع اقتصادی ایران را درک کرده، و معتقدند که سیاست‌های اشتباه محمود احمدی‌نژاد هم در زمینه ملی و هم در زمینه بین‌المللی، باعث شده که ایران از داشتن روابط بین‌المللی بهتر محروم گردد. آن‌ها بر این باورند که اگر رفسنجانی رئیس‌جمهور شود، آن مشکلات، از جمله مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به زودی حل و فصل خواهند شد.

 

آیت‌الله خامنه‌ای از هاشمی برای شروع یک بازی دیگر با امریکا بهره خواهد گرفت

رفسنجانی، که خودش را به عنوان یک فرد میانه‌رو به تصویر می‌کشد، درست پیش از پایان مهلت ثبت نام نامزدها در 11 مه، کاندیداتوری خود را اعلام کرد، که این امر موجب واکنش‌های شدیدی از جانب اصول‌گرایان در ایران شد و آنان از مقامات درخواست کردند که او را از شرکت در رأی‌گیری ماه آینده منع نمایند.

این منبع اضافه کرد که تأیید کاندیداتوری رفسنجانی توسط شورای نگهبان بدین معنا خواهد بود که آیت‌الله خامنه‌ای از این موضوع حمایت می‌کند و از رفسنجانی نه تنها برای تحریک مشارکت آن دسته از افرادی که معتقدند رفسنجانی یک کاندیدای ضد-حکومت است استفاده خواهد کرد، بلکه از وی برای شروع یک بازی دیگر با امریکا برای خریدن زمان بیشتر برای برنامه بمب هسته‌ای خود نیز بهره خواهد گرفت.

دسترسی به رفسنجانی به مواردی بازمی‌گردد که منجر به ماجرای کنترای ایران در دهه 80 میلادی شد، که طی آن یک کانال مستقیم ارتباطی با رفسنجانی، که در آن زمان سخنگوی مجلس بود، تأسیس شد. رفسنجانی به دولت امریکا قول داده بود که پس از درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی، روابط میان دو کشور بهبود خواهد یافت.

همان‌طور که قبلاً گزارش شد، آن دسترسی در دوران جورج دابلیو بوش ادامه یافت. زمانی که آیت‌الله خمینی درگذشت، دولت امریکا باور داشت که رفسنجانی که رئیس‌جمهور شده بود، به وعده‌های خود (عادی‌سازی روابط) عمل خواهد کرد، اما متوجه شد که آن وعده‌ها همه توخالی بودند. سپس رفسنجانی در سال 2009 مجدداً در حمایت از میرحسین موسوی در برابر احمدی‌نژاد نقشی را بر عهده گرفت.

 

کاخ سفید ترجیح می‌دهد به جای ولایتی، رفسنجانی پیروز انتخابات شود 

منبع ما اضافه کرده که کاخ سفید ترجیح می‌دهد به جای ولایتی، رفسنجانی پیروز انتخابات شود، اما با هر دو آن‌ها در تماس است. با این حال، وی اظهار داشت که امیدواری به این که هر یک از آن‌ها بتواند سیاست‌های حکومت را تغییر دهد خیال‌پردازی است، چون نه تنها تصمیمات نهایی توسط رهبر اتخاذ می‌گردند، بلکه هر دو این نامزدها (و هر کس دیگری که در این انتخابات شرکت می‌کند) تنها در جهت منافع نظام عمل خواهند کرد و «این بازی‌ها صرفاً به منظور خرید زمان برای نظام برای بقا و تداوم نقشه‌هایش است.»

 

اگر رد صلاحیت شود، احمدی‌نژاد دست به تلافی و انتقام خواهد زد

یک منبع ایرانی دیگر به ورلدنت دیلی اطلاع داده که اگر اسفندیار رحیم‌مشایی، کاندیدای برگزیده احمدی‌نژاد، معتمد نزدیک و مشاور ارشد او، رد صلاحیت شود، احمدی‌نژاد دست به تلافی و انتقام خواهد زد. احمدی نژاد فوراً چندین نفر از وزرایش را در تلاش برای اخلال در عملکرد دولت و به تأخیر انداختن انتخابات، اخراج خواهد کرد. منابع اظهار داشته‌اند که اگر این اقدامات موثر واقع نشوند، وی استعفا خواهد داد تا پیش از انتخابات فشار بیشتری بر آیت‌الله خامنه‌ای وارد نماید.

 

این در حالی است که آیت‌الله خامنه‌ای هشدار داده است که هیچ‌کس نمی‌تواند انتخابات را به تأخیر بیندازد و شورای نگهبان، نهادی که صلاحیت نامزدها را تأیید می‌کند، نباید در رد صلاحیت کسانی که واجد شرایط نیستند تردیدی به خود راه دهد.

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۲-۰۲-۳۰ ۱۴:۵۷امیرعباس 0 1

    به نظرم هاشمی اصلا ارزش خبر هم نداره.خیلی تحویلش نگیرید همش 2000تا رای داره 
                                
  • ۱۳۹۲-۰۲-۳۱ ۱۱:۴۹مستضعف 0 0

    الحمدلله الذی جعل اعدائنا من الحمقا
                                

نظر شما