شناسهٔ خبر: 36845 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مجلس‌ایران

معصومه ابتکار:

قالیباف اصولگرایی میانه است

ابتکار ابتکار گفت: قالیباف در عمل نشان داده با رویکردی عملگرایانه قصد دارد مشکلات را حل کند. همچنین نگاهی روزآمد به مسایل دنیا دارد. قالیباف اصولگرایی میانه است اما تفاوت هایی بنیادین بین دیدگاه او و اصلاح طلبان وجود دارد.

به گزارش مجلس ایران معصومه ابتکار،دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت و گویی درباره عرصه سیاسی با مهر داشته است که گزیده ای از آن را در زیر می خوانید:  

 

فضای سالم برای فعالیت همفکران هاشمی و خاتمی نیست

ابتکار با بیان اینکه دلیل ارائه نشدن گزینه ای به جز هاشمی و خاتمی در جبهه اصلاحات نبود فضا برای فعالیت این افراد است، افزود: با ادامه تنگناها و شرایط خطیر اقتصادی و اجتماعی کشور چاره ای جز حضور خودشان نیست

 

ما هیچگاه جنگ طلب نبوده ایم

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این جمله آقای هاشمی گفتند با اسرائیل سر جنگ نداریم به نظر شما درست است گفت: به نظرم این موضع ایشان از جنبه قدرت و اعتماد به نفس یک سیاستمدار قدر است.

 

کارگزاران بخشی از اصلاح طلبان هستند

او در پاسخ به این پرسش که اگر آقای  هاشمی  بیاید بیشتر با چه تیمی می آید اصلاح طلبان یا کارگزاران گفت: با توجه به وضعیت عمومی کشور کارگزاران اکنون بخشی از اصلاح طلبان به حساب می آیند و به نظر می رسد اختلافات و تفاوت دیدگاهها به حداقل رسیده است و چندان قابل تفکیک نیستند.

 

اصلاح طلب ها انتخابات شوراها را جدی گرفته اند

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ها و اهداف اصلاح طلبان با انتخابات شوراها و ریاست جمهوری دو راه جداست، گفت: نمی توانیم بگوییم دو راه جداست. چون یکی از دغدغه های اصلاح طلبان تصمیم برای حضور در انتخابات و لزوم مشارکت سیاسی بوده و ما سعی کردیم در این رابطه سطح مشارکت را ارتقاء و افزایش دهیم. به خصوص که این انتخابات همزمان برگزار شده و ماهیت شان نیز به هم نزدیک است؛ یکی تصمیم سازی در سطح ملی است و دیگری تصمیم سازی در سطح محلی و مردمی.

 

شرایط نابرابردر انتخابات 84

ابتکار در خصوص ابهاماتی که در انتخابات سال 84 از سوی برخی کاندیداها مطرح شد و دولت اصلاحات در خصوص آن سکوت کرد، گفت: در آن زمان همه اختیارات در موضوعی مثل انتخابات در دست دولت نبود. یعنی یک جاهایی قانون، اختیارات را به دولت نداده، مثل مواردی که در دست قوه قضائیه است یا تایید صلاحیت های کاندیداها، و جاهایی نیز اختیارات از دولت فراتر از قانون گرفته شد. البته حتی همان موقع هم دولت سوالاتی در خصوص روش تایید صلاحیت ها داشت. از سوی دیگر صدا و سیما دست دولت نبود یا شبکه های اجتماعی خاص که در انتخابات 84 نقش آفرین بودند، زیر نظر دولت نبودند.

 

شائبه سوء استفاده از قدرت برای اصلاح طلبان وجود ندارد

ابتکار با بیان اینکه اصلاح طلبان در حال حاضر امکاناتی برای استفاده ندارند گفت: هیچ گونه شائبه سوء استفاده از قدرت و امکانات برای جناح اصلاح طلب وجود ندارد اما دو جناح مقابل یعنی دولت و اصولگرایان منتقد دولت احتمال استفاده از قدرت،  امکانات و اعتبارات دولتی برایشان هست. بنابراین اگر در این دوره اصلاح طلبان بتوانند به موقعیتی برسند موقعیتی اصیل و درست است.

 

احتمال انصراف اصولگرایان و کاندیداهای به نفع هاشمی

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر در پاسخ به این پرسش که نرسیدن به گزینه ای واحد در ریاست جمهوری از سوی اصلاح طلبان، بر انتخابات شوراها تاثیر می گذارد، گفت: اکنون با آمدن جناب آقای هاشمی این مسئله تقریبا منتقی است، چرا که جریانات اصلاح طلب همگی از این موضوع استقبال کرده و برای حمایت از ایشان اعلام آمادگی کرده اند و به نظر می رسد کاندیداهای نزدیک به جریان اصلاحات وحتی برخی کاندیداهای مستقل و اصولگرا نیز نسبت به انصراف به نفع آقای هاشمی اقدام کنند.

 

هاشمی توان خارج کردن کشور را از بحران دارد

ابتکار با تاکید بر برنامه اصلاح طلبان برای آینده کشور گفت: به اعتقاد ما آقای هاشمی رفسنجانی می تواند کشور را از این شرایط بحرانی خارج کند و گفتمان اصلاحات نیز می تواند سبب یک انسجام فراگیر ملی بین گروههای مختلف سیاسی شود و مشکلات فعلی کشور را حل کند. زیرا ایشان شخصیتی است که دارای مقبولیت عمومی – و نه جناحی- است. گزینه اولیه اصلاح طلبان آقای خاتمی بود. ایشان البته پیام داد که برای آمدن مشکلی ندارد اما فضا را مناسب آمدن نمی بیند و قصد ندارد تنش ها بیشتر و تقابلی در کشور ایجاد شود.

 وی درباره عملکرد اصلاحات گفت:هر دولتی ضریب خطایی داشته اما اگر منصفانه بگوییم ضریب خطای دولت اصلاحات بسیار کم بود. مردم خاطره خوشی از آن دوره دارند و می توان گفت خاتمی عاقبت به خیر شد.

 

قالیباف اصولگرایی میانه است

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا  رای اعضای اصلاح طلب شورا بیشتر به صندوق موافقان شهردار می رفت تا منتقدان وی، گفت: این موضوع درست نیست. بسیاری از مواقع بر اساس نگاه کارشناسی و تخصصی رایی را می طلبید که نزدیک به اعتقاد شهردار فعلی بوده است. آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران گزینه کارآمدی بوده، اما این گونه نیست که ما همیشه از مواضع شهردار حمایت کرده باشیم. بلکه  انتقادات زیادی نیز نسبت به برخی از سیاست ها و عملکردها داشتیم که برخی از آنها نیز در صحن علنی مطرح شد. مانند تذکری که در خصوص باغات داده شد. اما نگاه سیاسی قالیباف تا حد زیادی با اصلاح طلبان متفاوت است، هرچند یک دوره ای گفته می شد او اصولگرای اصلاح طلب است و در عمل هم نشان داده با رویکردی عملگرایانه قصد دارد مشکلات را حل کند. همچنین نگاهی روزآمد به مسایل دنیا دارد. قالیباف اصولگرایی میانه است اما تفاوت هایی بنیادین بین دیدگاه او و اصلاح طلبان وجود دارد.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد برخی اصلاح طلبان از قالیباف حمایت کنند گفت: اکنون به صورت یک جریان خیر، اگر چه قالیباف نشان داده که در مدیریت تحمل تنوع دیدگاه ها را دارد لیکن بسیاری توان ایجاد اجماع و همگرایی ملی را در او نمی بینند.

 

امیدوارم سوتفاهم ها در مرحله هیات نظارت رفع شود

وی در خصوص فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات شوراها گفت: رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان از طرف هیات های اجرایی در تقابل آشکار با نظرات مقام رهبری است که همه گروههای سیاسی را برای مشارکت در انتخابات تشویق کرده اند. امیدوارم این سوء تفاهم در مرحله هیات های نظارت برطرف شود و اصلاح طلبان بتوانند به نشاط سیاسی و اجتماعی کمک کنند.

ابتکار در خصوص  اینکه چرا اعضای اصلاح طلب در شورای سوم  نتوانستند مسئولیت کمیسیون ها را بر عهده گیرند گفت: البته جناب آقای مسجد جامعی حدود چهار سال رییس کمیسیون فرهنگی بودند. در هر حال اگر این سه عضو اصلاح طلب در راس کمیسیون ها نبودند، اما تاثیرگذاری آنها در کمیته هایی که فعالیت می کردند در  حد کمیسیون بود. آقای مسجدجامعی در بخش شورایاری ها نیز چنان نقش آفرینی و اثرگذاری داشتند که از برخی کمیسیون ها قوی تر بوده و یا کارآیی کمیته محیط زیست که کمتر از کمیسیون نبود. به نظر من در شورای چهارم با افزایش تعداد اعضا به راحتی می توان کمیسیون های جدیدی تشکیل داد؛ به طور مثال کمیسیون محیط زیست، زنان و ...

نظر شما